• یکشنبه / ۳۰ شهریور ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93063017817
  • خبرنگار : 71191

دبیرستان «البرز» این خانه را ماندگار می‌کند؟

دبیرستان «البرز» این خانه را ماندگار می‌کند؟

پشت سالن ورزش دبیرستان ماندگار «البرز» فضایی متفاوت با این بنای آموزشی قاجاری با فنس‌های رنگ و رو رفته این دو فضا را از یکدیگر جدا کرده است، فضایی که نه تنها از نظر ظاهری بلکه از نظر سازه‌ای نیز تفاوت زیادی با بنای این دبیرستان دارد.

پشت سالن ورزش دبیرستان ماندگار «البرز» فضایی متفاوت با این بنای آموزشی قاجاری با فنس‌های رنگ و رو رفته این دو فضا را از یکدیگر جدا کرده است، فضایی که نه تنها از نظر ظاهری بلکه از نظر سازه‌ای نیز تفاوت زیادی با بنای این دبیرستان دارد.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، خانه‌ی معاون دکتر «جردن» از 35 سال پیش تا کنون بی‌سرپرست و بدون توجه به حال خود رها شده و این روزها بیشتر به یک خانه‌ی متروکه شباهت دارد، خانه‌ای که حتی شنیده می‌شود قصد تخریب‌اش را دارند. خانه‌ای درست در چند قدمی مدرسه‌ی ماندگار البرز در قلب تهران.

مرکز آموزشی «البرز» در سال ۱۲۵۲ خورشیدی و در زمان تاسیس مدرسه آمریکایی‌ها توسط «نیکلای مارکوف» ساخته شد. این مدرسه‌ی ابتدایی در سال ۱۲۷۸ خورشیدی همزمان با مدیریت دکتر جردن آمریکایی به دبیرستان تبدیل شد و تا سال ۱۳۰۱ خورشیدی در لاله‌زار کارهای آموزشی‌اش را انجام می‌داد و پس از آن به مکان کنونی‌اش در چهارراه کالج انتقال یافت. در آن زمان کالج «آمریکایی‌ها» یا کالج «البرز» نامیده می‌شد و در سال ۱۳۱۹ خورشیدی همزمان با آغاز مدیریت ایرانی‌ها بر آن، دبیرستان «البرز» نام گرفت.

در آن زمان مساحت کل این مدرسه حدود 90 هزار مترمربع بود، اما در طول سال‌های بعد با اختصاص بخش‌هایی از دبیرستان به دبستان «گیو» و «دانشگاه صنعتی امیرکبیر» مساحت آن به ۴۵ هزار متر مربع کاهش یافت.

ساختمان مرکزی البرز و ساختمان علوم این دبیرستان جزو آثار ملی ایران به ثبت رسیدند و خود دبیرستان نیز به دلیل قدمت تاریخی و سوابق درخشان علمی، آموزشی و فرهنگی در شانزده اسفند سال ۱۳۸۵ توسط شورای عالی آموزش و پرورش جزو مدارس ماندگار ایران شناخته شد.

این دبیرستان تا امروز به دلیل اهمیت و ارزشی که برایش قائل بودند، همیشه از نظر مرمت و ساماندهی مورد توجه بوده است، اما بنای خانه که شاید روزی به دلیل استقرار کسانی که در آن ساکن بودند، ارزش بیشتری داشته، حالا فقط یک مخروبه است.

مخروبه‌ای که می‌گویند در فهرست آثار ملی به ثبت نرسیده و می‌خواهند تخریب‌اش کنند، اما احمد مسجد جامعی - رییس سابق شورای شهر تهران - در بازدیدی که جمعه 28 شهریور از این بنا در کنار مدرسه‌ی تاریخی البرز داشت، به رئیس دبیرستان پیشنهاد داد تا این بنای تاریخی پس از ساماندهی و مرمت به موزه یا انجمن علمی مربیان تبدیل شود.

نمایی از خانه معاون دکتر جردن

دبیرستان البرز

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۶-۳۰ ۱۳:۲۹

راننده يه لودر امروز ادرس دبيرستان البرز رو ازم گرفت. گفتم ميخاي بري اسم بنويسي؟ خنده اي کرد و گفت آره با بيل همين لودر ميخام اسم بنويسم هاهاهاهاهاها. و رفت.