• جمعه / ۴ مهر ۱۳۹۳ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93070402135
  • خبرنگار : 71191

دستورات «سلطانی‌فر» برای نجات بافت‌ تاریخی شیراز

دستورات «سلطانی‌فر» برای نجات بافت‌ تاریخی شیراز

محمدحسن طالبیان گفت: همه‌ی دستگاه‌های دولتی شیراز مکلف شدند هرگونه طرح عمرانی در بافت تاریخی شیراز را پس از تصویب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجرایی کنند.

محمدحسن طالبیان گفت: همه‌ی دستگاه‌های دولتی شیراز مکلف شدند هرگونه طرح عمرانی در بافت تاریخی شیراز را پس از تصویب سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجرایی کنند.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، در جلسه‌ای که مسعود سلطانی‌فر، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاونان وی در این سازمان با مسئولان دولتی استان فارس درباره‌ی وضعیت بافت تاریخی شیراز در روز چهارشنبه (2 مهر) داشتند، تمامی دستگاه‌های شیراز مکلف شدند انجام هرگونه عملیات اجرائی در بافت تاریخی و ارزشمند این شهر را پس از تائید شورای فنی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و شورای عالی معماری و شهرسازی اجرائی کنند.

جلسه‌ای که بالاخره پس از یک هفته کشمکش در بافت تاریخی شیراز و تخریب بیش از نیمی از خانه‌ی تاریخی و ارزشمند «پورنواب» در شیراز برگزار شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی نتایج این جلسه به خبرنگار ایسنا اظهار کرد: در آن جلسه صحبت شد که اگر هرگونه مداخله‌ای برای بافت تاریخی شیراز قرار است رخ دهد، باید نخست طرح آن مطالعه و نقشه‌هایش تهیه شده باشد و سپس در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی مورد بررسی قرار گیرد و در نهایت مورد تائید کمیته‌ی شورای عالی معماری و شهرسازی باشد.

وی با بیان این‌ که از چند سال گذشته چند مشاور در حال کار روی بافت تاریخی شیراز هستند، افزود: آن‌ها بایدهر چه زودتر به نتیجه برسند که در بافت تاریخی شیراز، در چه نقطه‌ای باید چه اتفاقی بیفتد و روی چه مناطقی تمرکز بیشتری باشد و کجا باید با توجه به ارزش‌های مختلف بافت حفظ شود. در واقع همه‌ی این‌ها باید در مطالعات و در طرح تفضیلی شیراز نیز دیده شود.

وی با تاکید بر این‌که نباید جریان‌هایی که می‌توانند به کشور کمک کنند در مقابل هم قرار گیرند، افزود: اگر طرح و ضوابط برای بافت‌های تاریخی وجود داشته باشد، اصلا نباید چنین اتفاقاتی رخ دهد. به همین دلیل از این به بعد دیگر هیچ کاری بدون مطالعه و طرح در بافت تاریخی شیراز نباید انجام دهد، وگرنه باید هزینه‌های سنگینی برای این‌گونه اقدامات پرداخت شود.

طالبیان افزود: این کار یعنی مداخله در بافت که کار یک دستگاه و یک جنبه نیست، جنبه‌های مختلف دارد، بنابراین همه‌ی دست‌اندرکاران باید کمک کنند تا یک کار نظام‌مند برای آینده‌ی شیراز رخ دهد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این بحث را به کل بافت‌های تاریخی تعمیم داد نه فقط بافت تاریخی شیراز و گفت: این موضوع چگونگی آگاهی دادن به این قضیه است که ما هیچ چیزی را بدون این‌که طرح مصوب داشته در بافت تاریخی نمی‌پذیریم. طرح‌ها باید مصوب باشند و هر اقدامی بر اساس طرح مصوب اجرائی شود.

طالبیان همچنین درباره‌ی پیگیری هویت عاملان تخریب نیمی از خانه‌ی «پورنواب» توضیح داد: آن بحث توسط اداره کل میراث فرهنگی استان فارس در دست پیگیری است و شکایت‌ها را نیز در دست پیگیری دارد.

او همچنین درباره‌ی برگزاری مسابقات رالی در تخت‌جمشید نیز به خبرنگار ایسنا توضیح داد: قرار بود مسابقه از تخت جمشید آغاز شود، با پیگیری‌ها و جلساتی که انجام شد، پذیرفتند این اقدام منطقی نیست و به هیچ عنوان نقطه‌ی شروع نباید در تخت جمشید آن‌هم به عنوان یک محوطه‌ی جهانی که گردشگران زیادی نیز در آن تردد دارند، انجام شود.

طالبیان اضافه کرد: فقط یک بحث مطرح شد که چون در آن منطقه پارکینگ امنی برای ماشین‌های مسابقه نبود، به این بسنده شد که با هدف حفاظت از ماشین‌ها تا زمان انجام مسابقه‌ی بین‌المللی رالی، آن‌ها در این پارکینگ نگه‌داری شوند، اما حق هیچ‌گونه تردد برای مسابقه را در آن‌جا ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar

با درود. جانشين محترم ميراث فرهنگي، از سه روز پيش دوباره تخريب ها به دستور فرماندار آغاز شده است و مسوولين ميراث در استان سکوت کرده اند. پاسخ مردم و آيندگان را چه خواهيد داد؟ افکارعمومي بيدار و روشن است. به خود آييد. از ايسنا خواهش دارم اين ديدگاه را تاييد کند