• جمعه / ۴ مهر ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۰
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93070402251
  • خبرنگار : 71454

یونسکو از مصر برای صدمه به اهرام توضیح خواست

یونسکو از مصر برای صدمه به اهرام توضیح خواست

در پی گزارش رسانه‌های مصری مبنی بر وارد شدن صدمه به هرم 4600 ساله، یونسکو در این‌باره از دولت مصر توضیح خواست.

در پی گزارش رسانه‌های مصری مبنی بر وارد شدن صدمه به هرم 4600 ساله، یونسکو در این‌باره از دولت مصر توضیح خواست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رسانه‌های مصری اوایل این ماه از وارد شدن صدمه به قدیمی‌ترین اهرام مصر در جریان پروژه مرمت این اثر باستانی کهن خبر دادند و بر این اساس مرکز میراث فرهنگی یونسکو نیز با ارسال نامه‌ای به وزارت آثار باستانی مصر، خواستار گزارشی فنی از این موضوع شد.

مسئول ارشد یونسکو در قاهره در این‌باره گفت: یونسکو پس از کسب اطلاعاتی مبنی بر این رویداد از رسانه‌ها این نامه را ارسال کرده است و منتظر پاسخ مقامات مصری در این‌باره است.

یونسکو همچنین در این نامه از مقامات مصری پرسش کرده است که آیا در این پروژه مرمت از طرح پیشنهادی مرمت یونسکو که در سال 2011 پیروی می‌کند.

تاکنون بسیاری از ارگان‌های خصوصی از مرمت اهرام مصر انتقاد کرده‌اند و معتقدند که نمای اصلی این آثار باستانی تغییر کرده است و از سوی دیگر برخی از متخصصان بر این باورند که شرکتی که مسئولیت مرمت اهرام را به عهده گرفته است دارای تجربه لازم در این زمینه نیست، اما «محمو الداماتی» وزیر آثار باستانی مصر این انتقادها را رد کرده است.

وزیر آثار باستانی مصر هفته گذشته اعلام کرد، گروهی از خبرنگاران را برای بررسی پروژه مرمت اهرام دعوت کرده است و آنها از مراحل انجام کار بدون هیچ مشکلی دیدن کرده‌اند.

«مایکل گابریل»، رییس این پروژه مرمت ضمن رد کردن انتقادها اظهار کرد که ظاهرا اهرام کاملا مشابه روز اول ساخت آنها مرمت بازسازی می‌شوند.

پروژه بازسازی اهرام مصر از سال 2006 آغاز شد، اما در فوریه 2013 به سبب کمبود منابع مالی متوقف شده بود.

مجموعه «اهرام ثلاثه» یا «اهرام جیزه» که در سال 1979 در فهرست میراث جهانی سازمان «یونسکو» به ثبت رسیده، در حاشیه شمالی شهر «قاهره»، پایتخت «مصر» واقع شده‌اند.

هرم بزرگ «جیزه» یا مقبره فرعون «خوفو» بزرگترین هرم در مجموعه اهرام ثلاثه و تنها بازمانده عجایب هفت‌گانه جهان باستان محسوب می‌شود. قدمت اهرام ثلاثه به سلسله چهارم فراعنه تمدن مصر باستان می‌رسد و مساحت کل منطقه تاریخی جیزه نیز در حدود هشت کیلومتر مربع است.

سه هرم اصلی این مجموعه «خوفو»، «خفره» و «منکور» بوده و علاوه‌بر آنها چندین هرم کوچکتر، مجسمه ابوالهول و کشتی بزرگ مصری متعلق به 2500 سال پیش از میلاد مسیح (ع) نیز در منطقه جیزه قرار دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha