• شنبه / ۵ مهر ۱۳۹۳ / ۰۰:۱۱
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93070502385
  • خبرنگار : 71191

میراثی از آیندگان برای گذشتگان!

اندر احوالات کتیبه‌های عمارت «مسعودیه»

اندر احوالات کتیبه‌های عمارت «مسعودیه»

عمارت تاریخی «مسعودیه» شش شب میزبان «جشنواره‌ی موسیقی تهران» بود، جشنواره‌ای که هر شب حدود هزار نفر از آن استقبال کردند و هر شب در ذهنِ دست‌کم نیمی از این جمعیت یک سوال مشترک مطرح شد.

عمارت تاریخی «مسعودیه» شش شب میزبان «جشنواره‌ی موسیقی تهران» بود، جشنواره‌ای که هر شب حدود هزار نفر از آن استقبال کردند و هر شب در ذهنِ دست‌کم نیمی از این جمعیت یک سوال مشترک مطرح شد.

چرایی وجود عبارتی معاصر بالای دو طاووس گچ‌بری شده در بنای «دیوان‌خانه» که جمعیت حاضر شده در جشنواره مقابل آن می‌نشستند. جمعیتی که در پایان هر شب از این برنامه‌ هنری تنها شکایت‌شان نبودِ هیچ توضیحی درباره‌ی عمارت تاریخی مسعودیه بود و پس از آن تعجب از وجود عبارت معاصر «جمهوری اسلامی» بالای این بنای قاجاری.

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، از 12 تا 18 شهریور به مدت شش شب «جشنواره‌ی موسیقی تهران» در این بنای تاریخی برگزار شد و هیچ‌کس نتوانست به جواب این سوال مشترک برسد. وجود کلمه‌ای که با توجه به بار معنائی‌اش سنخیتی با آن بنای تاریخی نه از نظر معماری و نه از لحاظ قدمت ندارد.

اما اسکندر مختاری یکی از قدیمی‌ترین کارشناسان میراث فرهنگی استان تهران در این‌باره به خبرنگار ایسنا توضیحاتی داد.

او حک شدن این عبارت معاصر بالای یکی از بناهای تاریخی عمارت مسعودیه را مربوط به قبل از واگذاری این بنای تاریخی به سازمان میراث فرهنگی یعنی قبل از سال 1376 دانست.

این مدرس دانشگاه گفت: دهم اسفند ماه 1376 با تصویب هیات وزیران و پیشنهاد وزارت آموزش و پرورش و با استناد به ماده‌ی 114 قانون محاسبات عمومی کشور، حق استفاده از این بنای تاریخی در خیابان اکباتان به سازمان میراث فرهنگی کشور واگذار شد. پس از آن در 28 اردیبهشت 1377 با برگزاری نخستین صورت‌جلسه‌ی تغییر و تحول در این بنای تاریخی، بین نمایندگان سازمان میراث فرهنگی و وزارت آموزش و پرورش، این بنای تاریخی مبادله شد و از همان زمان اقدامات اولیه برای تعمیر و مرمت بنا آغاز شد و سپس در 27 دی ماه 1377 با شماره‌ی 2190 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی که در زمان انجام این تغییر و تحولات معاون حفظ و احیای استان تهران بوده است، افزود: با توجه به شواهد موجود بالای بنای دیوان‌خانه به جای عبارت معاصر حک شده، ‌نشان «شیر و خورشید» بوده است، اما در دوره‌ای که به نظر می‌رسد پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده، مانند دیگر بناهای تاریخی که چنین نمادهایی را داشتند و حذف شدند، آن نیز حذف شد اما به جای آن در این بخش از بنای تاریخی این عبارت حک شده است.

او با تاکید بر این‌که این اقدام قبل از در اختیار گرفتن عمارت مسعودیه توسط سازمان میراث فرهنگی رخ داده است، گفت: آن نشان در زمان وزارت آموزش و پرورش حذف شده است. همان‌طور که یک کتیبه از دوره‌ی استقرار وزارت آموزش و پرورش با عنوان «وزارت صنایع مستظرفه» بالای کالسکه‌رو (ورودی بنا) عمارت نصب شده است.

مختاری ادامه داد: این اقدام می‌تواند خود یک رویداد بزرگ‌تر از رویداد قبلی در عمارت تاریخی مسعودیه باشد،‌ که نشان از تمام شدن دوره‌ی «پهلوی» و آمدن دوره‌ی «جمهوری اسلامی» باشد.

به گزارش ایسنا، مجری طرح‌های مرمتی بناهای تاریخی شرکت سرمایه‌گذاری عظام (شرکتی که عمارت مسعودیه را اجاره کرده است)، هر چند معتقد بود این اقدام در زمان مرمت این بنا توسط باقر آیت‌الله زاده‌ی شیرازی انجام شده است، اما درباره‌ی این اقدام اظهار کرد: از نظر علمی حذف یک نشان تاریخی و حک یک عبارت معاصر آن‌هم روی بنای قاجاری اقدام درستی نیست. چون دوره‌های مختلف هر فرهنگ در هر سرزمینی بخشی از آن سرزمین استکه باید از آن‌ها حفاظت شود، ما نمی‌توانیم یک دوره تاریخی را از سرزمین‌مان حذف کنیم وگرنه آیندگان نیز ما را حذف می‌کند.

اکبر تقی‌زاده افزود: اساسا ارزش‌های مثبت و منفی تاریخی باید همیشه نگه‌ داشته شوند اما این نکته را نیز باید در نظر داشت که در یک دوره ممکن است هیجانات مردم به اوج خود برسد و جلوگیری از برخی اقدمات ناممکن شود، به همین دلیل مدیران باید تدبیرهایی را بیندیشند تا مردم در این گونه موارد تحریک نشده و اقدامات تخریبی انجام ندهند.

عمارت مسعودیه

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha