• پنجشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۰
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93080100127
  • خبرنگار : 90002

دبیر شورای کتاب کودک عنوان کرد

علاقه‌مند نبودن بچه‌ها به مطالعه

نوش‌آفرين انصاري

دومین روز نخستین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با سخنرانی نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک کلید خورد.

دومین روز نخستین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با سخنرانی نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک کلید خورد.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در این همایش که در نخستین روز آن قریب به 20 مقاله از سوی افراد سرشناس در حیطه ادبیات کودک و نوجوان ارائه شد، نوش‌آفرین انصاری با موضوعیت نقش کتاب‌داران و مروجان ادبیات در گشودن افق‌های نوین در زمینه نظریه‌های خواندن به سخنرانی پرداخت و گفت: فعالیت مروجان خواندن را باید در چند زمینه جست‌وجو کرد؛ عضویت در شورای کتاب کودک و کتابخانه‌ها و حضور در نمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها. این ترکیب باعث شده است مروجان خواندن به عنوان یک گروه قدرتمند در شورا شکل گیرند.

او تصریح کرد: نخستین تجربیات خواندن با بچه‌ها را توران میرهادی در اواخر دهه 60 با خوانش برای کودکان و نوجوانان کلید زده است. اسنادی نیز در این زمینه وجود دارد. متأسفانه بحث‌های این چنینی و تجربیات این گونه‌ای در جامعه ما ثبت نمی‌شوند. امروز ما با الهام از این تجربیات به دستاوردهای خوبی همچون فرهنگنامه، فوق‌برنامه‌ها، سبد خواندن با خانواده و حلقه مطالعاتی رسیده‌ایم.

دبیر شورای کتاب کودک با اشاره به علاقه‌مند نبودن بچه‌ها به مطالعه گفت: علاقه نداشتن به مدرسه و هر آنچه مربوط به آموزش و پرورش رسمی ما می‌شود، پیش‌تر‌ها در مقاله‌ای تحت عنوان تکنولوژی آموزشی مطرح شده، مقاله‌ای که هم‌اکنون سند آن در اختیار شوراست، اما در حوزه کلاس‌های فوق برنامه مدارس باید بگویم که تعداد زیادی از مروجان ما به مدارس می‌رفتند و فوق برنامه‌ها امکان حضور مروجان در مدارس را فراهم می‌کرد؛ امکانی که متأسفانه از بین رفت.

او در خصوص طرح سبد خواندن با خانواده گفت: این طرح با همکاری خانواده‌های داوطلب صورت گرفت و در آن 120 کتاب در بسته‌های 12 تایی در اختیار خانواده‌ها قرار می‌گرفت تا هر ماه آن‌ها را بخوانند و در موردشان صحبت کنند. این طرح که یک ایده جهانی بود در شورای کتاب کودک تجربه‌های موفقی را رقم زد.

نوش‌آفرین انصاری تأکید کرد: در اسفند ماه 83 زمانی که فوق برنامه‌ها تعطیل شدند و دیگر مروجان به مدارس دعوت نشدند یک اتفاق مهم در شورا شکل گرفت و آن ایجاد خانه کتاب‌دار کودک و نوجوان بود. به این ترتیب شورا در درون خود قدرتمند شد و توانست با استمرار تجربیات، زایش دیگری را سبب شود. به عنوان یک راه حل فکر می‌کنم زمینه فعالیت‌های گوناگون شورا باید در مراکز فرهنگی دنبال شود و ارتباط شورا به عنوان یک مرکز مردم‌نهاد با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی محقق شود.

دومین روز همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با حضور پررنگ زنان شکل گرفت و در آن مقالات پژوهشی توسط دانشجویان و کارشناسان علاقه‌مند که عمدتا از چهره‌های شورای کتاب کودک بودند، خوانده شد.

در دومین روز این همایش که در روز پنج‌شنبه اول آبان در حال برگزاری است در کنار 20 پژوهشگر ادبیات کودک و نوجوان که با چهار محور کتابخانه، ترویج کتاب‌خوانی و قصه‌گویی، کارکردهای ادبیات کودک، مطالعات موردی و بررسی آثار، ترجمه و شعر به بیان دیدگاه‌هایشان می‌پردازند، پروفسور هانس-هاینوایورس نیز به سخنرانی خواهد پرداخت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.