• پنجشنبه / ۱ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۱۹
  • دسته‌بندی: خانواده
  • کد خبر: 93080100147
  • خبرنگار : 71530

مدارس راهنمایی و دبیرستان از محیط های اصلی شروع مصرف مواد مخدر

استانها/ اعتياد

با نگاهی به وضعیت خانواده‌ها می‌توان دریافت که عمده آنها به دلیل مشکلات اقتصادی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند توانایی پاسخگویی به نیازها و کنترل فرزندان خودرا ندارند، به همین دلیل بسیاری از انها با شروع سال تحصیلی حداکثر اوقات خود را با همسالان در مدرسه و محیط بیرون از خانه می‌گذرانند، با توجه به اینکه دانش آموزان حدود هفت ساعت را در محیط مدرسه هستند، این مکان می‌تواند بهترین محیط اموزش‌های پیشگیری از اعتیاد باشد.

با نگاهی به وضعیت خانواده‌ها می‌توان دریافت که عمده آنها به دلیل مشکلات اقتصادی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند توانایی پاسخگویی به نیازها و کنترل فرزندان خودرا ندارند، به همین دلیل بسیاری از انها با شروع سال تحصیلی حداکثر اوقات خود را با همسالان در مدرسه و محیط بیرون از خانه می‌گذرانند، با توجه به اینکه دانش آموزان حدود هفت ساعت را در محیط مدرسه هستند، این مکان می‌تواند بهترین محیط اموزش‌های پیشگیری از اعتیاد باشد.

به گزارش سرویس «اجتماعی» ایسنا، نتایج یک تحقیق علمی نشان می‌دهد که مدارس راهنمایی و دبیرستان یکی از محیط های اصلی برای شروع مصرف مواد مخدر است هشدارهای مسوولان نیز گویای اعتیاد یک درصد دانش آموزان به مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌هاست که امارهای غیر رسمی بیش از این رقم است.

آزاده بحرینی، یک روانشناس بالینی و استاد دانشگاه در این زمینه می‌گوید: با توجه به اینکه یکی از بسترهای شناخته شده اعتیاد در محیط‌های بیرون از خانه بوده ممکن است فرد بدون شناخت و آگاهی وارد فضاهایی شود که خطر اعتیاد او را تهدید کند و از آنجایی که اکثر والدین نیز از این موضوع بی‌خبرند امکان جلوگیری از ورود فرزندانشان به این فضاها وجود نداشته باشد.

وی ادامه می‌دهد: در چنین فضاهای ممکن است حضور یک یا چند معتاد خطری بالقوه محسوب شود چرا که دانش‌آموز با پیشنهادهایی مبنی بر مصرف مواد مخدر از سوی این افراد مواجه می‌شود و برای اینکه به تصور غلط مورد تحقیر واقع نشود و بخواهد شجاعت خود را نشان دهد، این مواد را مصرف می‌کند و مصرف مجدد آن تداوم می‌یابد که سرآغاز بروز هنجارشکنی‌ها،آسیب‌های اجتماعی، بروز بیماری‌هایی مانند هپاتیت ، ایدز و غیره است.

بحرینی اضافه می‌کند: چنین مواردی و نیز کمبود فضاهای تفریحی سالم در مدارس و محیط‌های دیگر ایجاد مراکزی را برای اوقات فراغت نوجوانان ضروری می‌کند تا آنان در در کنار انجام فعالیت‌های سالم، مهارت‌های زندگی از جمله نه گفتن، جرات‌آموزی، حل مسئله، آگاهی، تصمیم‌گیری و غیره را بیاموزند.

این روانشناس با بیان اینکه روش‌های پیشگیری از مصرف مواد مخدر در واقع بخشی از مداخلات جامعه‌مدار و مدرسه‌مدار است، اظهار می‌دارد: این مسایل بر بازسازی بخشی از محیط افراد بویژه دانش‌آموزان متمرکز است، ایجاد مراکزی که فراهم‌کننده مجموعه فعالیت‌هایی ویژه مانند مراکز ورزشی، کارهای ذوقی، هنری، گردشگری علمی و سرگرمی است.

بحرینی تصریح می‌کند: تهیه و اجرای برنامه‌هایی که دانش‌آموزان را از نظر فکری و فیزیکی درگیر کند و موجب پر شدن اوقات فراغت آنها و دور نگه داشتن از فضاها و فعالیت‌های پرخطر مانند مصرف موادمخدر شود از سوی دست‌اندرکاران امری ضروریست.

این استاد دانشگاه آزاد همچنین برای اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر پیشنهاد م‌ دهد: عوارض مواد مخدر صنعتی و روانگردان‌ها از طریق کتب درسی در قالب بک برنامه مدون از سوی وزارت آموزش و پرورش به رشته تحریر درآید و توسط مربیان به دانش آموزان آموزش داده شود.

وی توجه به برنامه‌های اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی بصورت آرام، مستمر و عمیق راجع به عوارض، پیامدها و تبعات مصرف مواد مخدر با هدف ارتقا سطح آگاهی دانش‌آموزان، توجه به برنامه‌های آموزشی با رویکرد آموزش مهارت‌های زندگی، ترویج فرهنگ سلامت از طریق تقویت فعالیت جایگزین بویژه برنامه‌های ورزشی، هنری و گسترش روحیه نشاط، شادابی و امیدواری را از دیگر مواردی بیان کرد که در پیشگیری از اعتیاد و اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر موثر است.

این استاد دانشگاه آزاد می‌افزاید: توسعه اقدامات مشاوره‌ای بویژه در مدارس توسط مربیان پرورشی مهم است زیرا فردی که معتاد می‌شود، خود، خانواده و جامعه را به تباهی می‌کشاند.

بحرینی، تاکید می‌کند: نوجوانان نیازمند فعالیت‌های مفرح هستند، آنان در کنار تفریح و شادی می‌توانند بیاموزند و تفکر کنند، برنامه‌های یاد شده پیشگیری از اعتیاد با فراهم کردن زمینه‌های نشاط می‌تواند موفق باشد.

وی در پایان با اشاره به تاکید وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برای رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر که همه نهادها، سازمان‌های مردم‌نهاد، آموزش و پرورش، کانون‌های فرهنگی، مذهبی، ورزشکاران، هنرمندان و عموم مردم ملزم به توجه به این رویکرد هستند، تصریح می‌کند: باید با بهره‌گیری از تجارب کارشناسان حوزه مبارزه با مواد مخدر، متخصصان و روانشناسان، آموزش مقابله با اعتیاد با محوریت دانش‌آموزان که نسل‌های آینده جامعه هستند، بطور جدی و اساسی پیگیری شود تا مبارزه با مواد مخدر اجتماعی شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.