• جمعه / ۲ آبان ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۵
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 93080200630
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

تکلیف پرونده "بورسیه‌ها" مشخص شد

بورسیه 3000 دانشجوی دکتری

روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، با صدور اطلاعیه‌ای نتیجه بررسی پرونده وضعیت بورسیه‌های بدون آزمون را اعلام کرد.

روابط عمومی وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری، با صدور اطلاعیه‌ای نتیجه بررسی پرونده وضعیت بورسیه‌های بدون آزمون را اعلام کرد.

به گزارش سرویس «دانشگاهی» ایسنا، متن اطلاعیه روابط عمومی وزارت علوم به این شرح است:

«وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بر اساس وظایف قانونی و برنامه‌های اعلام شده در دولت تدبیر و امید در یک سال گذشته کوشیده است که در جهت صیانت از "کیفیت و اعتبار علمی دانشگاه‌ها"،"رعایت دیسیپلین علمی و قانون"و"مبارزه با فساد اداری و علمی"، گام‌های عملی بردارد.

بر همین اساس و بنا به گزارش‌ها و پیگیری‌های نهادهای نظارتی از جمله دیوان محاسبات کشور و سازمان بازرسی کل کشور، این وزارت، چگونگی اعطای بورسیه‌های تحصیلی بدون آزمون را مورد بررسی قرار داد. اکنون پس از طی مراحل مختلف بررسی پرونده‌ها در اداره کل بورس و اعزام دانشجویان خارج و برگزاری جلسات متعدد برای پاسخگویی به سؤالات مطرح شده از سوی اعضای محترم کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نهایتاً تشکیل کمیته ویژه از سوی سرپرست این وزارتخانه، گزارش نهایی موضوع و تصمیمات اخذ شده در جهت حل و فصل واقع‌بینانه و منصفانه مسئله را به اطلاع مردم عزیز و افراد ذینفع می‌رساند. در این تصمیم به پذیرفته‌شدگان بدون آزمون به صورت یک کل یکپارچه نگاه نشده و سعی بر آن بوده است با تفکیک بخش‌های مختلف حداکثر اغماض نسبت به مجموع آنان در نظر گرفته شود.

بخش اول - دستورالعمل‌های صادره برای پذیرش بورسیه‌های بدون آزمون

برای اعطای بورس و یا ادامه تحصیل چهار روش به کار گرفته شده بود: اعزام به خارج از کشور، تبدیل بورس خارج به داخل، ادامه تحصیل مربیان دانشگاه‌ها، ادامه تحصیل ایثارگران شاغل در وزارت و دانشگاهها.

1- اعزام به خارج از کشور

پذیرش دانشجوی بورسیه برای اعزام به خارج از کشور در دولت های نهم و دهم، برخلاف قانون اعزام دانشجو مصوب سال 1364 مجلس شورای اسلامی، از طریق آزمون سراسری انجام نگرفته و به جای آن از مسیر "فراخوان" بر اساس دستورالعمل های خاص صورت پذیرفته است. دستورالعمل سال 1385 ناظر به جذب رتبه های ممتاز دانشگاهی و برگزیدگان المپیادی بوده و به تصویب وزیر وقت می رسد؛ اما در سال های بعد با افزودن یک بند، شامل افراد "دارای خدمات و سوابق برجسته در زمینه های فرهنگی" نیز گردیده است. در این دستورالعمل ها شرایط داشتن حداقل معدل در دوره کارشناسی 14 و در دوره کارشناسی ارشد 16 در کنار شرط سنی برای متقاضیان در نظر گرفته شده بود. این تغییرات توسط "شورای مرکزی بورس" که طبق آئین نامه اجرایی قانون اعزام تنها نقش پیشنهاد دهنده ضوابط و نه تصویب آئین نامه را دارد، اعمال شده است. براساس این دستورالعمل‌ها شرکت کنندگان در فراخوان باید از سوی یکی از دانشگاه ها، وزارت علوم یا سایر دستگاه ها (عملاً رؤسای دانشگاه ها، معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، مدیر کل بورس و اعزام و یک تشکل دانشجویی) برای ورود به چرخه بورس معرفی شوند و افراد فاقد این معرفی نامه‌ها حتی در صورت دارا بودن صلاحیت علمی و اخلاقی فوق العاده، از دریافت بورس محروم بوده اند. علاوه براین، در بعضی سال‌ها، برای پذیرش متقاضیان با معدل‌های کمتر، فرمول‌های داخلی بدون اعلام در فراخوان‌ها اعمال شده است.

موارد خلاف و توجیه ناپذیر در این مسیر عبارتند از:

- عدم رعایت قانون اعزام دانشجو و آئین نامه اجرایی آن

- تصویب ضوابط فراتر از اختیارات شورای مرکزی بورس

- پیش بینی معیارهای پایین علمی برای پذیرش داوطلبان (در حالی که متوسط معدل های دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد پذیرفته شدگان دکترا از طریق آزمون در سال های 1392 و 1393 به ترتیب قریب به 16 و بیش از 17 بوده است، پذیرش برخی افراد با معدل های به مراتب پایین تر و اعطای امتیاز استخدام به عنوان هیئت علمی به آنها مسلماً تأثیرات ناگواری بر آموزش عالی و جریان تولیدعلم در آینده خواهد داشت).

-عدم کنترل شرایط حداقلی (معدل و سن) تعیین شده برای تعدادی از پذیرفته شدگان

- غیر قابل توجیه بودن انجام هزینه های گزاف اعزام به خارج برای آنان

- اعزام برخی افراد برای تحصیل در رشته های غیر مورد نیاز کشور (از قبیل دادن بورسیه برای تحصیل در کشور استرالیا در رشته مطالعات اندونزی!)

2- تبدیل بورس خارج به داخل

علاوه بر منشأ صدور دستور العمل ها و نحوه تغییر "آزمون سراسری" به "فراخوان" و اعمال سلیقه ها در جریان انتخاب افراد، روند "تبدیل بورس خارج به داخل" نیز حائز اهمیت است. این برنامه ابتدائاً با توجیه جلوگیری از صرف منابع ارزی کشور در موارد خاص و پس از مدتی به عنوان یک رویه عمومی در وزارت مورد عمل قرار گرفته است. به گونه ای که ازسال 1386 به بعد و عمدتاً در فاصله سال های 1388 تا 1392، عملاً تعداد قابل توجهی برای اعزام به خارج کشور از طریق فراخوان پذیرش شده و بلافاصله بدون هرگونه اقدامی در جهت دریافت پذیرش علمی از دانشگاه های معتبر خارجی، بورس آنها به بورس تحصیلی داخل بدون شرکت در آزمون دکتری تبدیل می شده است. به این ترتیب عده ای از متقاضیان در این مدت با معرفی به دانشگاه های داخل و با پرداخت شهریه از سوی وزارت، در دوره های دکترا مشغول به تحصیل شده اند. مصاحبه های انجام شده برای پذیرش متقاضیان، در قالب فرم هایی صورت گرفته که با نحوه توزیع امتیازات علمی و عمومی در آنها، امکان قبولی با حداقل امتیاز علمی نیز وجود داشته است و فراتر از آن، مصاحبه در مواردی توسط اشخاصی غیر متخصص در رشته داوطلب انجام گرفته است.

در این روش نیز موارد خلاف و غیر قابل قبول عبارتند از:

- نادیده گرفتن شرایط حداقلی پیش بینی شده در دستورالعمل ها شامل معدل های دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد و شرط سنی در موارد متعدد

- عدم رعایت ظرفیت پذیرش توسط دانشگاه ها در موارد متعدد (ظرفیت جذب دانشگاه ها از این طریق حداکثر 15 درصد ظرفیت رسمی تعیین شده بود) و عدم کنترل آن توسط وزارت.

- عدم اخذ نظر مثبت گزینش یا هیئت جذب برای اعلام قبولی به طوری که حدود نیمی از بورسیه ها علی رغم سپری شدن بخش قابل توجهی از تحصیل شان هنوز فاقد نظر هیئت جذب هستند.

- عدم کنترل اصل مدارک تحصیلی شامل معدل مقاطع قبل و اکتفا به خود اظهاری به گونه‌ای که مواردی مشاهده شده است که پس از وصول گواهی فارغ التحصیلی از دانشگاه، بین معدل اظهار شده (که مبنای مصوبه شورای بورس بوده) و معدل واقعی اختلاف فاحش وجود دارد که نتیجه بررسی و تصمیم گیری در این خصوص نیز در انتهای این اطلاعیه آمده است. به عنوان مثال معدل کارشناسی 10.8 در فرم ها 14.5 اعلام شده و یا به جای 12.57 ، 14.57 ذکر شده است.

به طور کلی اشکال این روش زمانی بیشتر مشخص می شود که بدانیم در حالی که برای هر صندلی دکترای داخل 20 نفر رقابت می کنند، عده ای خارج از مسیر آزمون و رقابت عادلانه، امکان ورود به دانشگاه های داخل را در مقطع دکتری آن هم با هزینه دولت یافته اند. ادعا در انجام صرفه جویی ارزی از طریق تبدیل بورس خارج به داخل زمانی قابل توجیه است که متقاضیان واقعاً در چارچوب بودجه مصوب برای اعزام به خارج پذیرفته شوند و سپس به جای اعزام، به دانشگاه های داخل معرفی شوند. علاوه بر آن، پذیرش دانشجو برای اعزام به خارج در رشته هایی همچون زبان و ادبیات فارسی، تاریخ انقلاب اسلامی ایران، فقه و حدیث، مدرسی انقلاب اسلامی، نهج البلاغه، معارف اسلامی و رشته های مشابه که در این سال ها صورت پذیرفته اصولاً بلا موضوع بوده و به نظر می رسد که کلاً هدف دور زدن آزمون دکتری و معرفی عده ای به دانشگاه های داخل بوده است. همچنین ترکیب گروه های تحصیلی پذیرفته شدگان که تقریباً60% آن در گروه علوم انسانی قرار دارند، نیز مغایر اهداف و نحوه اجرای قانون اعزام و آئین نامه های مصوب آن است؛ زیرا پیش از این اعزام در این گروه همیشه حداقلی بوده و ظرفیت مناسبی هم در داخل (35% دوره های دکترا) برای متقاضیان این گروه وجود داشته است. به این ترتیب روشن می شود که اصولاً در روند پذیرش این دوران قصد اعزام به خارج کمتر مطرح بوده و از ابتدا بنا بر عبور از رقابت طبیعی برای ورود به دوره دکترا بوده است.

باید توجه داشت که این مسیر درانتخاب بورسیه در دوره گذشته مورد انتقاد و اعتراض برخی دست اندرکاران وقت نیز بوده ولی راه به جایی نبرده است. به عنوان مثال، رئیس وقت سازمان امور دانشجویان که مسئول رسمی اعطای بورس هاست در نامه شماره 215389/4 مورخ 90.10.20 خطاب به وزیر وقت می نویسد:

"اخیراً از طرف کمیسیون آموزش عالی مجلس، دیوان محاسبات و اعضای محترم شورا (شورای مرکزی بورس) بیان می شود که طبق قانون اعزام مصوب 1364 باید با آزمون، دانشجوی بورسیه به خارج اعزام شود و شیوه انتخاب بورسیه ها در حال حاضر منطبق با قانون نیست و اصطلاح بورس تبدیل به داخل حقیقتی ندارد".

و به این سبب پیشنهاد می نماید:

"اکنون که امتحان نیمه متمرکز دکتری در کشور جاری است و در متن قانون مصوب 1364 هم آمده است که با آزمون، دانشجوی بورسیه به خارج اعزام شود لذا کلیه داوطلبان بورس خارج از کشور در امتحان نیمه متمرکز دکتری شرکت کنند".

اما موضوع از طرف وزیر وقت، مورد توجه قرار نگرفته و در جلسه شورای مرکزی بورس مورخ 91.5.3 که در دفتر ایشان برگزار شده اعلام می شود: "روش پذیرش از طریق تبدیل به داخل، نه تنها تبعیض آمیز نیست بلکه عین عدالت است. افرادی که وفاداری خود را در برهه های حساس و صحنه های مختلف انقلاب نشان داده اند بایستی در اولویت باشند. تفاوت بر اساس عملکرد افراد است. اگر تفاوت قائل نشویم، تبعیض و ظلم آشکار است".

مسلماً اتخاذ این نوع روش ها در قبال نیروهای اصیل انقلابی که با کیفیت بالای علمی در کشور نشان داده اند نیازی به اعمال چنین تفاوت ها و تبعیض هایی ندارند، جفا به آنان و همه استعدادهای کشور است.

متأسفانه برهم زدن فرآیندهای علمی در این نحوه انتخاب بورسیه عملا" به از میان بردن عدالت آموزشی و محروم کردن جامعه در استفاده ازاستعدادهای برتر و فراهم کردن امکان برخوردهای سلیقه ای و اعمال نظر و نفوذهای شخصی در انتخاب افراد و در نتیجه بروز فساد و رشد ویژه خواری منجر می شود.

برای مثال نتیجه این روش آن شده است که برای فرد یا افرادی خاص در مسئولیت های اداری موقعیتی را به وجود آورده است که مسئولی در وزارت علوم بتواند خارج از اختیارات مرسوم و قانونی اقدام به معرفی بیش از 750 نفر براساس روابط فردی یا سلیقه ای کند.

در جایی دیگر، برهم خوردن این فرآیندهای تجربه شده موجب شده است که مدیری از مجموعه آموزش عالی عملاً مشکلات خانوادگی خود را از طریق اعطای بورس به بدترین شیوه حل و فصل کرده و دامنه این بی نظمی اداری به بورسیه شدن چند نفر در یک خانواده تسرّی یابد.

3- ادامه تحصیل مربیان دانشگاه‌ها

ادامه تحصیل مربیان دانشگاه ها تا قبل از سال 1389 بر اساس آئین نامه مصوب با احراز شرایط علمی یعنی برخورداری از 60% امتیازات ارتقای اعضای هیئت علمی، داشتن وضعیت استخدامی رسمی آزمایشی یا قطعی با حداقل 3 سال سابقه کار و شرط سنی امکان پذیر بوده است. ولی دستورالعمل ادامه تحصیل مربیان دانشگاه ها در سال 89 با حذف شرایط علمی فقط داشتن شرط سنی و یک سال سابقه کار، حتی مربیان پیمانی و طرح سربازی را هم در برگرفته است. نتیجه آنکه مربی تنها با کمتر از 6 ماه حضور به صورت پیمانی در دانشگاه برای استفاده از بورس معرفی شده و ظرف چند ماه در دوره دکتری دانشگاه های بزرگ مشغول به تحصیل گردیده است. در سال های 89 تا 92 نزدیک به نیمی از مربیان معرفی شده و شاغل به تحصیل از این طریق، دارای حکم استخدام پیمانی بوده اند که عملاً صدور حکم مأموریت تحصیلی آنان طبق قانون فقط با تأئید هیئت امنای دانشگاه محل خدمت امکان پذیر است. متأسفانه این روند قانونی در اکثر موارد طی نشده است؛ لذا به دلیل فقدان تأئیدیه هیئت امنا در اشتغال به تحصیل، پرداخت شهریه و ادامه تحصیل کنونی آنها مغایرت قانونی دارد.

4- ادامه تحصیل ایثارگران دانشگاه ها و وزارت

در فاصله زمانی سال های 1389 تا 1392 دسته ای از متقاضیان بدون آزمون از میان ایثارگران با داشتن حداقل معدل 13 در دوره کارشناسی و 15 در دوره کارشناسی ارشد و شرط سنی، برای ادامه تحصیل در دوره دکتری معرفی شده اند. اصل دستورالعمل و ادامه پرداخت شهریه در وضعیت موجود مورد سؤال دیوان محاسبات کشور قرار گرفته است.

بخش دوم - ورود نهادهای نظارتی به روند انتخاب بورسیه‌های بدون آزمون

پیش از استقرار دولت کنونی دیوان محاسبات کشور با ورود به مسئله بورسیه های بدون آزمون به بررسی جزئیات آن در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پرداخته است. اولین گزارش این نهاد در تاریخ 92.9.20 با اعلام بعضی اسامی روند قانونی پذیرش بورسیه ها را مورد سئوال قرار داده است. علاوه بر نهادهای نظارتی، وزارت نیز خود به حسب وظیفه از آغاز دوره جدید دولت به بررسی مسئله پرداخته است. با ورود سازمان بازرسی کل کشور از اواخر سال 92 و بررسی صدها پرونده، بخشی از مسئولیت های وزارت در یک ساله گذشته مصروف پاسخگویی مکرر به استعلام ها و سؤالات و پیگیری های این دو نهاد گردیده است.در این مدت تأکید دیوان محاسبات مبنی بر غیرقانونی بودن ادامه پرداخت برای افرادی که خارج از ضوابط بورسیه شده اند، وزارت را ملزم به یافتن موارد مشخص و مصادیق تخلف کرد.

دیوان محاسبات طی نامه شماره 84/41200 به تاریخ 93.6.15 در 15 بند با ذکر موارد قانونی، تصمیمات پیشین برای "کلیه پذیرفته شدگان" را مورد سئوال قرار داده و در نامه ای دیگر به درستی، اشتغال همزمان با تحصیل را برای بورسیه‌ها مغایر قانون اعلام کرده است. این نهاد در نامه دیگری ماهیت بخشنامه ادامه تحصیل ایثارگران دانشگاه ها و پرداخت هزینه بابت آن راخلاف قانون دانسته است.

بر اساس اطلاعات واصله جمع بندی‌های دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور در حال نهایی شدن است که می تواند مستند تصمیم گیری‌های بعدی در مراجع ذی صلاح قرار گیرد.

بخش سوم – سیاست ها و اقدامات وزارت

از آن جا که وزارت علوم طبق قانون و برنامه های مصوب، موظف به اعمال روش های علمی و شفاف در جهت پیشبرد عدالت آموزشی، رقابت پذیر کردن ورود داوطلبان به دانشگاه در سطوح مختلف و در نتیجه پذیرش برجسته ترین فرزندان علمی و اخلاقی کشور در مدارج مختلف علمی است؛ لذا فارغ از هر ملاحظه ای باید به بررسی مسئله پذیرفته شدگان بورسیه های بدون آزمون می پرداخت. این بررسی از همان آغاز موارد ذیل را در برمی گرفت:

الف- شرایط علمی لازم برای استفاده از بورس

ب- روند پذیرش متقاضیان بدون آزمون

ج- چگونگی تأمین قانونی هزینه های تحصیل پذیرفته شدگان

د- معیارها و رویه های انتخاب نهایی افراد برای تصدی مسئولیت خطیر عضویت در هیئت علمی دانشگاه ها .

آنچه در این بررسی ها از همان آغاز مدّ نظر وزارت بود، جلوگیری از تضییع حقوق فردی پذیرفته شدگان و تبدیل مسئله به مشکلی لاینحل در فضای اجرایی کشور بود، از این رو طی این مدت تلاش شد که موضوع و محتوای دستورالعمل ها و روش های اعطای بورس از مصادیق، یعنی افرادی که بورسیه شناخته شده اند، تفکیک شود. در این مسیر به رغم عدم رعایت مراحل قانونی در صدور بخشنامه ها ، آئین نامه ها و دستورالعمل های ذی ربط و مغایرت بسیاری از تصمیمات اجرایی با موازین قانونی که در گزارش ها و پیگیری های دیوان محاسبات کشور نیز آمده است، به دلایل مختلف اجتماعی و انسانی ، وزارت، مصوبات و دستورالمل های پیشین را، صرف نظر از اشکالات مختلف، مبنا قرار داده و به بررسی پرونده کلیه بورسیه ها بر اساس این اصل که آیا شرایط و ضوابط مربوط به دستورالعمل های زمان تصمیم گیری را داشته اند یا خیر، پرداخت.

بر اساس اصل یاد شده درفوق، صرف نظر از معیارهای اعطای بورس، تنها مواردی که براساس بخشنامه های وقت فاقد شرایط احراز بودند تفکیک و متناسب با ویژگی های مختلف دسته بندی شدند. به دنبال آن، برای کمک به یافتن راه حل نهایی مسئله که هم متضمن رعایت معیارهای حداقل علمی و قانونی باشد و هم حقوق ذی نفعان را در نظر بگیرد کمیته 5 نفره ای از سوی سرپرست وزارت برای تشخیص مصادیق و تفکیک موارد فاقد شرایط مصوب در ارتباط با گروه دوم بورسیه ها تشکیل شد. این کمیته در طی 42 جلسه مستمر و فشرده، تصمیم لازم را در هر مورد اتخاذ و جمع بندی مربوطه را ارائه کردند.

اینک با تقدیر از دغدغه ها و حساسیت های دلسوزانه دانشگاهیان و اصحاب اندیشه و مطبوعات و رسانه ها و نهادهای مدنی و پیگیری نهادهای نظارتی، جمع بندی این وزارت، جهت آگاهی عموم اعلام می شود. بدیهی است آرای مربوط به مصادیق مستقیماً به دانشگاه های محل تحصیل برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

بخش چهارم- نتایج بررسی وضعیت بورسیه های بدون آزمون

چنان که پیش از این نیز اعلام شده است، پذیرفته شدگان بدون آزمون طی سالهای 1388 تا 1392 در مجموع 3772 نفر بوده اند که به تفکیک در چهار گروه زیر قابل دسته بندی هستند:

- پذیرفته‌شده‌ها تحت عنوان "تبدیل به داخل" 1867نفر

- پذیرفته‌شده‌های مربیان دانشگاه ها 1011 نفر

- پذیرفته‌شده‌ها طبق بخشنامه ایثارگران وزارت و دانشگاه ها 165 نفر

- اعزام به خارج 729 نفر

تصمیمات اتخاذ شده برای هر گروه به تناسب وضعیت کنونی آنها به شرح ذیل است:

1- تبدیل به داخل:

با اعمال شرط حداقل معدل برای دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد (به ترتیب 14 و 16) و حداکثر شرط سنی مذکور در دستورالعمل های هر سال و با لحاظ فرمول های داخلی ارفاقی (مورد عمل در بعضی سال ها بر پایه مصوبات وقت) و نیز ارفاق 2 سال برای انجام خدمت نظام وظیفه، برای 840 تن ازاین گروه به شرح زیر تصمیم گیری شد:

1-1 تعداد 508 نفر از این گروه فاقد یک یا چند شرط از معدل کارشناسی، کارشناسی ارشد یا سن بوده اند، لذا رأی صادره در مورد آنها: لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت است.

1-2- تعداد 36 نفر دیگر از این گروه به علت ارائه اطلاعات نادرست مؤثر در پذیرش (از قبیل اعلام معدل بیش از معدل واقعی) مشمول لغو بورس، قطع تحصیل و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت می گردند.

1-3- 500 نفر از این گروه تاکنون شاغل همراه با تحصیل شناخته شده اند که 230 نفر از آن ها مشمول یکی از بندهای1-1 و 1-2 نیز می باشند و 270 نفر علاوه بر مشمولان بندهای 1-1 و 1-2 این مشکل را داشته اند.

رأی صادره در مورد کل این گروه لغو بورس، ادامه تحصیل با هزینه شخصی و بازگرداندن هزینه های پرداختی وزارت می باشد.

1-4- پرونده 26 نفر نیز به علل مختلف ازجمله عدم شروع تحصیل ،انصراف و ... مختومه گردید.

بنابراین جمعاً تعداد 840 مورد از بورس افراد این گروه لغو می شود.

تبصره: در این میان 1241 نفر نیز تاکنون نتوانسته‌اند اعلام نیاز از دانشگاه‌ها اخذ کنند که در صورت عدم توفیق تا 15 بهمن ماه 93، وضعیت ادامه تحصیل آنان تبدیل به هزینه شخصی خواهد شد. البته تعدادی از این افراد با کسانی که وضعیتشان، در بندهای 1-1 تا 4-1 بیان شد، همپوشانی دارد.

2- مربیان دانشگاه‌ها:

448 تن از مربیان شاغل به تحصیل، در وضعیت استخدامی "پیمانی" هستند که بدون تصویب هیئت امنای دانشگاه ها پذیرفته شده اند، از آنجا که به لحاظ قانونی امکان استفاده از بورس برای ادامه تحصیل را نداشته اند، لذا اسامی این افراد به دانشگاه ها اعلام شده تا در اولین جلسه هیئت امنا برای آنان تصمیم گیری شود و سپس براساس رأی هیئت های امنای دانشگاه های مربوط اقدام خواهد شد.

3- بخشنامه ایثارگران:

تعداد 23 نفر فاقد شرایط بخشنامه ذیربط می باشند لذا مشمول ادامه تحصیل با هزینه شخصی می شوند. مشکل قانونی برای پرداخت هزینه های تحصیلی همه آنان از سوی دیوان محاسبات کشور مطرح می باشد ولی وزارت در حال پیگیری مسئله است.

4- اعزام به خارج:

گرچه تعدادی از بورسیه های اعزامی به خارج فاقد شرط معدل یا سن می باشند امّا با توجه به این که دوره بورس بیش از نیمی از آنها به اتمام رسیده و در مورد مابقی هم، قطع ارز و بورس ایشان می تواند تبعات اجتماعی و سیاسی نامطلوبی به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کیفیت تحصیل و سازوکارهای قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه یابد.

بدیهی است در موارد معدودی که مشخص شود فرد بورسیه با دادن اطلاعات نادرست موجب گمراهی تصمیم گیران شده و یا مقیم یک کشور خارجی است برخورد قانونی لازم برای قطع بورس و انجام اقدامات بعدی صورت خواهد گرفت.

در پایان اعلام می دارد همان گونه که بر پایه سیاست های کلی علم و فناوری کشور ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، فراهم آوردن اقتضائات و الزامات توسعه علمی و ارتقای کیفیت و تولید علم در دانشگاه ها ضروری است، این وزارت،دفاع از کیان و شأن علمی دانشگاه و دانشگاهیان در همه جا و بازگشت به قانون، کیفیت و سلامت را به طور ویژه در برنامه ریزی برای پذیرش دانشجویان در دوره دکترا و جذب هیئت علمی وظیفه خود می داند.

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با پرهیز از ورود به هر حاشیه ای، از همه دستگاه ها و نهادهای اجرایی، تقنینی، حقوقی و مدنی می خواهد که با توجه عملی به دانشگاه به منزله "جامعه دانش و دانشمندان" در دور کردن هرگونه فساد و بی مبالاتی از ساحت علم و آموزش عالی کشور به این دستگاه یاری رسانند.

همچنین متذکر می شود که در مورد مدیران و مسئولانی که با سوء مدیریت خویش در تنظیم و تصویب دستورالعمل های سابق الذکر و بی مبالاتی در بررسی پرونده ها موجب بروز خسارت های حیثیتی و مالی به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و برخی داوطلبان استفاده از بورس تحصیلی شده اند، از طریق مراجع ذی صلاح قانونی پیگیری لازم انجام خواهد شد.»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۱۶:۴۱

تا وقتي اسامي اعلام نشده اين حكم ها و اعلام نتايج چه فايده اي دارد؟ اينطوري ممكن است اين افراد همچنان به كارشان ادامه بدهند بدون اينكه احدي از مردم با خبر شوند. چرا نبايد اسامي اين متقلبان افشا گردد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۱۶:۵۵

آقا يني چي اونايي که خارج رفتن بورسشون قطع نميشه هر دانشجوي اعزامي سالانه 15000 پوند انگليس معادل 75 ميليون تومن و در مجموع با براورد هزينه زندگي بالغ بر 1 ميليار هزينه بر ميداره به درک که براش تبعات اجتماعي داره خواست دروغ نگه بالاخره فشار مجلس کار خودش رو کرد ايسنا از مسئولين در اين باره توضيح بخواه

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۱۷:۱۲

««گرچه تعدادي از بورسيه هاي اعزامي به خارج فاقد شرط معدل يا سن مي باشند امّا با توجه به اين که دوره بورس بيش از نيمي از آنها به اتمام رسيده و در مورد مابقي هم، قطع ارز و بورس ايشان مي تواند تبعات اجتماعي و سياسي نامطلوبي به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کيفيت تحصيل و سازوکارهاي قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه يابد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟»» چرا؟ چه تبعات سياسي نامطلوبي؟

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۱۷:۳۱

خدايا اين جماعت باشعار مهرورزي چه کارها نکردن. اينان همان جماعتي بودند که ميگفتند ما نان وماست ميخوريم.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۱۷:۳۴

فرزند يک استاد دانشگاه شيراز دوره ليسانس پذيرفته دانشگاه زاهدان بوده که به خاطر پدر به دانشگاه شيراز بخش تحت رياست پدرش منتقل شده است.در ليسانس با بده بستان اساتيد بخش رتبه دوم شد و بدون آزمون وارد مقطع ارشد آنجا شد در دوره ارشد نيز با بده بستان مجدد (پذيرش همسر استاد ديگر در مقطع ارشد واحد بين الملل شيراز بدون آزمون و نمره دهي و استعداد درخشاني و پذيرش در مقطع دکتري بين الملل بدون آزمون، پذيرش دختر استاد ديگر در مقطع ارشد بين الملل رشته مشابه و کمک به ارتقا ساير اساتيد و..)رتبه اول شدو از طريق بورس تبديل خارج به داخل وارد مقطع دکتري و بورسيه دانشگاه شيراز شد.فردي که در هيچ مقطعي با آزمون وارد نشده است، صرف معدل بده بستاني بايد بورسيه شود؟درصورت برجستگي علمي ايشان، چرا در هيچ آزمون ورودي موفق نشد ه اند؟

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۱۷:۵۳

تنها راهي که بتواند بخشي از بي اعتمادي دانشجويان به روال جذب و بورس را جبران کند معرفي اسامي متخلفان مخصوصا آنهايي که با ادعاي کذب وارد دانشگاه شده اند است تا بتوانيم پيگير امورشان باشيم. به هيچ وجه اعتمادي به گزارشهاي آماري نيست! مصداقي بايد معرفي شوند!

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۱۹:۰۶

اون بورسيه هاي رابطه اي که در 8 سال اخير فارغ التحصيل و جذب شدن چي پس؟!؟!؟!؟

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۱۹:۲۰

اميدواريم شعار نباشه.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۱۹:۴۶

واقعا پاکترين دولت کارش به کجا رسيد. 3000 ميليارد و بورسيه و ...... انگار مملکت مال شخصي آقايون بوده

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۱۹:۵۶

فساد بزرگي بوده حکم غير قاطع است چرا ادامه بورس

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۰:۰۰

اسامي بايد اعلام شود. بسياري از اين افراد در هيات هاي علمي دانشگاه ها جذب شده اند که بايد در اشتغال انها هم تجديد نظر شود.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۰:۲۱

گزارش خوب و کاملي است، بايد جلوي اينها ايستاد، فقط مراقب باشند که حق افرادي که با توانايي خود در حال جذب دانشگاهها هستند پايمال نشود.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۰:۲۸

با سلام و احترام گزارش مربوطه که نشان از تدبير سنجيده و توام با خواست جامعه علمي و پژوهشي اين کشور است، بيانگر عزم جدي مسئولان محترم به منظور ايجاد شرايط عدالت محور براي تمامي فرزندان اين مرز و بوم بوده است. اين موضوع از نگراني‌هاي مقام معظم رهبري، رياست محترم جمهوري و ساير مسئولان نظارتي و اجرايي کشور بوده است چرا که در طول چند سال اخير (88-92) يک بي‌اعتمادي از سوي محققين و پژوهشگران اين کشور نسبت به دستگاه‌هاي اجرايي و مخصوصا دانشگاه‌هاي محترم ايجاد گرديده است. با تشکر مجدد اميد است که با قاطعيت محکم تصميم گيري‌هاي انجام شده براي افرادي که از شرايط غير قانوني استفاده نموده‌اند، روحيه اميد و تلاش به جامعه علمي کشور بازگردد که همواره از الزامات پيشرفت و توسعه کشور و همچنين اعتلاي نام جمهوري اسلامي ايران در سرتاسر دنيا است. جامعه علمي اين کشور همچنين درخواست دارد که با انتخاب شورايي عادل و منتخب به روند اجراي تصميمات اتخاذ شده نيز رسيدگي گردد و گزارش مبسوط آن به عموم مردم اعلام گردد. با تشکر فراوان

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۱:۱۱

سلام . ليستها رو اعلام کنن تا روشن بشه آقازاده‌ها چطوري بورسيه شدن

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۱:۱۳

اي واي ... اي اي ... اونايي که دارن قانون امر به معروف تصويب مي‌کنن، آيا اين همه تخلف و تقلب نيازي به امر به معروف و نهي از منکر نداشت؟ جبهه پايداري فوق اصول‌گرا که اکثرشون کميسيون آموزش هستند بايد رسما به مردم توضيح بدن درباره اين کارنامه سياه وزيري که حتي يک بار مورد سوال قرار نگرفت ... اين مجلس را چه به تصويب قانون امر به معروف و نهي از منکر؟

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۱:۴۰

به هيئت امنا واگذار شد؟؟؟!!يعني کشک ديگه؟؟؟من هرچه مصداق بخواين دارم و حاضرم معرفي کنم و مطمئنم هيئت امنا دوباره اين ها رو تائيد خواهد کرد.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۱:۵۰

چرا تلوزيون گفت 36 نفر فقط مشکل داشتند. چهارصد و خرده اي نفر هم بايد با هزينه اقدام کنند. هيچ صحبتي از غير مجاز بودن نکرد. انگار فقط 36 مورد سوء تفاهم بوده. من موندم 36 رو از کجا اورد؟!!!

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۲:۴۴

داشتم فکر ميکردم اونهايي که توخارج بورس بودن درس خواندن اونجا که مثل اينجا زد و بند نميکنن!!!!گزارش تناقض داره

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۲:۴۷

"گرچه تعدادي از بورسيه هاي اعزامي به خارج فاقد شرط معدل يا سن مي باشند امّا با توجه به اين که دوره بورس بيش از نيمي از آنها به اتمام رسيده و در مورد مابقي هم، قطع ارز و بورس ايشان مي تواند تبعات اجتماعي و سياسي نامطلوبي به دنبال داشته باشد، مصوب شد که ضمن کنترل کيفيت تحصيل و سازوکارهاي قبل از اشتغال آنها در دانشگاه ها، بورس آنها ادامه يابد" ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ آقازاده ها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۳:۱۲

اگرممکنه يک کمي هم درباره افزايش ظرفيت‌هاي پذيرش مقطع دکتري در دانشگاه آزاد و اينکه چه کساني از آن بهره ميبرند گزارش تهيه فرماييد. با تشکر

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۳:۱۳

ايسنا دمت گرم من ميخوام دکترا بخونم ميشه لطف کني يه بورسيه از نوع مصلحت اجتماعي واسم بگيري؟؟؟ مصلحت سياسي هم قبوله اگر اجتماعي نبود

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۳:۲۱

ادم کافيه اعتماد به نفس داشته باشه .اقايون بدون ازمون رفتن دکترا با پول دولت خوندن هيئت علمي هم شدن تازه مدعي هستن که قانوني بوده چرا چون توي اين مملکت فقط اقايون معدل14 کارشناسي داشتن يا16 کارشناسي ارشد ديگه تو مملکت با اين معدلا نبود که بدون ازمون اقايون بورس شدن

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۳:۳۲

نحوه بيان خبر بورسيه ها در اخبار تلويزيون: انگار اتفاقي نيفتاده و فقط 36 نفر بودند که اونهم هم نقص مدرک داشتن!!!

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۳:۳۳

انشاء خوبى بود!!!

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۲ ۲۳:۵۲

وزارت علوم بعد از چند ماه تخريب وتبليغات گروهي فقط ميخواست پوزه حريف را به خاک بماله وگرنه کاري به کساني که بورسيه گرفتند نداره انهايي که بورس خارج گرفتند که اصلا کاري نداره وانهايي هم که بورسيه داخلن هم فقط هزينه اش را خودشان تقبل نمايند خوب شما منم همونطوري در مقطع قبول کنيد حاضرم يه مبلغ بيشتري هم پرداخت کنم اينم شعاري که بعد از چند ماه تبليغات عليه تبعيضات ونابرابري وعدم کفايت علمي دکتران فردا در بوق وکرنا ميزدند زهي معرفت ومردانگي همه شان مثل همند

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۳ ۰۰:۳۶

يعني چي با هزينه شخصي؟ اين يعني همون شبانه! ملت پشت کنکور خودشون رو ميکشن شبانه هم قبول نميشن. طرف با نامه‌ي وزارت علوم رفته تو دانشگاههايي مثل شريف يا تهران. حالا فقط پنجاه ميليون بده و خلاص؟ اونايي که مثلا معدلشون چهارده و يک دهم هست چي؟ صرف اين که قانوني بوده دليل ميشه که بر حسب لياقت بوده. واقعا براي دولت مهرورز متاسفم. اونقدر قانون‌هاي من در آوردي ايجاد کردن (مثل لغو آزمون بورس) که در مورد بقيه بورسيه‌ها همه چيز به ظاهر قانونيه و دولت فعلي بيش از اين کاري نميتونه بکنه.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۳ ۰۰:۳۸

سلام ببخشيد خبري که درصدا و سيما پخش شد از زمين تا اسمان فرق ميکرد همگي که دسترسي به اينترنت ندارند

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۳ ۰۰:۴۰

بله. اسامي را هرچه زودتر اعلام كنيد تا اين افراد شناسايي شوند و اجازه تخلف مجدد نداشته باشند

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۳ ۰۸:۱۷

اين احکام کوتاه آمدن دربرابر فساد و تخلف است . حفظ نام افراد متخلف و فاسد تنها به گسترده شده فساد و ادامه فعاليت متخلفين و مفسدين کمک مي کند. از دولت روحاني انتظار بيشتر مي رود

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۳ ۰۹:۴۰

به نظرم سياست دولت قبلي اجرايي تر و منطقي تر بوده است. اگر نخبه ها را گزينش و براي ادامه تحصيل خارج بفرستند 90 درصد آنها به دلايل گوناگون و مشکلات سياسي و محيط کار داخل بر نمي‌گردند و جذب بازار کار کشور هاي پيشرفته مي‌شوند. پس بايد افراد بي‌سوادتر را بفرستيم تا بي‌سواد برگردند و هيچ کشور پيشرفته‌اي نيز در صدد جذب آنها نخواهد بود. در حقيقت همين الان هم آموزش عالي ايران لوئي جرگه‌اي اداره مي شود اگر شما فقط يک درصد از صد درصد اساتيد استاندارد در آموزش عالي از سال 1362 به اين طرف پيدا کرديد؟ چرا رتبه بهترين دانشگاه ما بيش از 500 را به خود اختصاص داده است؟ مگر نه اين است که از 500 نفر نخبه براي استاد شدن چشم‌پوشي کرده‌ايم تا به يک متخلف 501 برسيم؟ اين بورسيه متخلف جز آموزش فريب و خدعه و سياست کشتن و کشته نشدن، چيزي را براي دانشجويان پس از فراغت از تحصيل تدريس نخواهد کرد.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۳ ۱۶:۰۸

ادامه تحصيل با هزينه شخصي مفهومي نداره !!!!!!!!، اگر قبولي آنها بر خلاف قانون بوده كلا بايد بورس و ادامه تحصيل با شرايط فعلي كان لم يكن شود اگر مي خواهند دكترا بگيرند مثل بقيه فرزندان اين كشور در آزمون شركت كنند خلاصه ادامه تحصيل اين افراد با هزينه شخصي نيز يك بي قانوني و بي عدالتي است

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۴ ۰۰:۰۷

سلام من نميدانم چرا دولت اسامي متخلفين را منتشر نميكنند ؟ وانها را به مراكز قضايي نمي فرستند ؟ ايا اين كاردولت يك نوع همكاري با متخلفين محسوب نميشود؟ ؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۴ ۰۸:۲۸

دولت ما پاکترين دولتها بوده و خواهدبود. بهرحال اين اقدام رو که بورسيه‌هاي ما رو متوقف کردند محکوم ميکنم و عواملش را نيز محکوم ميکنم

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۴ ۱۳:۲۱

حالا ميشه فهميد چرا يكدفعه همه شدن دكتر!!!!!

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۵ ۱۵:۵۸

روشن شدن كه كافى نيست چه كسى اين خلاف را تاييد كرده مهم است با آنان چه ميكنيد؟

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۶ ۲۳:۴۳

بالاخره دولت تسليم فشارهاي مجلس شد و با متخلفين با مماشات برخورد کرد. اين اجازه ادامه تحصيل نشون ميده دولت ازحق مردم کوتاه اومده متاسفانه.

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۰۷ ۰۰:۱۱

يک شاخصي که در اين بحث بهش توجه نشده اين هست که چقدر از اين دلبران و دلبستگان مدرک زبان داشتند که با پول ملت اعزام به بلاد ديگر شدند؟!

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۱۰ ۰۹:۳۰

تعدادنظراتي که داده شده نشون ميده که فقط وفقط مصرف حزبي داشته پس تلاش دولت نتيجه دلخواهش رانداشته !!!بدون ذره اي شک .پس دولت تدبير!!بهتره به جاي اين کارها اگرجرات کارداره يارانه هاروقطع کنه تابه قول خودشون توليدجون بگيره !!ازراي نياوردن وازدست دادن قدرت هم نترسه اگرراستگويان هستند !!!!