• چهارشنبه / ۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۸:۱۵
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93080704052
  • خبرنگار : 71442

مدیر عامل ایرنا:

در تولید اطلاعات به دنبال مسکن هستیم نه درمان

محمد خدادي

مدیرعامل ایرنا با تاکید بر بحث آسیب شناسی حوزه روابط عمومی و عنوان آن در ایران مطرح کرد: دستگاه‌های روابط عمومی موثرترین نقش را می توانند در مسیر توسعه کشور ایفا کنند.

مدیرعامل ایرنا با تاکید بر بحث آسیب شناسی حوزه روابط عمومی و عنوان آن در ایران مطرح کرد: دستگاه‌های روابط عمومی موثرترین نقش را می توانند در مسیر توسعه کشور ایفا کنند.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمد خدادی در اختتامیه دهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی‌ گفت: باید امروز بررسی کنیم که آیا اسم روابط عمومی همچنان همین اسم باید باشد یا کارکرد این دستگاه‌ با عنوان و نسبت‌هایش متفاوت است و عوض شده است و باید فکر دیگری کرد.

وی مطرح کرد: مهمترین موضوعی که در حوزه روابط عمومی در دایره‌ی هدف مطرح شده، مخاطبان این مجموعه است. پیش از این در دهه 60 روابط عمومی کارکردی یک سویه و انحصاری داشت اما امروزه نه تنها از روابط عمومی‌ها بلکه رسانه‌ها این انحصار برداشته شده است.

وی با اشاره به حضورش به عنوان خبرنگار در دهلی نو در دهه 60 و شرایط و سختی‌های ارسال خبر گفت: در دهه 60 خبرنگار ایرنا بودم. زمانی که می خواستم خبری را به تهران ارسال کنم، حدود سه تا سه ونیم ساعت طول می‌کشید وهزینه آن ماهیانه سه تا پنج هزار دلار بود. اما امروزه هر فردی یک دستگاه موبایل در اختیارش دارد. کاری که من به عنوان یک خبرنگار می کردم در حال حاضر خبرنگاران دیگر بدون هیچ مخاطره‌ای انجام می‌دهند.

مدیرعامل ایرنا از مخاطب‌شناسی به عنوان یکی از آیتم‌هایی نام برد که در بحث روابط عمومی تاثیرگذار است و گفت: باید آسیب شناسی کنیم که آیا مخاطب شناسی اولویت یک ما در کارکرد این دستگاه‌هاست یا نه و یا فقط یک جریان مونولوگ داریم. ما باید از مخاطب به پیام برسیم. اگر تفکیک لایحه‌های اطلاعات در دستور پیام نباشد دربرگیری‌ها دچار مشکل خواهند بود. اساسا ما باید بگوییم به دنبال مقبولیت یا محبوبیت هستیم و این دو را از یکدیگر تمیز بدهیم و اساسا باید این پرسش را مطرح کنیم که دستگاهی مثل روابط عمومی به دنبال این است که معروف شود و یا محبوب شود و بین این دو، کدام را اولویت قرار می‌دهد.

خدادی همچنین با اعتقاد بر اینکه امروزه در تولید اطلاعات به شدت دچار مخاطره هستیم، بیان کرد: مبنای تولید اطلاعات ما تعریف است نه تبیین. ما در جهت تبیین ناتوانیم و اطلاعات ما جایگاه‌محور است. وقتی به خبری مراجعه می‌کنید عمدتا جایگاه محور است و مسوولان کشور هستند که صحبت می‌کنند اما اسمش خبر شده است.

وی با اعتقاد بر اینکه در این تولید اطلاعات اصولا به دنبال مسکن هستیم نه درمان اطلاعات. وقتی موضوعی پیدا می‌شود عموما دنبال این هستیم طوری این قضیه تسکین پیدا کند در حالی که اساسا موضوع اطلاعات برای تسکین نیست بلکه برای تبیین و تثبیت است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل ایرنا همچنین در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: متاسفانه تولید اطلاعات در دستگاه‌ها تبدیل به افرادی شده است که بیرون از اتاق‌ها هستند.

خدادی همچنین با طرح این پرسش که آیا «عنوان روابط عمومی هنوز موضوعیت آن را دارد که با این عنوان مطرح شود؟» گفت:‌ باید بنشینیم و آسیب شناسی کنیم واز اسم روابط عمومی شروع کنیم. اساسا تبلیغات جایش کجاست. پرچم، پوستر و امثال اینها چه موضوعیتی دارد و جایش کجاست؟ در غرب توانایی در تولید محتوا بالاست. ما نیز باید تولید محتوا را باور کنیم. همچنین نیازمندی به دانش، مهارت و تجربه نیز باید بومی شود. باید آسیب شناسی کنیم که چه میزان این چهار عنصر را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی در بخش دیگر از سخنانش تاکید کرد: چقدر مجموعه روابط عمومی‌ها پاس‌کاری اطلاعاتی می‌کنند؟ این نکته نسبت حلقه‌هایی است که در موضوع اطلاعات در یک مجموعه وجود دارد.

وی همچنین مطرح کرد:‌ در تولید اطلاعات باید بین شبهات،‌ القائات و ابهامات تمایز صورت بگیرد و همچنین سه عنصر تنوع،‌ تمایز و تفاوت مورد توجه قرار بگیرد و این نکاتی است که غرب به شدت از ظرفیت آن استفاده می‌کند. واحد اطلاعاتی را گاهی اوقات متفاوت ارائه می‌دهد، گاهی اوقات متمایز ارائه می‌دهد و گاهی اوقات تلاش می‌کند نسبت به آن ذائقه سنجی کند.

او همچنین بیان کرد: در تولید اطلاعات و کارکرد دستگاه روابط عمومی، منطق باید محور و اول باشد و قضاوت دغدغه این دستگاه‌ها باشد. در حالی که در برخی جاها مهارت آموزی،‌ بومی‌سازی،‌ دانش افزایی و هم افزایی این حلقه‌ها نسبت به هم را باور نداریم.

وی همچنین در بخش پایانی سخنانش به مبحث لایه‌های اطلاعات در دهه 60 و امروز اشاره کرد و گفت: در دهه 60 با انبوهی از اطلاعات روبه‌رو بودیم اما امروزه تفاوتش را می‌بینید. در نتیجه بومی‌سازی ظرفیت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. باید ببینیم، استفاده از ظرفیت‌ها و ابزارها در دستگاهی که اسمش روابط عمومی است، چقدر در دستور ماست که از این ظرفیت استفاده کنیم و مهمتر از آن همه را بومی کنیم و متناسب با مخاطبان خودمان تعریف کنیم. سپس بازخورد بگیریم و مثل یک پزشک درمان را آغاز کنیم.

خدادی در بخش پایانی سخنان خود در مراسم اختتامیه سمپوزیم بین‌المللی روابط عمومی مطرح کرد: آنچه امروز دغدغه ماست اطلاعات امروز منحصر به روابط عمومی نیست کسانی که در دستگاه‌های مختلف کار می‌کنند عضو مجموعه روابط عمومی هستند. در روابط عمومی برای ارتباط موثر باید از اخلاق شروع کرد. بد اخلاقی اولین عنصر از بین بردن ارتباط موثر است و این ارتباط را باید از خودمان شروع کنیم. بر این باورند دستگاه‌های روابط عمومی مهمترین نقش را می‌تواند در مسیر توسعه کشور ایفا کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.