• شنبه / ۱۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۹:۴۲
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93081005319
  • خبرنگار : 71464

کمپین عاشورایی چه می‌کند؟

آیین عزاداری در روز عاشورا - سرآسیاب کرمان

سازمان زیباسازی شهرداری کرج به‌منظور پاس‌داشت قیام سیدالشهدا و گرامی‌داشت مقام شهدای کربلا، یک کمپین گسترده‌ی تبلیغاتی در کرج اجرا کرده است.

سازمان زیباسازی شهرداری کرج به‌منظور پاس‌داشت قیام سیدالشهدا و گرامی‌داشت مقام شهدای کربلا، یک کمپین گسترده‌ی تبلیغاتی در کرج اجرا کرده است.

به گزارش ایسنا، این کمپین «پویش عاشورای 93» نام دارد و با همکاری گروه فرهنگی باوان طراحی شده است و اجرا می‌شود.

سیدرضا فیض اردکانی - مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران - اشاعه‌ی فرهنگ و آیین‌های اصیل عاشورایی در کرج را مهم‌ترین هدف سازمان زیباسازی شهر کرج دانست و درباره‌ی روند طراحی این کمپین، گفت: سازمان در ابتدا برای ایجاد فضای مناسب با آیین عاشورایی، اقدام به تشکیل کارگروهی تخصصی برای استقبال از محرم کرد که به برگزاری این کمپین منجر شد.

او ادامه داد: طراحی این کمپین برعهده‌ی یک گروه 20 نفره از کارشناسان رسانه، گرافیک، تصویرسازی، عکاسی، خلاقیت و همین‌طور امور مذهبی بوده است. به علاوه، هماهنگی‌های لازم برای انجام این برنامه در جلسات متعددی با سایر مسوولان فرهنگی، بویژه کمیسیون فرهنگی شورای شهر و نیز دفتر امام جمعه شهر کرج صورت گرفته است.

فیض درباره‌ی طراحی‌های صورت‌گرفته در این کمپین، اظهار کرد: تلاش شده تا رویکردهای مختلفی مانند بیلبورد، اینفوگرافی، گرافیتی و تصویرسازی مورد استفاده قرار گیرد.

حامد احسانی‌نژاد - معاون برنامه‌ریزی و توسعه سازمان زیباسازی شهر کرج - نیز گفت: با توجه به قدمت تاریخی واقعه‌ی عاشورا و ارادت شیعیان به امام حسین (ع) تا امروز فعالیت‌های زیادی با موضوع واقعه‌ی عاشورا انجام شده است و هنرمندان مختلف از زوایای گوناگون به این واقعه پرداخته و تمام زوایای این روز را مورد توجه قرار داده‌اند. این مسأله، کار هنرمند امروز را برای نوآوری در زمینه‌ی مفاهیم عاشورایی سخت‌تر می‌کند. از طرف دیگر، پرداختن به مفاهیم عاشورایی، با محدودیت‌های خاصی نیز روبه‌روست.

او با بیان این‌که «هنوز عاشوراست» به‌عنوان شعار این کمپین انتخاب شده است، ادامه داد: این شعار از عبارت «کلُّ یومٍ عاشورا» الهام گرفته شده است و بنا به گفته‌ی طراحان آن، ناظر بر ابدی بودن مفاهیم روز عاشورا و همین‌طور حضور آن‌ها در زندگی شهری امروز دارد. شعار کمپین که به نوعی خط وصل همه‌ی آثار طراحی‌شده در کمپین است، با بهره بردن از تکنیک لوگوتایپ طراحی شده است. در طراحی این لوگوتایپ، در کنار شعار کمپین، از نماد خط سرخ ممتد نیز بهره برده شده است. طراحان این لوگوتایپ معتقدند این خط، نشان‌دهنده‌ی امتداد و استمرار قیام امام حسین (ع) در طول تاریخ است.

احسانی‌نژاد اضافه کرد: در تمام طراحی‌های صورت‌گرفته برای این کمپین، تلاش شده است حضور و استمرار مفاهیم عاشورایی در زندگی امروز نمایان باشد. برای مثال، تصویر یک شمشیر در بازار یا شعارهایی با مضامین امروزی، با هدف نشان دادن حضور عاشورا در زندگی امروز انتخاب شده است. همچنین طراحی‌های اختصاصی‌ای نیز درباره‌ی تصویرسازی وقایع روز عاشورا همراه بارکد دوبعدی (QR) حاوی اطلاعات مربوط به هر تصویر برای اجرا در میدان‌های مهم شهر انجام شده است.

الهام باقری - معاون فنی و اجرایی سازمان زیباسازی شهرداری کرج - نیز گفت: با توجه به ماهیت کمپین که مستلزم گستردگی و یکپارچگی است، تلاش شد همه‌ی رسانه‌های موجود در شهر کرج مورد استفاده قرار بگیرند؛ چه رسانه‌هایی که در اختیار سازمان زیباسازی است و چه رسانه‌های دیگری که در اختیار سایر نهادها و همین‌طور پیمانکاران سازمان است.

او بیان کرد: برای پرچم‌های شهری، بدنه‌ی خودروها و اتوبوس‌ها طراحی خاصی صورت گرفته است. ما در زمینه‌ی برنامه‌ریزی رسانه‌ای برای این کمپین، تلاش کردیم تا از تمام ظرفیت تبلیغاتی شهر کرج استفاده کنیم. به همین منظور، جلسات زیادی با نهادهای صاحب رسانه و همین‌طور پیمانکاران تبلیغاتی برگزار شد و همه‌ی آن‌ها قول همکاری با این پروژه بزرگ را داده‌اند. رسانه‌های مورد استفاده در این کمپین، تنها محدود به رسانه‌های دیداری نیستند.

باقری افزود: علاوه بر آنچه گفته شد، گروه مجری کمپین، پنج نمایش رادیویی تهیه کرده است. این نمایش‌ها به‌منظور پخش از رادیو البرز در طول دهه‌ی محرم تهیه شده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.