• دوشنبه / ۱۲ آبان ۱۳۹۳ / ۰۱:۰۳
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93081205800
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

چگونه باکتری‌ها قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌سازند؟

باکتری

چگونه باکتری‌ها قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها را می‌سازند؟

محققان پس از مطالعه دقیق بر روی نحوه تولید قوی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها در طبیعت دریافتند که با کشف این معمای پنهان می‌توان از هزاران نوع باکتری مفید موجود در طبیعت برای تولید آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کرد.

به گزارش سرویس پژوهشی ایسنا منطقه خراسان، محققان برای شناخت بهتر باکتری‌های تولید کننده آنتی‌بیوتیک ابتدا فراورده‌هایی را مورد آزمایش قرار دادند که شامل بیشترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی است.

یکی از بهترین آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی، نیسین است که به طور طبیعی در شیر یافت می‌شود. نیسین برای اولین بار در سال 1960 کشف شد که از این ماده می‌توان برای ماندگاری بیشتر مواد غذایی استفاده کرد.

پروفسور ساتیش نیر، متخصص بیوشیمی در این مورد اظهار کرد: پس از شناخت اولیه آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی، محققان طی 25 سال تلاش کردند تا این فراورده‌های طبیعی را در آزمایشگاه تولید کنند که متاسفانه این موفقیت هیچ‌وقت حاصل نشد تا اینکه تیم تحقیقاتی دانشگاه هاپکینز با استفاده از نوعی آنزیم خاص موفق به تولید آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی نظیر نیسین شدند.

وی در ادامه افزود: دو عملکرد موفقیت آمیز محققان مثل تولید آنزیم ضعیف کننده دیوار سلولی باکتری و آنزیم سوراخ کردن غشای باکتری برای تولید آنتی‌بیوتیک ضروری است.

محققان بر این باورند که این تحقیقات نشان داد که چگونه باکتری‌ها نقش مثبتی در تولید آنتی‌بیوتیک‌ها دارند. با شناخت نحوه عملکرد باکتری‌ها می‌توان ظرفیت‌های درمانی را افزایش داد، به نحوی که تلاش محققان این مرکز مانند روشن کردن حوزه‌ای تاریکی از علم پزشکی است که قبلا کاملا ناشناخته باقی مانده بود.

جزئیات بیشتر این مطالعه در محله Science منتشر شده است.