• چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۲
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93081406453
  • خبرنگار : 71413

«ق مثل قوش»‌ برنده جایزه «سموئل جانسون» شد

«ق مثل قوش»‌ برنده جایزه «سموئل جانسون» شد

«هلن مک‌دونالد»، نویسنده‌ کتاب خاطرات «ق مثل قوش»، موفق به کسب جایزه ادبیات غیرداستانی «سموئل جانسون» 2014 شد.

«هلن مک‌دونالد»، نویسنده‌ کتاب خاطرات «ق مثل قوش»، موفق به کسب جایزه ادبیات غیرداستانی «سموئل جانسون» 2014 شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جایزه ادبیات غیرداستانی «سموئل جانسون» انگلیس به «هلن مک‌دونالد»، نویسنده کتاب «ق مثل قوش» که داستان رابطه یک انسان با پرنده‌ای وحشی را روایت می‌کند، تعلق گرفت.

این جایزه 20 هزار دلاری در حالی به مک‌دونالد اعطا می‌شود که فهرست نامزدهای نهایی شانزدهمین دوره به طور چشم‌گیری برتری نویسندگان زن را نسبت به رقیبان مرد خود نشان می‌داد.

«ق مثل قوش» در واقع داستان تلاش مک‌دونالد برای جلب اعتماد پرنده‌ای وحشی به نام «مِیبل» و رابطه‌ این دو، درست در زمانی است که شخصیت اصلی سعی دارد با مرگ پدرش کنار بیاید.

«کلر تومالین» رییس هیات داوران «سموئل جانسون» درباره برنده امسال گفت: «ق مثل قوش» کتابی خارق‌العاده است که اصالت و توانمندی شاعرانه را به نمایش می‌گذارد. هیچ یک از اعضای هیات داوران به ادبیات طبیعت‌گرا علاقه‌مند و از مشتاقان طبیعت وحشی نبودیم اما این کتاب همه ما را تحت سلطه خود درآورد.

مک‌دونالد شاعر، تاریخ‌دان، تصویرگر، و استاد دانشگاه از دوران کودکی به پرندگان حیات وحش علاقه داشت. او در دوران افسردگی پس از مرگ پدرش، قوشی را به قیمت 800 پوند خریداری کرد و ماجراهای دردناکی را برای تربیت این حیوان پشت سر گذاشت. هفت سال طول کشید تا مک‌دونالد این کتاب زندگی‌نامه‌یی را به نگارش درآورد.

به گزارش گاردین، «جان کمپبل» با کتاب «روی جنکینز» و «گرگ گرندینگ» نویسنده «امپراتوری ضرورت» دو نامزد مردی بودند که به فهرست نامزدهای نهایی امسال راه یافتند. «ماریون کوتز» با کتاب «کوه یخی» و «آلیسون لایت» با کتاب «عامه مردم» دو نفر از دیگر نامزدهای جایزه «سموئل جانسون» 2014 بودند. «کرولاین مورهد» نویسنده «روستای رازها» هم دیگر رقیب مک‌دونالد برای کسب این جایزه بود.

جایزه «سموئل جانسون» هرساله به کتاب‌های انگلیسی‌زبانی تعلق می‌گیرد که توسط نویسندگان سرتاسر بریتانیا درباره موضوعاتی چون تاریخ، سیاست، علم، مسائل روز، ورزش، سفر، زندگی‌نامه و هنر به نگارش درآمده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha