• چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۰
  • دسته‌بندی: پژوهش
  • کد خبر: 93081406665
  • منبع : نمایندگی خوزستان

ارتباط صنعت و دانشگاه، حلقه گم‌شده نیاز جامعه

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر قرار است پایان‌ نامه‌های دانشجویی کاربردی باشد، ‌مهم‌ترین فاکتوری که باید در نظر گرفته شود، وجود زیرساخت‌های لازم برای انجام پایان‌نامه‌ها است و این‌ که هزینه‌های لازم را برای این کاربردی کردن پیش‌بینی کنیم البته برای رسیدن به این مهم باید ارتباط دانشگاه و صنعت به‌طور کامل برقرار شود.

استاد دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: اگر قرار است پایان‌ نامه‌های دانشجویی کاربردی باشد، ‌مهم‌ترین فاکتوری که باید در نظر گرفته شود، وجود زیرساخت‌های لازم برای انجام پایان‌نامه‌ها است و این‌ که هزینه‌های لازم را برای این کاربردی کردن پیش‌بینی کنیم البته برای رسیدن به این مهم باید ارتباط دانشگاه و صنعت به‌طور کامل برقرار شود.

دکتر علیرضا زراسوندی در گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشی ایسنا ‌منطقه خوزستان، اظهار کرد: باید موضوعات پایان‌نامه‌های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری از دل صنعت و جامعه انتخاب و به عبارتی تمام پایان‌نامه‌ها نیاز محور شود.

وی با بیان این‌ که یکی از ضروریات اصلی شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی، وجود واحدهای تحقیق و توسعه (Research and Development) قوی در آن‌ها است، تاکید کرد: باید این واحدها نیاز خود را به دانشگاه اعلام کنند تا به این ترتیب، استاد با توجه به توانمندی دانشجو و هزینه‌های اختصاص داده‌ شده از سوی صنعت، پروژه‌های دانشجویی را به این بخش هدایت کند. این ارتباط بین صنعت و دانشگاه به‌ صورت عادی در دنیا رایج است که البته در کشور ما چنین روندی انجام نمی‌شود.

زراسوندی درباره مشکلات پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی گفت: یکی از مشکلات ما این است که در حال حاضر در کشور شرکت‌های بزرگ قانون‌های تحقیق و توسعه را لازم نمی‌دانند. همچنین شرایط اقتصادی کنونی کشور و این‌ که تعداد دانشجوهای تحصیلات تکمیلی از نیاز جامعه بیشتر شده، از دیگر موارد است.

این مدرس دانشگاه با بیان این‌ که دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باید نظریه‌پرداز خوبی باشد، تأکید کرد:‌ متأسفانه استنباطی که بسیاری از دستگاه‌های اجرایی دارند این است که باید در دوره کارشناسی ارشد تربیت نیروی کار ماهر صورت گیرد ولی این استنباط غلط است؛ دانشجویی که در مقاطع پایین‌تر مهندسی تربیت می‌شود و به عنوان مهندس در کشور فعالیت می‌کند، باید در مراحل بعدی تحصیلات تکمیلی نظریه‌پرداز خوبی باشد؛ اما به دلیل این‌ که ‌سیستم آموزشی ما عملی وارد صنعت نمی‌شود، دانشجو در مقطع کارشناسی به‌ صورت تئوری انبوهی از اطلاعات را کسب می‌کند و در دوره کارشناسی ارشد مهارت عملی آموزش می‌بیند.

زراسوندی هزینه‌های اختصاص داده‌ شده برای پایان‌نامه‌ها را ناکافی دانست و افزود:‌ واقعیت این است که با توجه به شرایط اقتصادی ما این هزینه‌ها برای انجام پایان‌نامه‌ها اصلا کافی نیست؛ برای همین لازم است صنایع به میدان آمده و از پایان‌نامه‌ها حمایت مالی کنند؛ در این میان ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه مشترک بین صنعت و دانشگاه برای هر دستگاه اجرایی، راهکاری اساسی است که بتوان از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی حمایت کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.