• چهارشنبه / ۱۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۴۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 93081406699
  • خبرنگار : 71474

افتتاح دو تقاطع جدید در محور گرگان – اینچه برون

اتصال ریلی ایران به ترکمنستان در آینده نزدیک

ريل

معاون اجرایی رییس جمهور هفته گذشته از دو تقاطع غیر همسطح در محور راه‌آهن گرگان-اینچه برون بهره برداری کرد تا اتصال ریلی ایران به همسایگان شمال شرقی خود یک گام دیگر به جلو حرکت کند.

معاون اجرایی رییس جمهور هفته گذشته از دو تقاطع غیر همسطح در محور راه‌آهن گرگان-اینچه برون بهره برداری کرد تا اتصال ریلی ایران به همسایگان شمال شرقی خود یک گام دیگر به جلو حرکت کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، راه آهن گرگان-اینچه برون که بناست سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان را به یکدیگر متصل کند با توجه به نقش و اهمیتی که می تواند در عرصه ترانزیت کالا بازی کند از سال‌های پیش در اولویت‌های عمرانی سه کشور قرار داشته است.

از این رو کار عمرانی این پروژه در ایران نیز با سرعت بالایی پیگیری شده و با نهایی شدن یک به یک مراحل کار این طرح رو به سوی بهره برداری کامل دارد.

هفته گذشته رسما از دو تقاطع غیر همسطح بندر ترکمن و گمیشان بهره برداری شد تا از مجموع شش دستگاه تقاطع غیر همسطح این مسیر سه دستگاه رسما به بهره برداری برسد سه دستگاه دیگر نیز شامل آق قبر با پیشرفت فیزیکی 98 درصد و دو دستگاه گامیشی و یامپی با پیشرفت فیزیکی 86 درصد به بهره برداری فیزیکی خواهد رسید.

کل محور گرگان-اینچه برون در ایران در حدود 88 کیلومتر است که با عبور از مناطق شمال شرقی کشور رسما به ترکمنستان متصل می‌شود. این خط بین المللی که بناست از گرگان به اینچه برون، سپس اترک و برکت در سه کشور قزاقستان و ترکمنستان و ایران عبور کنند طولی 908 کیلومتری خواهد داشت که 120 کیلومتر آن در قزاقستان ، 700 کیلومتر آن در ترکمنستان و 88 کیلومتر آن در ایران قرار دارد.

این محور که پس از آغاز به کار رسمی کشورهای CIS به خلیج فارس و کشورهای جنوب شرق آسیا متصل می‌کند یکی از اصلی‌ترین طرح‌های بین المللی راه آهن ایران به حساب می‌آید تا در کنار طرح اتصال آستارا به عنوان دو محور اصلی ارتباط ریلی با کشورهای شمالی کشور در نظر گرفته شود.

با توجه به اتصال ایران به خلیج فارس، دریای عمان و آب‌های آزاد جنوبی که در سطح منطقه به خصوص در بین همسایگان شمالی ایران بسیار مهم است باعث شده بسیاری از کشورهای شمالی و همسایگان دریای خزر به فکر ارتباط گرفتن زمینی با ایران باشند. ارتباطی که با توجه به بالا بودن هزینه‌های سوختی و البته امنیت بالایی که قطارها تضمین می کند برای هر دو طرف به صرفه به حساب می‌آید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.