• جمعه / ۱۶ آبان ۱۳۹۳ / ۱۵:۳۴
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 93081607435
  • منبع : نمایندگی مرکزی

عضو کمیسیون آموزش:

سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی بسیار نازل است

پژوهش

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی بسیار نازل و کمتر از نیم درصد است و این در حالی است که براساس سند چشم‌انداز توسعه این سهم باید به سه درصد افزایش پیدا کند.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه سهم پژوهش از تولید ناخالص ملی بسیار نازل و کمتر از نیم درصد است و این در حالی است که براساس سند چشم‌انداز توسعه این سهم باید به سه درصد افزایش پیدا کند.

علیرضا سلیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه مرکزی، افزود: فاصله‌ی میان آنچه که در این حوزه هست و آنچه باید باشد بسیار معنادار است، این فاصله مانع دستیابی کشور به آرمان‌های تعریف شده در این حوزه خواهد شد.

وی با بیان اینکه مبنای توسعه علمی کشور بر محور پژوهش استوار است، نگاه واقعی به این مقوله را زمینه‌ساز چرخش پرشتاب چرخ توسعه عنوان کرد و با اشاره به توان بالا و وجود استعدادهای بالقوه در جوانان گفت: اگر سهم پژوهش افزایش پیدا کند شاهد یک معجزه‌ی علمی در کشور خواهیم بود.

وی گفت: با رفتارهای احساسی قطعا در حوزه پژوهش حرف چندانی برای گفتن نخواهیم داشت.

سلیمی با بیان این مطلب، بر عدم وجود نگاه دقیق علمی به این حوزه تأکید کرد و افزود: برای مثال در حوزه شرکت‌های دانش بنیان تا رسیدن به 25 هزار شرکت فعال فاصله‌ی بسیاری وجود دارد. در حال حاضر به صورت اسمی سه هزارشرکت دانش‌بنیان و به صورت رسمی میزان بسیار در کشور فعال شده‌اند.

وی ایجاد شرکت‌های صوری را یکی از معضلات این بخش عنوان کرد و گفت: اخیرا برخی شرکت‌ها از اهداف مورد نظر در خصوص چنین مراکزی فاصله گرفته‌اند، این شرکت‌ها باید رصد شوند تا در این حوزه اسیر آمار نشویم.

سلیمی همچنین در خصوص مؤسسات فراوان پژوهشی در کشور اظهار کرد: خروجی این مؤسسات مشخص نیست.

مؤسسات پژوهشی بسیاری در کشور سر سفره‌ی بودجه عمومی کشور نشسته‌اند و از آنجاکه گزارشی از سوی آنها دریافت نمی‌شود، عملکردشان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

وی با بیان اینکه این مراکز از دایره‌ی نظارت دیوان محاسبات خارج هستند و براین اساس نحوه‌ی هزینه‌کرد بودجه دریافتی توسط آنها مشخص نیست افزود: انتظار می‌رود معاونت راهبردی رئیس جمهور به پیوست بودجه امسال گزارشی از اقدامات این مؤسسات به مجلس ارائه دهد.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: سالانه میلیاردها ریال بودجه پژوهشی کشور راهی این مؤسسات می‌شود ولی گزارشی از نحوه‌ی هزینه‌کرد بودجه و خروجی کار این مؤسسات در دست نیست.

به عقیده‌ی سلیمی، انضباط در حوزه تخصیص بودجه پژوهشی وجود ندارد و دانشگاه‌ها مسئله‌محور نیستند، برخی دانشگاه‌ها نیز بودجه‌های میلیاردی در حوزه پژوهش دریافت کرده و علاوه بر آن درآمدهای اختصاصی هم دارند اما، اینکه آنها چه مشکلی را در کدام بخش از دوش کشور برداشته‌اند مشخص نیست.

وی بر لزوم تغییر رویه جدی در حوزه تخصیص بودجه پژوهشی تأکید کرد و با بیان اینکه باید مشخص شود دانشگاه‌ها چه میزان از درآمد خود را صرف پژوهش می‌کنند افزود: میزان تأثیرگذاری دانشگاه‌ها در رفع مشکلات صنعت و میزان درآمدزایی آنها از محل پژوهش باید به عنوان شاخص امتیازدهی مراکز آموزش عالی کشور در نظر گرفته شود.

سلیمی تولید علم در قالب مقالات مختلف از جمله ISI را به تنهایی برای توسعه کشور ناکافی عنوان کرد و گفت: دستاورد علمی که تبدیل به فناوری نشود مشکلی از کشور رفع نخواهد شد. درصد ناچیزی از تولیدات علمی در حال حاضر به فناوری تبدیل می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد مقالات علمی یکی از شاخص‌های ارتقاء اساتید دانشگاه‌هاست افزود: باید تغییراتی در شاخص‌های ارتقای اساتید و امتیازدهی به دانشگاه‌ها ایجاد شود هرچند برخی دانشگاه‌ها نیز فاقد زیرساخت‌های مناسب برای پژوهش هستند.

سلیمی در پایان با بیان اینکه با توسعه علم نباید شوخی کرد افزود: متأسفانه بودجه پژوهشی کشور نیز مبلغ نامناسبی است گفت: بودجه‌ی کمتر از دو هزار میلیاردی که البته به تمامی تخصیص نمی‌یابد نمی‌تواند جوابگوی نیاز پژوهش باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.