• شنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۵
  • دسته‌بندی: سلامت
  • کد خبر: 93081707969
  • خبرنگار : 71070

همه چیز درباره گام سوم طرح تحول سلامت از زبان معاون وزیر بهداشت

معاون وزیر بهداشت در ایسنا

معاون درمان وزیر بهداشت جزئیات مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت را تصریح کرد.

معاون درمان وزیر بهداشت جزئیات مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت را تصریح کرد.

به گزارش خبرنگار«سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر محمد هادی آقاجانی در مراسم راه‌اندازی مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تعرفه‌ای که امروز در وزارت بهداشت برگزار شد، گفت: تحول نظام سلامت از حدود شش ماه گذشته در بیمارستان‌های کشور آغاز شده و مسیر خود را با قوت و جدیت طی می‌کند.

وی با اشاره به در جریان بودن مراحل اول و دوم طرح تحول سلامت ادامه داد: از اول مهرماه نیز گام سوم طرح تحول سلامت یعنی اجرای کتاب ارزش‌های نسبی خدمات سلامت آغاز شده است. امروز نیز مرکز ملی پاسخگویی و رسیدگی به شکایات تعرفه‌آی را در دستور کار داریم و این برنامه نظارتی با شعار تکریم جامعه پزشکی و تضمین حقوق مردم راه اندازی شده است.

آقاجانی افزود: اجرای کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت و نظارت بر آن سه هدف اصلی را پیگیری می‌کند. مهمترین هدف آن کاهش پرداخت از جیب مردم و حفاظت مالی از بیماران در برابر هزینه‌هاست. ایجاد عدالت در دسترسی به خدمات و همچنین ارتقای کیفیت خدمات نیز دو هدف دیگر در اجرای این مرحله از طرح تحول نظام سلامت هستند.

به گفته وی با اجرای طرح تحول سلامت، پرداختی مردم در بخش هزینه‌های بستری از حدود 40 درصد به 10 درصد کاهش یافت. در این مرحله از اجرای این طرح نیز پرداختی مردم به شش درصد در شهرها و سه درصد در روستاها رسیده است. همچنین در همان گام اول اجرای طرح تحول سلامت، ارائه تمام خدمات به بیماران به بیمارستان‌ها منحصر شد و به این ترتیب مردم برای گرفتن خدمات به خارج از بیمارستان نباید هدایت شوند.

آقاجانی ادامه داد: جهت تکمیل این زنجیره باید مرحله دیگری به اجرا در می‌آمد و آن هم ساماندهی دست مزدهای پزشکی بود. به این ترتیب کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت با همکاری همگان و با دقت نظر فراوان تدوین، در شورای عالی بیمه تصویب و نهایتا نیز در هیئت وزیران تصویب شد. از اول مهرماه نیز این کتاب اجرایی شده است.

معاون درمان وزیر بهداشت دراین باره افزود: ایجاد انضباط مالی در بخشهای دولتی و خصوصی از اهداف مهم گام سوم طرح تحول سلامت است. با تدوین و تصویب کتاب تعرفه‌ها 1700 خدمت فاقد تعرفه، تعرفه گذاری شدند. به این ترتیب تمام این خدمات به طور کامل در مراکز درمانی ارائه شده و پرداخت خارج از بیمارستان نیز حذف می‌شود.

وی ادامه داد: کاهش پرداخت از جیب مردم در پاراکلینیک‌های بخش خصوصی هم از دیگر اهداف این مرحله از طرح تحول نظام سلامت است. این موضوع نیز به میزان 25 درصد کاهش یافته است. همچنین با حذف پرداخت خارج از صورت حساب بیمارستان، کاهش پرداخت‌ها در بیمارستان‌های دولتی بدنبال اجرای کتاب ارزشهای نسبی خدمات سلامت اتفاق افتاده است. در بخش خصوصی نیز در قالب پرداخت به صورت حساب بیمارستان، هزینه‌های از جیب مردم کمتر شده است.

وی ارتقای کیفیت خدمات دولتی با تعرفه‌های نسبتا واقعی و همچنین تزریق بیمه‌ها را از دیگر اهداف اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت خواند.

آقاجانی ضمن اشاره به مبحث آموزش پزشکی افزود: به دنبال تعرفه گذاری نامناسب، گرایش به برخی رشته‌ها بسیار زیاد شده بود به طوری که برخی رشته‌های مادر طب مورد استقبال قرار نمی‌گرفتند و همین موضوع آینده پزشکی ما را تهدید می‌کرد. بر این اساس لازم بود که رویکرد مناسبی در تمام رشته‌ها اتفاق افتد و به این ترتیب در مسیر آموزش پزشکی نیز توازن و تعادل لازم را ایجاد کنیم. به همین دلایل بود که تعرفه‌های جدید ابلاغ و از امروز بحث نظارت‌ها اعمال می‌شود.

وی افزود: با اجرای این مرحله از طرح تحول نظام سلامت مردم باید در مراجعه به بیمارستان‌ها هزینه‌ها را در قالب رسید رسمی و صورت حساب بیمارستان پرداخت کنند و مواردی که دچار مشکل است را به سامانه‌های ارتباطی مربوطه یعنی سامانه تلفنی 1690 و همچنین سامانه الکترونیکی www.1690.ir اطلاع دهند.

معاون درمان وزیر بهداشت خطاب به جامعه پزشکی ادامه داد: پزشکان باید این حرکت دولت و وزارت بهداشت را به خوبی پاسخ دهند و تعرفه‌ها را به صورت کامل اجرا کنند و بپذیرند. بیمارستان‌ها و مراکز جراحی محدود نیز تعرفه‌ها را به صورت جامع و از طریق سیستم اتوماسیون اجرایی کنند.

وی در پایان گفت: امیدواریم با همکاری مردم، سازمان نظام پزشکی، بیمارستان‌ها، بیمه‌ها و ... این مرحله از طرح تحول نظام سلامت نیز به خوبی پیش رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.