• شنبه / ۱۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۷:۲۰
  • دسته‌بندی: جامعه، شهری
  • کد خبر: 93081708076
  • منبع : شهرداری تهران

در آستانه روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک اعلام شد

70 درصد خانواده قربانیان ترافیک بی‌سرپرست می‌شوند

تصادف در وليعصر

یک استاد دانشگاه علوم انتظامی در آستانه 25 آبان «روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک» با تأکید بر این که هم رانندگان و هم عابران پیاده نقش عمده‌ای در بروز تصادفات رانندگی دارند، گفت: در این میان، اِعمال قوانین و مقررات ترافیک باعث تغییر رفتار کاربران و بهبود تردد خواهد شد.

یک استاد دانشگاه علوم انتظامی در آستانه 25 آبان «روز جهانی یادآوری قربانیان ترافیک» با تأکید بر این که هم رانندگان و هم عابران پیاده نقش عمده‌ای در بروز تصادفات رانندگی دارند، گفت: در این میان، اِعمال قوانین و مقررات ترافیک باعث تغییر رفتار کاربران و بهبود تردد خواهد شد.

به گزارش سرویس«شهری» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، دکتر علیرضا اسماعیلی افزود: اِعمال مقررات در عملکرد صحیح رانندگان و ایمنی آن‌ها بسیار مؤثر است و به لحاظ نظری، اجرای دقیق مقررات به میزان 3 تا 5 برابر، می‌تواند تعداد تصادفات را 10 تا 50 درصد کاهش دهد.

وی با اعلام این که هر چه رفتار کاربران نا بهنجارتر باشد، اِعمال مقررات تأثیر بیشتری بر کاهش تصادفات و افزایش ایمنی بر جای خواهد گذاشت، تأکید کرد: انسان به شیوه‌های مختلفی در تصادفات نقش دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، رعایت نکردن مقررات ترافیکی و به عبارتی فاصله زیاد رفتار راننده با رفتار مطلوب در سیستم ترافیک است.

تصادفات با اِعمال دقیق مقررات تا 50 درصد کاهش می‌یابد

این استاد دانشگاه با اشاره به این که دامنه موارد تخلف از مقررات در ترافیک بسیار متنوع است، اظهارکرد: البته مواردی وجود دارد که به صورت مستقیم در بروز تصادفات مؤثر هستند که سرعت غیرمجاز، عدم استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی، عبور از چراغ قرمز، عدم رعایت فاصله طولی و سبقت و تغییر مسیر ناگهانی از جمله این موارد است.

دکتر اسماعیلی با بیان این که اگر اِعمال مقررات و نظارت پلیس منجر به اطاعت کامل از قوانین شود، تعداد تصادفات 40 تا 50 درصد کاهش می‌یابد، تصریح کرد: اجرای صحیح قوانین می‌تواند در تعدیل رفتار رانندگان و کاهش آمار تصادفات مؤثر باشد و بر این اساس با از بین رفتن تخلفات، میزبان صدمات و خسارات ناشی از تصادفات تا 40 درصد کاهش می‌یابد.

وی با تأکید بر این که قوانین اجرایی در ترافیک شامل سه مرحله تدریجی قانون‌گزاری، سیاست‌های ترافیکی و مجوزهای قانونی است، اضافه کرد: این مراحل نقش مهمی در تعیین میزان تأثیر سیستم اجرایی قوانین بازی می‌کنند و رانندگان آثار ترکیبی این سه جزء را که در تعدیل رفتار آن‌ها بیشترین تأثیر را بر جای می‌گذارد، به خوبی درک می‌کنند.

چرا ایرانیان در سایر کشورها مرتکب تخلفات ترافیکی نمی‌شوند؟

این استاد دانشگاه با اشاره به این که از جمله عوامل اثرگذار در جلوگیری از بروز تخلف، عواقب آن است که تحت عنوان جریمه متوجه راننده خواهد شد، اظهار کرد: شدت جریمه و اخذ جرایم سنگین و نیز فوریت جریمه و ارسال و تحویل فوری برگ جریمه برای متخلف، بر اصلاح رفتار رانندگان مؤثر است.

اسماعیلی با بیان این که برخی متخلفان به تکرار تخلف عادت می‌کنند و استفاده از روش‌هایی برای بازداشتن این رانندگان از تخلف حائز اهمیت بسیاری است، تصریح کرد: تعلیق بلندمدت گواهینامه و حتی انجام تست‌های روان‌شناسی از متخلفانی که بارها مرتکب تخلف می‌شوند و در نهایت محرومیت مادام‌العمر رانندگان قانون‌شکن از رانندگی از جمله این امر محسوب می‌شود.

وی با طرح این پرسش که چرا ایرانیان مقیم خارج در سایر کشورها اکثراً مطیع قانون می‌شوند و مرتکب تخلفات ترافیکی نمی‌شوند؟ پاسخ داد: این مسأله از یک سو، ناشی از ضعف قانون و نبود بازدارندگی و اثربخشی لازم و از سوی دیگر، ناشی از عدم رشد فرهنگ احترام به قوانین و مقررات رانندگی و رعایت دقیق و بی ‌چون و چرای این قوانین در کشور ما است.

تخلف کردن در کشور ما به جریمه شدن می‌ارزد!

این استاد دانشگاه با اشاره به این که در کشور ما سواره رو کارکرد پیاده‌رو، پیاده‌رو کارکرد پارکینگ و موتورسیکلت کارکرد تاکسی را پیدا کرده‌اند، اظهار کرد: تا وقتی که در کشور ما تخلف کردن به دلیل پایین بودن قدرت بازدارندگی جرایم، به جریمه شدن بیارزد و پلیس ابزار لازم را برای برخورد با متخلفان نداشته باشد،‌ وضعیت ترافیک از این بهتر نمی‌شود.

به نقل از سایت شهرداری تهران، اسماعیلی با بیان این که در چنین شرایطی همه عوامل دست به دست هم می‌دهند و در ترکیب با هم نظام متشنجی را به وجود می‌آورند که امروز شاهد آن هستیم، تصریح کرد: شاید کمترین پیامدهای چنین نظامی،‌ خسارات مالی و جانی ناشی از تصادفات در کشورمان است.

وی در پایان با تأکید بر این که در کشورمان بالغ بر 20 هزار نفر در سال بر اثر تصادفات کشته می‌شوند، خاطرنشان کرد: به این ترتیب 70 درصد خانواده قربانیان تصادفات، بی‌ سرپرست می‌شوند و انواع و اقسام بیماری‌های روحی و روانی و مسائل و مشکلات اجتماعی و اقتصادی برای بازماندگان آن‌ها بر جای می‌ماند.

گفتنی است؛ معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران امسال با برگزاری مراسمی به مناسبت روزجهانی «یادآوری قربانیان ترافیک» ، با مرور حوادث ترافیکی در شهر تهران و یادآوری قربانیان این سوانح، نسبت به آسیب‌شناسی این موضوع اقدام خواهد کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.