• یکشنبه / ۱۸ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۴۲
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 93081808640

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل:

پیشرفت علم با جهتگیری غلط، فرجامی جز «ویرانشهر» ندارد

دكتر سالار آملي

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اظهار داشت: پیشرفت‌های علمی همچنان که می‌توانند بشر را به «آرمانشهر» برسانند، ممکن است سر از «ویرانشهر» در آورند و این دولت‌ها و سیاستگذاران جوامع هستند که می‌توانند مسیر پیشرفت علم را مشخص کنند.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل اظهار داشت: پیشرفت‌های علمی همچنان که می‌توانند بشر را به «آرمانشهر» برسانند، ممکن است سر از «ویرانشهر» در آورند و این دولت‌ها و سیاستگذاران جوامع هستند که می‌توانند مسیر پیشرفت علم را مشخص کنند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر حسین سالار آملی که در مراسم افتتاح هفته ترویج علم و بزرگداشت روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» در محل گالری برج میلاد تهران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه»، فرصتی برای ارتباط دانشمندان با جامعه در جهت رفع مشکلات کشور، جهتدهی صحیح پیشرفت‌های علمی و در نهایت نزدیک کردن دولت و مردم و از بین بردن موانع صلح و توسعه پایدار است. در یک جامعه علمی، خردورزی، بیشتر و زمینه های تنش و درگیری های ناخواسته کمتر است. البته علم در تمامی جهاتش نمی‌تواند مورد تایید باشد همچنان که بسیاری از فرآیندهای توسعه علمی امروز به عنوان معظلی برای محیط زیست بشر مطرح شده اند؛ مثلا پلاستیک‌ها که زمانی تولید آنها انقلابی در مسیر توسعه و رفاه جوامع بود امروز به عنوان «بلای سفید»، تهدیدی جدی برای محیط زیست ما به شمار می‌روند.

وی تصریح کرد: در پیشرفت علم باید به جنبه هایی مثل محیط زیست، عدالت و عدم تبعیض در بهره‌گیری از دانش توجه کنیم و هنر یونسکو در نامگذاری دهم نوامبر به عنوان روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» این بوده که صرفا علم را مد نظر قرار نداده بلکه جهتگیری و رویکرد علم در مسیر صلح و توسعه را مورد تاکید قرار داده است.

سالارآملی با اشاره به این که در خصوص نتایج پیشرفت علم در طول تاریخ، همواره دو دیدگاه متفاوت مطرح بوده است، اظهار داشت: فرانسیس بیکن و طرفدارانش معتقدند که علم و فناوری باعث از بین رفتن مرزها می‌شود و در مقابل فوکو معتقد بود که پیشرفت‌های علمی در نهایت زوال و فرسودگی و خمودگی بشر را به دنبال خواهد داشت. افلاطون به دنبال «فیلسوف شاه» بود که جامعه را به «آرمانشهر» برساند و فارابی، ویژگی‌های این آرمانشهر مطلوب را مطرح می‌کند. توماس مور هم یوتوپیایی آرمانی را ترسیم کرده است؛ در مقابل، منتقدان نظریه وی می‌گویند، یوتوپیایی که او ترسیم کرده ناکجاآبادی است که اساسا یافت نمی‌شود و برخی دیگر، معتقدند که یوتوپیای توماس مور در نهایت ضد خود را می‌ُازد و به ویرانشهر منجر می‌شود.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین‌الملل خاطرنشان کرد: در کشور ما نیز صنعتی‌زاده، پدر رمان تاریخی ایران در رمانی با عنوان «مجمع دیوانگان» به این مساله پرداخته و معتقد است یوتوپیای ترسیم شده ناکجاآبادی بیش نیست و جویندگان آن سرانجام سر از ویرانشهری در می‌آورند که از آن گریخته‌اند.

سالارآملی، شخصیت فرانکشتاین را نیز استعاره ای از فرجام ناخوشایند پیشرفتهای بشر با جهتگیری نادرست عنوان و تصریح کرد: کریه‌المنظری، خوی خونریزی و اضطراب آور بودن فرانکشتاین ما را به یاد تخریب و زشت کردن روز افزون زمین، گسترش تسلیحات مرگبار، جنگ‌ها و درگیری‌ها و استرس و مشکلات روحی روانی فزاینده ناشی از زندگی شهری می‌اندازد. به اعتقاد خالق این شخصیت، درست است که علم به پیشرفت منجر می شود ولی در نهایت به ضد خود تبدیل می‌شود. معتقدان مکتب فرانکفورت هم می‌گویند معلوم نیست سررشته پیشرفتهای علمی دست کیست و چه فرجامی خواهد داشت.

قائم مقام وزیر علوم در پایان با تقدیر از رویکرد یونسکو در نامگذاری روز جهانی «علم در خدمت صلح و توسعه» و تاکید بر وجه آرمانگرایانه علم، اخلاق علمی را عنصری مهم در مسیر تحقق چنین رویکردی عنوان و ابراز امیدواری کرد که از فرصت روز جهانی علم و هفته ترویج علم برای افزایش اگاهی مردم و مسوولان در خصوص اهمیت علم و جلب علاقه و مشارکت آنها در مسیر توسعه علمی به بهترین نحو استفاده شود.

در پایان این مراسم که با حضور مدیر و نماینده دفتر منطقه‌یی یونسکو در تهران و جمعی از چهره های علمی و فعالان حوزه ترویج علم برگزار شد، نمایشگاه هفته ترویج علم در طبقه دوم مجموعه برج میلاد تهران افتتاح شد. این نمایشگاه تا پایان هفته جاری از ساعت 10 تا 20 پذیرای علوم بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.