• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۰۵
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93081909192
  • خبرنگار : 71410

روایت حاتم عسگری از مثنوی در موسیقی دستگاهی

روایت حاتم عسگری از مثنوی در موسیقی دستگاهی

آلبوم موسیقی «مثنوی در موسیقی دستگاهی ایران» به روایت و اجرای حاتم عسگری به بازار موسیقی رسید.

آلبوم موسیقی «مثنوی در موسیقی دستگاهی ایران» به روایت و اجرای حاتم عسگری به بازار موسیقی رسید.

به گزارش خبرنگار بخش موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این مجموعه شامل 14 مثنوی است که در دو لوح فشرده جمع‌آوری شده‌اند.

بهمن کاظمی - پژوهشگر موسیقی - درباره‌ی اثر جدید حاتم عسگری گفته است: «این مجموعه شامل 14 مثنوی است که این نغمه ها از حنجره ی استاد ارجمندی بیرون می آید که ناملایمات عیان دوران ما و چشم بد روزگار تا این لحظه، که وی سال های پس از 81سالگی اش را سپری می کند، شرایطی مهیا نکرده است تا حاصل رنج همه‌ی سال های فراگیری اش را به نسل های پس از خود منتقل کند.

آنچه می شنوید در اطاقی ساده و پر از خاطره و مملو از شعر و موسیقی ضبط شده و هیچ‌یک از قطعات هم دوبار تکرار نشده اند، چنانکه خوانندگان امروز، در فضای حرفه‌ای استودیو، گاه ساعت ها زمان صرف می کنند تا چند دقیقه آواز بخوانند. نوازنده ی ساز همراه نیز تا حد امکان سعی کرده است، فقط تتمه ی آوازها را در کوتاه ترین زمان ممکن اجرا کند تا پیوستگی کلام برای شنوندگان بیشتر نمایان شود.

مثنوی های این مجموعه چیزی فراتر از مشق و ردیف است که در ردیف های منتشر شده تا کنون شنیده شده اند. در اینجا به‌صورت اجمالی به برخی از ویژگی های آن‌ها اشاره می شود؛ در مثنوی شور گوشه ها به آرامی و به‌تدریج درپی یکدیگر قرار می گیرند و شنونده به پرده های بالاتر سوق داده می شود. اجرای ریتمیک در میانه ی مثنوی روایت را از مشق و درس مجزا می کند. تقطیع کلمات با تحریرهای جداکننده حائز اهمیت است، از جمله در ابیات «هرکه را جامه ز عشقی چاک شد» یا «کوه در رقص آمد و چالاک شد» یا واژه ی «عشق» در ابتدای گوشه ی حجاز، همچنین اجرای مثنوی کرد بیات در میانه ی شور منحصربه‌فرد است.

در مثنوی بیات ترک، گردش ملودی در گوشه های مختلف، از جمله قطار، و تحریرها و فرودهایی که حالات عرفانی و خانقاهی روایت را نمایان می‌کنند، قابل توجه هستند. تحریرهای متنوع در مثنوی ماهور و گردش ملودی در محدوده ی گوشه های مختلف این دستگاه، شروع متفاوت مثنوی دشتی، ترکیب حجاز و گبری در مثنوی ابوعطا، اجرای مثنوی شوشتری که پیش از این به‌صورت رسمی شنیده نشده است، پیچیدگی های تحریر و فرودها در مثنوی سه گاه، همایون و راست و چهارگاه از دیگر نکاتی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.»

«مثنوی در موسیقی دستگاهی» توسط انتشارات «ماهور» منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، حاتم عسگری، ردیف‌دان و مدرس آواز ایرانی است که استادیار دانشگاه تهران نیز بوده است. او در مرکز حفظ و اشاعه موسیقی ایرانی نیز به تدریس پرداخته است.

عسگری دارای نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدرک دکتری از وزارت فرهنگ و علوم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha