• دوشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۳ / ۲۰:۰۳
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93081909571
  • خبرنگار : 71442

در دومین روز همایش مدیریت رسانه چه گذشت؟

رسانه‌های کاغذی باید تا سال 2010 خداحافظی می‌کردند

مدیریت رسانه

رئیس دفتر روزنامه کریسچن ساینس مانیتور در استانبول، ایران را کشوری متفاوت دانست که خیلی‌ها اگر درباره آن می‌نویسند در این کشور نبوده‌اند.

رئیس دفتر روزنامه کریسچن ساینس مانیتور در استانبول، ایران را کشوری متفاوت دانست که خیلی‌ها اگر درباره آن می‌نویسند در این کشور نبوده‌اند.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، کارگاه‌های آموزشی «ریشه‌یابی مشکلات سازمان‌های رسانه‌ای در ایران» با حضور دکتر فرهنگی و «فرایند تولید و تهیه برنامه‌های حرفه‌ای در رادیو و آینده پژوهشی» با حضور دکتر لبیبی صبح امروز (دوشنبه، 19 آبان‌ ماه) در دومین روز از همایش بین‌المللی مدیریت رسانه برگزار شد.

دکتر باقر ساروخانی در همایش مدیریت رسانه در بخشی از سخنانش درخصوص بحث مدیریت رسانه با اعتقاد بر اینکه عالم رسانه‌ای نیازمند استراتژی، حرکت درست، مستمر و انتظامی است، مطرح کرد: در رسانه بُعد خلاقیت بیش از وجوه دیگر است. رسانه‌ها و عالم رسانه‌ای، عالم خلق هستند، بنابراین نمی‌توانیم فردی را که سناریو می‌نویسد و آفرینندگی ادب می‌کند، محدود کنیم؛ بنابراین یکی از مشکلات بزرگ برای رسانه‌های جمعی محدودیت و بسته بودن می‌تواند باشد.

وی در عین حال تأکید کرد: در عالم رسانه‌ای سرعت و شتاب بالا به گونه‌ای است که گاهی اوقات استراتژی از سرعت عقب می‌ماند اما استراتژی مهم است و هدف رسانه‌ها در ذهن آدم‌هاست که می‌خواهند در مغز آدم‌ها جای بگیرند. بنابراین کار رسانه کار دشواری است.

دکتر ساروخانی در بخش دیگری از سخنانش همچنین مطرح کرد: ذهن آدم‌ها خیلی سریع جابجا می‌شود. شما رسانه‌ها رویکردتان نه تنها زیرپوستی است بلکه باید به قلب آدم‌ها رسوخ کنید.

*** رسانه‌ها مشتری‌مداری را مد نظر قرار دهند

دکتر حمیدرضا حسینی دانا نیز در بخش دیگری ازاین همایش درخصوص مدیریت رسانه‌، عرضه و تقاضای کالاهای رسانه‌ای توضیحاتی را ارائه داد و گفت: باید به صورت نظریه‌پردازی وارد عرصه اقتصاد رسانه بشویم. مدیریت اقتصادی رسانه باید مد نظر قرار گیرد.

وی در عین حال افزود: باید به گونه‌ای پیش برویم که مطلوبیت و رضایتمندی از محصولات رسانه‌ای پدید آید. هنر رسانه در این است که تقاضا را بشناسد و آن را افزایش دهد. یعنی به نوعی مشتری‌مداری را مد نظر قرار دهد.

دکتر حسینی دانا همچنین خاطرنشان کرد: در رسانه‌ها باید به خواست مخاطب، مطلوبیت کالا و مشتر‌ی‌مداری توجه شود. از سویی دیگر ایجاد تعادل وظیفه دیگر رسانه است.

وی در پایان مطرح کرد: هنر رسانه‌ها در این است که کالایی بسازند که متمایز از دیگر کالا باشد.

مدیریت رسانه

*** مخاطب امروز لحظه‌ای است

در بخش دیگری از این نشست دکتر محمدمهدی لبیبی، مدیر اداره کل پژوهش‌های رادیو با تأکید بر اینکه در سال‌های اخیر به رسانه‌های شنیداری توجه زیادی شده است، مطرح کرد: این روزها رسانه‌ها به سمت و سوی ساخت و تولید برنامه‌ها به صورت شنیداری سوق پیدا می‌کنند.

وی در عین حال به ویژگی‌های مثبت رادیو و تأثیرگذاری آن اشاره کرد.

او خاطرنشان کرد: یکی از وظایف اصلی رسانه آرامش‌بخشی و زمان‌سنجی است. اینکه در چه زمانی چه برنامه‌ای به مخاطب ارائه شود، بسیار حائز اهمیت است و رسانه‌های شنیداری در دوره‌های اخیر به این مهم توجه ویژه‌ای داشتند. مخاطب امروز لحظه‌ای است و زمان کافی برای شنیدن و یا مطالعه اخبار و مطالب را ندارد و باید به صورت مختصر و مفید برنامه‌های جذاب ارائه شود.

لبیبی در عین حال توضیح داد: در رادیو برنامه‌هایی نظیر رادیو فصلی، مستندهای کوتاه، نمایشنامه‌های مقطعی و بخش خبر به صورت جذاب ارائه می‌شود. همچنین در بخش موسیقی، تأسیس شبکه آوا از جمله راه‌های مخاطب‌شناسی بوده است.

مدیر اداره پژوهش‌های رادیو در ادامه این نشست بااشاره به اینکه رادیو باید به دنبال مخاطبان خاصی باشد و هر شبکه مخاطبان خاص خود را جذب کند، اظهار کرد: با این شرایط کار رسانه‌ای در رادیو بهتر انجام می‌شود.

او در پایان مطرح کرد: در آینده نزدیک نرم‌افزاری را طراحی می‌کنیم که تمام شبکه‌های رادیویی به صورت زنده قابل پخش و ضبط خواهد بود و حتی اگر مخاطب زمان لازم برای گوش کردن برنامه مورد نظر را نداشته باشد، می‌تواند آن را ضبط کرده و در زمان بعدی از برنامه استفاده کند.

همایش مدیریت رسانه

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از همایش مدیریت رسانه با حضور اساتید ایرانی و خارجی از جمله جان میکالسین (روزنامه‌نگار ایتالیایی)، مارک گلن (فعال سیاسی، تحلیل‌گر و نظریه‌پرداز)، دکتر صلاح الفضلی (از اعضای هیئت علمی دانشگاه کویت و مقاله‌نویس)، اسکات پیترسن (رئیس دفتر روزنامه کریسچن ساینس مانیتور در استانبول)، مبحث نقش رسانه در تحولات اجتماعی و آینده رسانه بحث و بررسی شد.

مارک گلن در ابتدای این میزگرد نظرات خود را با بازگویی داستانی که در انجیل آمده است، شروع کرد و گفت: روزی حضرت عیسی (ع) به دانش‌آموزانش درس می‌داد و عکس روی تخته را یک کشاورز کشید که این کشاورز روزی به زمین کشاورزی رفت و آن را شخم زد. دانه‌ها را کاشت و سپس به خانه بازگشت. صبح روز بعد خدمتگزاران این کشاورز آمدند و به او گفتند که این زمین کشاورزی پر از علف است. این کشاورز به آن‌ها پاسخ داد یک دشمن این کار را کرده است و شاید برای شما مطرح باشد که این علف و گندم چه رابطه‌ای با رسانه‌ها دارند.

این فعال سیاسی در ادامه با اشاره به اینکه گندم و علف با رسانه‌ها شباهت زیادی دارند، گفت: ما نمایندگان رسانه‌ای در اینجا با این امید باید دانه‌های خوبی بکاریم و در عین حال هم‌زبانی کنیم با داستان حضرت عیسی (ع) که گفتند که ما دشمنانی داریم که در تاریکی شب در این محصولات علف می‌کارند. این وظیفه ماست علف‌ها را بیرون بیاوریم در غیر این صورت کشت نابود می‌شود.

گلن در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به کارکرد و وظیفه رسانه‌ها، به نقش رسانه‌ها در کشور خود یعنی آمریکا اشاره کرد که حداقل در آن کشور سوءتفاهم وجود دارد و در عین حال افزود: نقش رسانه‌ها به اندازه نقش ارتش مهم است. من از کشوری می‌آیم، جایی که مردمش مثل سوریه، افغانستان و لیبی مورد ستم قرار گرفتند اما نابودی در کشور من طبیعتی نظامی نداشته بلکه اطلاعاتی داشته است.

همایش مدیریت رسانه

این فعال سیاسی آمریکایی همچنین مطرح کرد: دو روزی که در ایران هستم، دوستم را تا سر حد مرگ با داستان‌هایی از کشورم ترساندم. نابودی که نسبت به مردم کشورم اتفاق افتاده را توضیح دادم و با توصیف‌هایی که دادم غیرقابل باور برای او بود و البته کشورهایی هم تحت حمله‌های نظامی قرار گرفته و اشغال شده‌اند و همه این‌ها به علف‌هایی برمی‌گردد که در این حوزه وجود دارند. به جای اینکه غذای فکری خوب تحویل مردم ما داده شود غذاهایی داده می‌شود که از لحاظ معنوی و فکری هیچ سودی ندارد. این غذاها سم‌هایی است که معنویات مردم ما را روز به روز از بین می‌برد و مهمترین عامل که این مسئله را در کشور ما ممکن می‌کند این است که در کشور ما سیستمی وجود ندارد که دروغ را از واقعیت تمیز دهد. در واقع به ما آموزش داده می‌شود که حقیقت و غیرحقیقت می‌توانند همسویی مسالمت‌آمیز داشته باشند. اما همان‌طور که در مورد علف و گل می‌شود گفت، باید گفت تهاجمی وجود دارد که گل را می‌بلعد.

او در عین حال مطرح کرد: به عنوان یک آمریکایی آزاد معتقدم که تصور آزادی بیان باید جایگاهی بعد از سخنرانی مسئولانه داشته باشد. خیلی خوشحالم وقتی به دنبال اطلاعاتی که در ایران در اینترنت می‌گشتم متوجه شدم که فیلتری وجود دارد. این کارکردی است مسئولانه و لازم برای حفاظت مردم هنگامی که تخریبی در کشور من صورت گرفته است زمانی که نگاه می‌کنید متوجه می‌شوید تماما به این علت است که فیلتری وجود ندارد که حقیقت را از غیرحقیقت تمیز دهد. این تخریب فقط در مورد ایالت متحده نیست. آن علف‌هایی که تمام زیر ساخت‌های فکری و فرهنگی را در کشور من نابود کرده است به مردم ملت‌های دیگر نیز تحمیل می‌شود.

این فعال سیاسی در ادامه این نشست با اشاره به ویرانگری‌های نظامی که تصادفی نبوده است و یک دشمن آن‌ها را انجام داده است، مطرح کرد: امروز من در برابر شما به عنوان یک آمریکایی ایستاده‌ام و می‌گویم این زمین را باید جستجو کنیم و علف‌ها را بیرون بکشیم. فقط برای مردم خودمان نه بلکه برای مردم جهان.

او در پایان مطرح کرد: امروزه تراژدی‌های زیادی در جهان رخ می‌دهد اما داستان به اینجا ختم نمی‌شود. متأسفانه به هر جا که می‌رویم این تراژدی‌ها را با خود می‌بریم؛ به عنوان دهقانان خوب بیاییم این علف‌ها را بیرون بیاوریم.

به گزارش ایسنا، مارک گلن، فعال سیاسی آمریکایی در پایان مطرح کرد: خطر تولید اطلاعات و اخبار به مراتب بدتر از جنبه نظامی قضیه است.

همایش مدیریت رسانه

*** 34 درصد از مردم جهان کانال‌های آمریکایی را تماشا می‌کنند

در بخش دیگری از این میزگرد دکتر صلاح الفضلی در خصوص بحث نقش رسانه در تحولات اجتماعی و آینده رسانه مطرح کرد: شمار آمارها نشان می‌دهد رسانه‌های اجتماعی برای خود انقلابی هستند. طبق آمار، 34 درصد از مردم جهان کانال‌های آمریکایی را تماشا می‌کنند. در حوزه ما 12 درصد از کسانی که از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند کارکرد آن‌ها بیش از 10 ساعت است.

وی در ادامه با اشاره به عمر رسانه‌های کاغذی که می‌بایست تا سال 2010 خداحافظی می‌کردند، مطرح کرد: اما در عین حال باید یا همه آن‌ها را رد و بلوکه کنیم و یا با حالتی باز با آن‌ها برخورد کنیم.

دکتر صلاح الفضلی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیا می‌شود تویتر را در ایران مسدود کرد، این قابل قبول نیست به دلیل اینکه این شبکه‌ها از جمله تویتر راهی هستند برای آزادی بیان. اما در عین حال قابل قبول نیست که خود را در معرض آسیب از سوی دشمنان قرار بدهیم. پس این یک وظیفه است برای همه ما که بین این دو تفاضل را ایجاد کنیم.

***

اسکات پیترسون، رئیس دفتر روزنامه گریسچن ساینس مانیتور در استانبول در بخشی از صحبت‌هایش درخصوص کشور ایران مطرح کرد: ایران کشوری متفاوت است که خیلی‌ها اگر درباره آن می‌نویسند در این کشور نبوده‌اند.

وی در عین حال به روابط تیره دو کشور اشاره کرد و گفت: در این 35 سال گذشته دو طرف ایران و آمریکا هیچ گاه همدیگر را نشناختند اما باید بگویم یکی از راه حل‌ها در حال حاضر این است که مردم آمریکا به ایران سفر کنند و به طبع مردم ایران هم به آن کشور بروند و از نزدیک به همدیگر آشنا شوند.

پیترسون در ادامه این میزگرد با پرسشی از سوی حاضران مبنی بر اینکه چرا برخی رسانه‌های آمریکایی اخبار غزه را به گونه‌ای به نفع اسرائیلی‌ها پوشش داده و بر علیه حماس و مردم غزه ایستاده‌اند، مواجه شد که پاسخ داد: این بستگی به نوع پوشش خبرگزاری‌ها دارد اما در گزارش‌های اخیر غزه منافع مردم غزه و مظلومیت آن‌ها مورد لحاظ قرار گرفت که حتی مقامات اسرائیلی از این قضیه ناراحت شدند.

او سپس در بخش دیگری از این میزگرد با اشاره به نعمت باورنکردنی اینترنت و اینکه در میان رسانه‌ها هم گل هست و هم علف، مطرح کرد: پیش از آنکه اینترنت راه اندازی شود روزنامه ما 100 هزار خواننده بیشتر نداشت اما هنگامی که به سمت اینترنت سوییچ کردیم و مطالب را در اینترنت گذاشتیم مخاطبان ما به شش میلیون در ماه رسید؛ بنابراین اینترنت یک نعمتی است باورنکردنی برای روزنامه‌نگاران.

او در عین حال در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مشکلات سوددهی روزنامه‌ها مطرح کرد: بسیاری از روزنامه‌ها در حال حاضر در معرض نابودی قرار گرفته‌اند. از طرفی یکی از مشکلات این است که منابع غیرسنتی دیگری هم برای اخبار وجود دارد که برخی از آن‌ها خوب کار می‌کند و بسیاری از آن‌ها خوب کار نمی‌کنند. نکته دیگری که باید به آن اشاره کنم این است که خوانندگان ما امروزه با اخبار بالایی از اطلاعات روبرو هستند که نمی‌دانند کدام اخبار درست و کدام غلط است. اما در عین حال به این اعتقاد دارم که مردم خودشان باید تصمیم بگیرند که کدام مطلب درست است و کدام غلط.

وی در عین حال مطرح کرد: معتقدم نباید محدودیت برای رسانه‌ها قائل شد. در مورد ویکی لیکس هم همین مطلب صدق می‌کند اما رسالت ما این است که تا آنجا که می‌توانیم روشنگری و افشاگری کنیم.

رئیس دفتر روزنامه کریسچن ساینس مانیتور در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به سخنان حضرت امام خمینی (ره) در مورد رسانه‌ها، گفت: این یک وظیفه مقدسی است که ما روزنامه‌نگاران داریم که حقیقت را بگوییم. اما متأسفانه نکته جالب این است که روزنامه‌نگاران همبستگی و یگانگی در صحت خبر ندارند. بین مدیریت خبر و فیلتر کردن خبر تفاوت وجود دارد اما وظیفه رسانه مخابره کردن اخبار خوب به مردم است. روزنامه‌نگاران نباید فراموش کنند مردم در تشخیص واقعیت و غیرواقعیت قوی هستند.

مدیریت رسانه

به گزارش ایسنا در بخش پایانی نشست مدیریت رسانه جان میکالسین، روزنامه‌نگار ایتالیایی با اشاره به اینکه در روزنامه ملی ایتالیا کار می‌کند و دفترش در میلان است به تیراژ روزنامه خود به قبل از راه‌اندازی اینترنت اشاره کرد که با وجود راه‌اندازی اینترنت دو سوم از مخاطبان خود را از دست داده است.

او سپس به برلوسکونی ناشر این روزنامه و دارنده تلویزیون خصوصی در ایتالیا اشاره کرد و گفت: برلوسکونی اولین کسی است که تلویزیون خصوصی را به ایتالیا آورد و وی نقش مهمی در تولید خبر در ایتالیا دارد.

وی سپس به بخش دوم زندگی برلوسکونی که همواره بحث‌های سیاسی از او مطرح می‌شود اشاره کرد و گفت: در ایتالیا قوانینی وجود ندارد که حضور یک سیاست‌مدار در حوزه رسانه‌ها را منع کند و قوانینی وجود ندارد که جلوی فردی سیاست‌مدار گرفته شود و ناظر بر آن اعمال شود.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در خبر سرعت مهمتر است یا دقت توضیحاتی را ارائه داد.

وی همچنین پیشنهاد کرد: خبرنگارها می‌توانند از انبوه عظیمی از اطلاعات تویتر برای خبرشان استفاده کنند.

وی همچنین مطرح کرد: در جوامع مختلف این به مسئولان کشور برمی‌گردد که چه مقدار فیلترینگ انجام می‌دهند و این امری نسبی است. در عین حال که باید فضایی موجود باشد که روزنامه‌نگاران اطلاعات دست اول خود را در اختیار قرار بگیرند، فیلترینگ هم لازم است.

به گزارش ایسنا، بررسی نظریه‌های جدید در مدیریت رسانه، مدیریت استراتژیک رسانه، مدیریت سازمان‌های رسانه‌ای و چیستی مدیریت رسانه و همچنین الگوی بومی مدیریت رسانه از جمله مباحثی بود که در همایش مدیریت رسانه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کارگاه‌های آموزشی در این زمینه به کار گرفته شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.