• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۵:۱۰
  • دسته‌بندی: علم و فناوری ایران
  • کد خبر: 93082010165
  • منبع : نمایندگی کهگیلویه و بویراحمد

رئیس بنیاد نخبگان استان خبر داد

اجرای طرح شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای برتر در کهگیلویه و بویراحمد

رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همزمان با آغاز فاز دوم مرحله آزمایشی طرح شهاب در کشور در سال تحصیلی 94-93، این طرح بزرگ در استان اجرا می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: همزمان با آغاز فاز دوم مرحله آزمایشی طرح شهاب در کشور در سال تحصیلی 94-93، این طرح بزرگ در استان اجرا می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کهگیلویه و بویراحمد، دکتر علی مرادی افزود: مسأله شناسایی، جذب و حمایت از نخبگان از جمله مواردی است که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی و همه اندیشمندان و صاحب نظران کشور است و در اسناد بالادستی کشور نیز نمود بارزی دارد و تا پیش از تأسیس بنیاد ملی نخبگان، «شناسایی» منحصر به قالب رقابت مانند المپیادهای علمی و «هدایت و پرورش» منحصر به قالب مراکز خاص مانند مدارس استعدادهای خاص بود که منجربه محدودیت افراد تحت پوشش می‎شد.

وی با اشاره به ابلاغ این طرح در تاریخ ۲۵ بهمن ماه سال 1386 توسط رئیس جمهور وقت، گفت: طرح «شهاب» مهمترین طرح شناسایی مستعدان در عرصه آموزش عمومی است.

رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه «شهاب» مخفف عبارت «شناسایی و هدایت تحصیلی استعدادهای برتر» است که این طرح با همین هدف اجرا خواهد شد، خاطرنشان کرد: این طرح به طور آزمایشی در سال تحصیلی 92-1391 در هفت استان، برای هفت درصد از دانش‎آموزان در ‎پایه ابتدایی (چهارم و پنجم ابتدایی)، متوسطه اول (دوم و سوم راهنمایی) و متوسطه دوم (اول، دوم و سوم متوسطه) اجرا شد.

مرادی تصریح کرد: از جمله سیاستهای کلی نظام در حوزه آموزش و پرورش بحث عدالت آموزشی بوده است و برای تحقق این امر مهم باید ظرفیت‌های کودکان، نوجوانان و جوانان کشور شناسایی شود.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح به دنبال نخبه‌پروری در ابعاد مختلف هستیم و هم مدرسه و هم خانواده محور اصلی و جداناپذیر هستند و دانش‌آموزان در محیط آموزشی خود توسط معلمان و کادر اجرایی مدارس شناسایی و سپس هدایت می‌شوند.

رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهداف اصلی طرح «شهاب» اظهار کرد: شناسایی، هدایت آموزشی، تربیتی و معنوی مستعدان دوره ابتدایی تا پایان دوره آموزش متوسطه و زمینه‌سازی برای استمرار حمایت‌ها در مراحل مختلف آموزش عالی، پرورش مستعدان برتر و سرآمد و ایجاد سازوکارهای مناسب برای رشد و بالندگی آنان به عنوان سرمایه‌های ملی و خدادادی و نهایتاً تقویت و درونی کردن هویت دینی و ملی مستعدان در دوره‌های تحصیلی به منظور احساس مسؤولیت برای ایفای نقش سازنده در اعتلای کشور از مهمترین اهداف این طرح هستند.

مرادی در رابطه با ساختار تصمیم‎گیری و اجرایی طرح «شهاب» عنوان کرد: بنیاد ملی نخبگان نقش سیاست‌گذاری و نظارت بر اجرای طرح و وزارت آموزش و پرورش نقش اجرایی را بر عهده دارد.

وی یاد آورشد: ما در راستای اجرایی کردن طرح «شهاب»، در سطح استانی «ستاد اجرایی استان» و «کارگروه تخصصی استانی»، در سطح شهرستانی «کارگروه علمی اجرایی در شهرستان» و در سطح مدرسه «کارگروه اجرایی در مدرسه» را تشکیل دادیم که بعد از گذراندن مراحل اولیه و آموزش مربیان، اواخر هفته جاری آموزگاران و عوامل اجرایی آموزش‌های لازم را می‌بینند.

رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در این مرحله از اجرای طرح، دانش‌آموزان پایه چهارم دبستان شهرستان دنا جامعه هدف ما هستند و مورد شناسایی و هدایت قرار می‌گیرند.

مرادی در رابطه با فرآیند شناسایی و هدایت دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی اظهار کرد: با توجه به تغییرات طبیعی ناشی از رشد شخصیت، استعدادها و تواناییهای کودکان و اجرای کنونی طرح برای پایه چهارم ابتدایی، هدف اصلی این اجرا، شناسایی حوزه‌های استعدادی دانش آموزان این پایه تحصیلی و همچنین هدایت لحاظ شده به صورت عمومی و برای همه آنهاست. برای دستیابی به این هدف، نباید هیچگونه جداسازی در کلاس درس و امتیاز مادی و تحصیلی ویژه ای برای هیچ یک از آنها صورت گیرد.

وی افزود: فرآیند شناسایی برای دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی، دارای چند مرحله است. ابتدا مجریان طرح، شامل مدیران استانها، معلمان، مشاوران، معاونان و مدیران مدارس بر اساس متون علمی- آموزشی تدوین شده دوره‌های آموزشی مورد نیاز را می‌گذرانند. سپس بازبینی‌های (چک لیست) شناسایی استعدادها در هشت حوزه استعداد کلامی، ریاضی، هنری، فضایی، حرکتی، اجتماعی، علوم تجربی و فرهنگ دینی توسط معلمان آموزش دیده تکمیل و به مدیر مدرسه ارائه می‌شود و برای هدایت عمومی دانش‎آموزان و اولیای آنها مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد و گزارش تحلیلی آماری دقیقی از طرف مدرسه به اداره آموزش و پرورش شهرستان ارسال می‌شود. همچنین همه مستندات در پرونده سوابق تحصیلی فرد به صورت منظم بایگانی و نگهداری می‌شود.

رئیس بنیاد نخبگان استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: اقدامات مورد نیاز در سطح مدرسه بر اساس فراوانی استعدادهای شناسایی شده است که شامل تشکیل کلاس‎های فوق برنامه و دعوت از صاحبنظران، فعالیت‎های برون مدرسه‎ای مانند ایجاد زمینه حضور دانش‎آموزان در بازدیدهای علمی، مسابقات و جشنواره‎ها، معرفی مراکز فعال، تهیه جزوات آموزشی و آموزش و توجیه خانواده‎ها و سایر موارد است.

مرادی با بیان اینکه در طرح «شهاب» توجه عمومی به همه دانش‎آموزان و توجه نامحسوس و غیرمستقیم و به دور از هر گونه برچسب زنی به دانش‎آموز خاص است، اضافه کرد: هدف نهایی این طرح نگهداشت دانش‌آموزان به صورت باغچه‌ای و پرهیز از نگهداشت گلخانه‌ای است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.