• سه‌شنبه / ۲۰ آبان ۱۳۹۳ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93082010169
  • خبرنگار : 71442

ساروخانی در همایش مدیریت رسانه

دنیای رسانه‌، عالم آفرینندگی و خلقت است

مدیریت رسانه

باقر ساروخانی معتقد است، در عالم رسانه‌ای شتاب و سرعت بسیار بالاست، بنابراین گاهی ممکن است استراتژی از واقعیت عقب بماند، اما اصل کیفیت است.

باقر ساروخانی معتقد است، در عالم رسانه‌ای شتاب و سرعت بسیار بالاست، بنابراین گاهی ممکن است استراتژی از واقعیت عقب بماند، اما اصل کیفیت است.

به گزارش خبرنگار بخش رسانه ایسنا، دکتر باقر ساروخانی در همایش مدیریت رسانه درباره آینده رسانه گفت: استراتژیک فکر کردن تنها کار رسانه نیست. بحثی که این روزها وجود دارد این است که استراتژیست‌ها چه کسانی هستند. نکته این است که می‌گویند اربابان زمان کسانی هستند که زمان را هدایت می‌کنند، یعنی از امروز حرکت فردا را بازگو می‌کنند و به نوعی از غریبه بودن با زمان اجتناب می‌کنند.

او افزود: در زمینه اهداف رسانه چند تئوری وجود دارد؛ یکی هدف رئالیستی است یعنی هدف با واقعیت حرکت می‌کند. دیدگاه دیگر دیدگاه یوتوپیست است و آن این است که ما اهدافی را تعیین کنیم که از واقعیت فاصله دارند، به نوعی رسانه می‌خواهد به جای بدیلی برسد. اما در این میان باید هدفی برگزیده شود که شدنی بودن را داشته باشد و در این مسیر مقصد، هدف، مسیر حرکت و شتاب از آیتم‌هایی هستند که برای تعیین هدف اهمیت بالایی دارند.

ساروخانی در ادامه توضیح داد: برخی معتقدند که برای اندیشه استراتژیک، ما حتما بایستی اطلاعات داشته باشیم. بنابراین اطلاعات موثق ما را به اهداف‌مان نزدیک‌تر می‌کند. اندیشه استراتژیک، چه در خانواده و چه در سازمان، نیازمند یک ویژن (چشم‌انداز) است؛ چیزی که کمّی نیست، بلکه به مقدار زیادی کیفی است. به نوعی که با ذات، قدرت، توان و اندیشه فرد ارتباط دارد که آن را مخلوطی از واقعیت و اجتماع می‌گویند.

ساروخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: آن چیزی که در مسیر استراتژیک و تعیین هدف مهم است، این است که گام‌های خود را درست طراحی کنیم تا انحرافی نباشد. به نوعی تعیین دقیق مسیر و جلوگیری از اتلاف نیرو به هدفی که فرد تعیین کرده نزدیک‌تر است.

وی در ادامه درباره آینده‌نگری گفت: ما باید توجه داشته باشیم که هدف داریم، برنامه داریم، اما یک ضریب ریسک هم همراهش است. به نوعی ما باید ضریب اهتمام را در مدیریت استراتژی در نظر داشته باشیم، اما باید بیش از پیش حوادث محتمل را در نظر بگیریم. بنابراین در استراتژی، دقیق کردن مسیر و تقطیع دقیق مسیر مطرح نیست، دیدن انحرافات و ضریب خطر مطرح است.

ساروخانی با بیان اینکه در عالم رسانه‌ای و حتی برای خانواده و جامعه استراتژی لازم است، گفت: مشکلی که در پیش رو وجود دارد این است که مشکل رسانه ضریب ابهامش است.

او افزود: دنیای رسانه‌ای عالم آفرینندگی و عالم خلق است. بنابراین من نمی‌توانم به فردی که در حال نوشتن سناریو است، بگویم که حتی باید در این مسیر به این میزان بسته و محدود باشی، بنابراین می‌بینید اینجا یک مشکل بزرگ برای رسانه‌ها بوجود می‌آید. هر جا که خلاقیت است طبیعتا بستن کار دشوار خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در عالم رسانه‌ای شتاب و سرعت بسیار بالاست. بنابراین گاهی ممکن است استراتژی از واقعیت عقب بماند، اما اصل مسئله کیفیت است. شما در رسانه‌های جمعی بحث‌تان این نیست که به عنوان مثال شناسنامه مردم تغییر کند و عوض شود، در اینجا رسانه‌ها و هدف‌شان ذهن آدم‌ها و مغزشان است. رسانه‌ها در ذهن آدم‌ها جای می‌گیرند و فکر را تغییر می‌دهند، بنابراین کار چندان دشواری است که می‌شود گفت در تعیین هدف‌ها بسیار مشکل است و این نیازمند ذهن بسیار بسیار متحرک است.

او در بخش پایانی سخنانش با بیان این مطلب که فضای ذهن آدم‌ها باز است و خیلی سریع جابجا می‌شود، گفت: بنابراین شما در رسانه‌ها بحث‌تان نه تنها زیرپوستی است، بلکه به قلب آدم‌ها رسوخ می‌کنید. احساس آدمی است و خیلی سخت است که این حس آدمیان را چنان تنظیم کنیم که در مسیر ثابت و مشخص حرکت کند. اینجاست که کار استراتژیک و برنامه‌های استراتژیک در برنامه‌های جمعی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.