• پنجشنبه / ۲۲ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۴۴
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 93082211251
  • منبع : نمایندگی قم

آیت الله جوادی آملی:

اقتصاد مقاومتی در کسب حلال، کار، تولید، تلاش و کوشش است

دیدار اعضای مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با آیت الله جوادی آملی

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید، با صدور پیامی به همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی، گفت: اقتصاد مقاومتی در کسب حلال، کار، تولید، تلاش و کوشش است.

آیت الله عبدالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید، با صدور پیامی به همایش بین المللی اندیشه های علامه طباطبایی، گفت: اقتصاد مقاومتی در کسب حلال، کار، تولید، تلاش و کوشش است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، این مرجع تقلید در این پیام با بیان این‌که مردم اگر به‌راه باشند، اقتصاد مقاومتی در ایمان آنها است، افزود: ملتی که با فرهنگ ﴿یَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبا﴾ که تازیانه الهی است و کمرشکن است، آشنا نیست اقتصاد مقاومتی نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی در کسب حلال، کار، تولید، تلاش و کوشش است که این سفارش رهبر معظم انقلاب، قرآن و عترت، همه مراجع و علاقه‌مندان به این نظام است.

وی با اشاره به این‌که خدای سبحان فرمود: ﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَی الطَّریقَةِ لَأَسْقَیْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾؛ مردم اگر نه بیراهه بروند و نه راه کسی را ببندند ما اقتصاد آنها را تأمین می‌کنیم، گفت: کسی که در عقلانیّت صد درصد کامل باشد در بین آحاد امّت نه نسبت به اولیای الهی و در تعبّد هم کامل است.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این‌که ذات اقدس الهی عالمان دین را جزء «بقیّةالله» نامیده است، گفت: این واژه پربرکت «بقیّةالله» از اسمای توقیفی وجود مبارک حضرت نیست، نظیر «اسماءالله» نیست، آنچه صبغه الهی دارد و می‌ماند این «بقیّةالله» است.

این مرجع تقلید، با بیان این‌که همه انبیاء و اولیای الهی در ساختار خلقت «بقیّةالله» هستند، گفت: قرآن کریم از عالمان دین به عنوان ﴿أُولُوا بَقِیَّةٍ﴾ یاد می‌کند و می‌فرماید چرا «اولوا بقیّة» جلوی فساد و ضعف فرهنگی جامعه را نگرفتند و نمی‌گیرند .

وی در این پیام همچنین تصریح کرده است: «اولوا بقیّة» از «بقیّةالله» سنگین‌تر است؛ آن کسی می‌ماند که کار الهی کرده باشد، آن کسی می‌ماند که حرف الهی زده باشد و خدا او را به عنوان عمل صالح بپذیرد.

این مفسر قرآن کریم، با تاکید براین‌که مرحوم علامه طباطبایی از احیاگران علوم الهی بود، گفت:علامه طباطبایی علم را با برهان، استدلال و عمل صالح احیا کرد؛ ایشان در روش‌ها تجربی، نیمه تجربی و ریاضیات غنی و قوی بودند، در منطق قوی بود و اصرار داشت که برهان خواندنی است؛ تلاش طلاب نیز باید احیای علوم الهی باشد.

جوادی آملی با اشاره به جامعیت علامه طباطبایی در بخش علوم شهودی نیز اظهار داشت: اسراری که خدا در سینه ایشان گذاشت را کسی نمی‌دانست، ولی روابط خاصی که با قرآن و عترت داشتند در مکتوباتشان مشخص است.

وی به جامعیت علامه طباطبایی در حوزه های مختلف علمی پرداخت و تصریح کرد: با شمشیر نمی‌شود دین را زنده کرد، با قلم باید دین را زنده کرد که ذات اقدس الهی به قلم و مکتوبِ قلم سوگند یاد کرد و مرحوم علامه طباطبایی جزء احیاگران علوم الهی بود.

وی با تاکید براین‌که جامعیّت مرحوم علامه طباطبایی که از نوشته‌های ایشان مشخص است، گفت: این بزرگوار در بخش‌های گوناگون روش‌های معرفتی جامع بودند و این جامعیّت علامه در روش‌های معرفتی بود.

این استاد عالی حوزه گفت: جامعیّت مرحوم علامه این بود که بین سرشت عقلی و سرنوشت تعبّد، جمع کردن بسیار سخت است؛ کسی که سرشت او عقلانی است با برهان زندگی می‌کند، این شخص متعبّد باشد خیلی سخت است.

وی با اشاره به مقامات علمی علامه افزود: بعضی از مراجع نجف(ره) که به ایران آمده بودند، چندین بار به من گفتند که این حرف‌های آقای طباطبایی از آن خودش است، از استادانش نیست؛ زیرا استادان ایشان را در نجف می‌شناسیم.

این مفسر قرآن کریم، به نقل از هم‌دوره و هم‌سن مرحوم علامه طباطبایی، مبنی بر این‌که استادان علامه در نجف هرگز به این عمق و ژرفا فکر نمی‌کردند، ادامه داد: چندین بار تعبیر انسان کامل را از آن مرجع درباره علامه طباطبایی شنیدیم و آن مرجع، مکرر می‌گفت علامه طباطبایی انسان کامل است.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری همایش علامه طباطبایی و با تاکید براین‌که این همایش باید صبغه را داشته باشد که احیای علوم باشد، گفت: وقتی 700 مقاله ارسال شده است و بزرگانی سخنرانی می‌کنند و مقاله می‌نویسند و نقد و بررسی دارند، آنها را در جامعیّت به عنوان احیای علوم اسلامی ارزیابی کنید و ایران را به برکت انقلابِ امام و شهدا زنده کنید.

این مرجع تقلید تاکید کرد: در عصری که بوی شهادت کشور را عطرآگین کرده است بگذارید این عطر، شامّه همه علاقه‌مندان به علوم و معارف را معطّر کند و احیای علوم باشد به تمام معنای کلمه، غرض آن است که مبادا یک وقت قلم به دستی به نام احیای علم, علم را «إماته» کند!

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.