• شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۷
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 93082411878
  • منبع : نمایندگی خراسان جنوبی

امامزاده عبدالله، قطب زیارتی و گردشگری در دره نیمبلوک

امامزاده عبدالله، قطب زیارتی و گردشگری در دره نیمبلوک

ایسنا/خراسان جنوبی امامزاده عبدالله از امکان مقدس خراسان‌جنوبی است که در روستای کارشک از توابع شهر خضری در هم‌جواری دره‌ی زیبای نیمبلوک قرار دارد.

امامزاده عبدالله از امکان مقدس خراسان‌جنوبی است که در روستای کارشک از توابع شهر خضری در هم‌جواری دره‌ی زیبای نیمبلوک قرار دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی، زیارتگاه امامزاده عبد الله در دره‌ی سرسبز نیمبلوک یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری و زیارتی خراسان‌جنوبی محسوب می‌شود.

ایشان عبدالله بن موسی الجون بن عبدالله بن محض بن حسن مثنی بن امام حسن(ع) هستند. موسی الجون دارای یازده فرزند به نام­‌های زینب، ام‌کلثوم، فاطمه، رقیه، خدیجه، صفیه، ام الحسن، ملیکه، محمد، عبد الله و ابراهیم بود.

عبدالله بن موسی مکی و به ابومحمد مشهور بود. برخی او را شیخ صالح و شیخ رضا می‌نامیدند.

عبدالله بن موسی حسنی در ایام خلافت مأمون عباسی پیوسته از ترس خلیفه در حالت پنهانی بسر می‌برد و در سال 203 هجری به قهستان رفت تا از این موقعیت طبیعی کارشک و سایر ارتفاعات قهستان و نیز نیروی انسانی طوایف عرب‌نژاد ثقفی و سالاری که در حوالی آبگاه خضری سکونت داشتند استفاده کند.

عبدالله بن موسی پیوسته متواری بود تا اینکه در زمان متوکل از جهان رفت. در کتب تاریخی وفات امام‌زاده عبدالله را نقل کرده‌اند که تقریباً تمامی آنها نقل یکسانی از وفات ایشان بیان و با شواهد موجود و اطلاعات مطلعین محلی که سینه به سینه از اجداد و نیاکان‌شان نقل می‌کنند انطباق دارد.

از ساخت اولین بنای این امام‌زاده اطلاعی در دست نیست و مشخص نشده اولین‌بار چه کسی و در چه سالی بنا را ساخته است. با توجه به وضعیت حاکم در آن زمان و ترس و هراسی که مردم از خلفای جور عباسی داشتند احتمالاً تا مدت‌ها کسی جرأت رسیدگی به قبور امامزادگان را نداشته و بدین خاطر بنا یا مقبره­ای برای آنها ساخته نشده است.

احتمالاً بنای اولیه آرامگاه امام‌زاده عبدالله قبل از سلسله صفویه احداث شد، کارشناسان میراث فرهنگی بنا را از دوره صفویه تایید می­‌کنند در عصر سلطنت شاه طهماسب و شاه سلیمان صفوی مرمت اساسی شد و تعداد 8 شمعدان زیبای مفرغ و مطلا از جانب سلاطین این سلسله اهدا شد.

در سال 1336 شمسی این شمعدان­‌ها به همراه تعدادی قالیچه و اثاثه زینتی آرامگاه سرقت شد اما به طرز معجزه آسایی سارق اموال دستگیر شد و اموال تزئینی و قالیچه­‌های یاد شد به دفتر آرامگاه برگردانده شد.

اما شمعدان­‌های گرانبها را که اساس سلاطین بر آنها نقش بسته بود به موزۀ ایران باستان تهران منتقل کردند. به استناد اطلاعات موجود شمعدان‌های اهدائی سلاطین صفوی در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود. (نامه ارسالی به دفتر نخست وزیری به تاریخ 5/7/42به شماره 63053)

زیارتگاه زیبای امام زاده عبدا...(ع) تا قبل از سال 1347 پابرجا و عمارت زیبائی داشت که به شکل مربع ساخته شده بود و زیربنائی در حدود 200 مترمربع داشت. مصالح ساختمانی آن از آجر و گچ و سطح حیاط نیز آجر فرش بود.

محوطه آستان مقدس سه در ورودی داشت. اولی در وسط دیوار جنوبی، دومی در سمت غرب و به نام در هشتی معروف بود. سومی در دیوار شمالی قرار داشت. بنای مزار در وسط محوطه واقع و دارای سه ایوان و دو گوشواره بود که هر یک از ایوان‌ها روبروی درب ورودی قرار می­گرفت. نمای خارجی مزار نیز با سبک زیبائی آجر چینی شده بود.

بنای اصلی ساختمان قدمت بیشتری داشت اما ایوان غربی و گوشواره‌ها نسبتاً جدید و گنبد آن در سال 1330 شمسی تجدید بنا شده بود. در وسط مزار ضریح چوبی مشبک بر روی قبر امام­زاده قرار واقع که به شکل مکعب کامل و به ضلع 5/2 متر بود.

در دیوارهای جنوبی، غربی و شمالی رواق­‌های متعددی واقع که محل استراحت زوار بود اما دیوار شرقی آن نوبنیاد و بدون صفه و رواق بود.(سالاری، 1343 ص30)

متأسفانه این بنای عالی با شکوه در زلزله دلخراش شهریور ماه 1347 شمسی مانند همة روستاها ویران شد. اما آنچه هر بیننده­ای را متحیر می­ساخت. قسمت بالای قبر همانند دستی مساوی با مرقد مطهر امام­زاده باقی ماند که هر بیننده را فوق‌العاده متعجب می­‌ساخت. سرانجام پس از سه سال در سال 1350 اولین کلنگ بازسازی آن به زمین زده شد.(روزنامه اطلاعات ، سه شنبه ،26 مرداد 1350، شماره 13573)

ساختمان جدید امام­زاده از سال 1370هجری شمسی آغاز شده و همچنان طرح جامع این بارگاه در حال اجرا است.

مساحت حرم با 1000مترمربع با اسکلت آهنی و بتنی با تعداد 32 ستون بتنی، نماسازی داخل و بیرون مزار، گنبدی زیبا و بزرگ لاجوردی به ارتفاع 21 متر، کتابخانه با 12مترمربع و 1200جلد کتاب، مرکز بهداشتی درمانی، تسطیح 4000 مترمربع از اراضی اطراف ، بقعه امامزاده به اتمام رسیده است.

ضریح پروفیلی و استیل قبلی در ابعاد 3*2 و ارتفاع 3 متردر سال 1385 جمع‌آوری و ضریح مطلای زیبای هنر اصفهانی­‌ها به طرز با شکوهی در جمع انبوه مشتاقان آن حضرت نصب شد.

بزرگان مدفون در جوار امام‌زاده

در جوار امام­زاده قبور تعدادی از علماء و بزرگان نیز وجود داشته که با بازسازی و طرح توسعه‌ی سنگ­‌های لوح این قبور از محل اولیه خود برداشته شده است.

قدیمی‌ترین سنگ لوحی که دیده می­‌شود متعلق به امیر خلیل الله متوفی به سال 701 هجری قمری است.

تعداد زیادی سنگ قبردر محل امامزاده وجود دارد که اکثرا متعلق به افراد برجسته‌ی علمی ودینی می‌باشند. این سنگ لوح‌ها می­‌تواند بیانگر تاریخ و فرهنگ منطقه باشد.

ایام زیارت

بارگاه امامزاده با طبیعت زیبای منطقه محل جاذب زائران فراوانی در پنج‌شنبه و جمعه­‌ها، اعیاد مذهبی و ملی و به‌ویژه روز عاشوراست. زوار این امامزادۀ بزرگوار را علاقمندانی از شهرهای مشهد ،گناباد ، بیرجند، قاین، فردوس، سرایان وروستاهای اطراف تشکیل می­‌دهند. در ایام محرم و صفر دسته­‌های عزاداری در این محل به نوحه‌خوانی، سینه‌زنی و زنجیرزنی می­پردازند و مراسم عزاداری با شکوهی برگزار می­‌کنند.

امکانات رفاهی خدماتی

حرم و تاسیسات آن در زمینی به مساحت حدود 3 هکتار قرار دارد. زائرسرا شامل 8 اتاق می­‌باشد. فضای سبز مناسب و هم‌جواری با باغات و مزارع، پایاب قنات ، آبسردکن، سکوهای استراحت، آب انبارهای قدیمی، کتابخانۀ و اتاق تأسیسات و انباری، سرویس­های بهداشتی زنانه و مردانه ، وضوخانه، دفتر اداری امام­زاده ،دفتر مخابرات، و سایر امکانات فضای امن و آسایش بخشی را برای زائران فراهم آورده است.

این مکان به علت همجواری با دره سرسبز نیمبلوک می­تواند به یک قطب گردشگری تبدیل شود.

گزارش از «عصمت برزجی»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha