• شنبه / ۲۴ آبان ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۷
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93082412108

پانزدهمین جایزه ترویج علم ایران اعطا شد

پانزدهمین جایزه ترویج علم ایران اعطا شد

پانزدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران، عصرجمعه همزمان با مراسم اختتامیه بزرگداشت هفته ترویج علم در برج میلاد تهران برگزار شد.

پانزدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران، عصرجمعه همزمان با مراسم اختتامیه بزرگداشت هفته ترویج علم در برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا در این مراسم که با حضور تنی چند از استادان و فعالان حوزه ترویج علم ایران برگزار شد، برندگان جایزه ترویج علم امسال معرفی و تقدیر شدند.

هیأت داوران، جایزه ترویج علم سال 1393 را به دلیل «تلاش پیگیر، مسوولانه، هدفمند، همه جانبه و اخلاقی برای دسترس پذیر کردن اطلاعات و همگانی کردن دانش و آگاهی از طریق فراهم کردن محیطی اعتماد آفرین، جذاب، روزآمد و کاربر پسند» به «کتابخانه حسینه ارشاد» تقدیم کرد.

«مجله نجوم» هم به دلیل 23 سال انتشار مستمر و تلاش برای ایجاد و رشد اجتماع علمی در عرصه دانش نجوم، مبارزه با شبه علم و خرافات، پای بندی به معیارهای رعایت دقت و صحت علمی، علمی کردن زبان فارسی و کوشش در این راه که علم بخشی از فرهنگ ایران زمین شود، دیگر برنده جایزه ترویج علم امسال بود.

هیأت داوران همچنین، جایزه ترویج علم امسال را به دلیل یک دهه تلاش نوآورانه در انتشار 15 مجلد از مجموعه درخشان «دانش معاصر» که علاوه بر دقت علمی و پاکیزگی زبانی از تنوع موضوعی و کیفیت مناسب ترجمه نیز برخوردار است به دبیران این مجموعه، دو چهره نام آشنا در عرصة ترویج علم، «دکتر محمدرضا خواجه پور» و «دکتر حسین معصومی همدانی» تقدیم کرد. همچنین هیأت داوران از تلاش‌های ناشر این مجموعه - «نشر فرهنگ معاصر» - در تولید کتاب‌هایی باکیفیت و آراسته تقدیر کرد.

«مجید محسنی»، دیگر برنده جایزه ترویج علم سال 1393 بود که هیات داوران به پاس 25 سال تلاش عملی برای ارائه الگویی متفاوت از آموزش، «یادگیری با طعم لذت» و کوشش بی خلل برای ارائه درکی درست از علم و همگانی کردن اندیشه های آموزشی در میان معلمان و آموزشگران علم، وی را شایسته دریافت این جایزه تشخیص داد.

مراسم اعطای جایزه ترویج علم

هیأت داوران، جایزه ترویج علم سال 1393 معلمان مناطق محروم را هم به دلیل 29 سال خدمت صادقانه در آموزش و پرورش عشایر کشور در سطوح مختلف و مشارکت در تربیت نزدیک به 700 آموزگار عشایر به محمد نادری دره شوری اعطا کرد.

در بیانیه هیات داوران پانزدهمین دوره جایزه ترویج علم ایران آمده است: « برگزاری سومین هفته ترویج علم و پانزدهمین دوره جایزه ترویج علم، به ویژه از این رو مایه سرفرازی و مباهات هیأت مدیره انجمن ترویج علم ایران است که نشان می دهد اندیشمندان و علاقه مندان توسعه علمی کشور عزیزمان، امیدوار و خستگی ناپذیرند و این نوید را به همه می دهد که علم و آگاهی آینده ایران را رقم خواهد زد.

مراسم اعطای جایزه ترویج علم

ترویج علم، شامل هر نوع فعالیتی است که هدف آن کاستن از فاصلة موجود میان نهاد علم و تودة مردم باشد و نقطة مشترک چنین فعالیت‌هایی این باور است که علم، به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بشری و به عنوان کندوکاوی عظیم و بی‌انتها در راه شناخت طبیعت و جامعه، می‌تواند نقشی مهم در بهبود حیات فکری، مادّی، فرهنگی و اجتماعی ایفا کند، بی آنکه خود از انتقاد، بری و بی نیاز باشد.

بر اساس چنین درکی، امروز گرد آمده ایم تا تلاش خردمندانی را گرامی بداریم که بدون چشم داشت، زندگی خود را وقف ترویج علم کرده اند، ناملایمات در این راه را تاب آورده اند و شعله آگاهی را در دل خود و دیگران فروزان نگاه داشته اند. این قدردانی، فراتر از نام هایی است که در این مجال خواهید شنید. هیأت مدیره انجمن ترویج علم ایران با افتخار اعلام می کند که شاهد و سپاسگزار رنگین کمانی زیبا و باشکوه از کوشش ها برای توسعه علمی در اقصی نقاط کشور است و اطمینان دارد که این تلاش ها ثمر بخش خواهند بود.»

عکس یادگاری همکاران تحریریه نجوم با دکتر منصوری

محمد جواد ترابی، سردبیر ماهنامه نجوم پس از دریافت جایزه اعطایی به نشریه طی سخنانی اظهار داشت : «من و همکارانم احساس آن کوهنوردهایی را داریم که از مسیری در کوهستان می‌گذرند که ده‌ها کوهنورد کاربلد در شناسایی و هموار کردن مسیر صعود قله آن سختی کشیده‌اند؛ آن‌هایی که راه و پناه این قله را فراهم کردند. اگر ما اینجا عکس یادگاری می‌گیریم از مسیری گذشته‌ایم که آنها هموار کرده‌اند.»

مراسم اعطای جایزه ترویج علم

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha