• یکشنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۳ / ۰۰:۴۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93082512443

وقتی پای کنکور در بین باشد:

گاو، حیوان مودبی است!

گاو، حیوان مودبی است!

«گاو، حیوان مودبی است!» دکتر منصوری با این جمله سخنرانی کوتاه خود را در مراسم اعطای جایزه ترویج علم آغاز کرد تا توجه محققان جامعه شناس و علاقمند به مطالعات آموزش را به پدیده ای قابل تامل در عرصه علم و آموزش کشور جلب کند.

«گاو، حیوان مودبی است!» دکتر منصوری با این جمله سخنرانی کوتاه خود را در مراسم اعطای جایزه ترویج علم آغاز کرد تا توجه محققان جامعه شناس و علاقمند به مطالعات آموزش را به پدیده ای قابل تامل در عرصه علم و آموزش کشور جلب کند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکتر رضا منصوری، استاد فیزیک دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به روش‌هایی که برخی معلمان خصوصا در جلسات آمادگی برای کنکور به منظور کمک به حفظ مطالب درسی توسط دانش آموزان پیش گرفته اند و با کنار هم قرار دادن حروف اول یا ساخت جملاتی براساس فرمولها یا مباحث درسی سعی دارند این مطالب را به حافظه دانش آموزان بسپارند، اظهار داشت: برنامه‌ «کنکور آسان است» را از تلویزیون دیده‌اید؟ درس اپتیک آن با جمله‌ بالا (گاو، حیوان مودبی است!) شروع می‌شود. ارزش این را دارد که به فکر فرو برویم چطور بخشی از جامعه‌ی ما گزاره‌های علمی را از محتوا خارج می‌کند و به خود اجازه می‌دهد به هر سبکی به منظور حفظ کردن و نه درک‌کردن این گزاره‌های علمی روش ابداع کند.

وی گفت: بسیار مایلم علاقه‌مندان به علم و آموزش این پدیده‌ پیچیده‌ اجتماعی را تحلیل کنند. چطور می‌شود که معلمی با شماره‌گذاری نقطه‌های کلیدی مرتبط با مسیر پرتو ها در آینه‌ها و جمع و تفریق آن‌ها می‌گوید این روش یافتن مسیر پرتوها و تشکیل تصویر، روش خواص است و روش مبتنی بر اپتیک هندسی، روش عوام!

دکتر رضا منصوری در همایش ترویج علم

منصوری از دانشگاهیان و آموزگاران مروج علم که در جلسه حضور داشتند، پرسید: آیا تحلیلی برای پذیرش این نوع آموزش انحرافی در جامعه و صدا و سیما دارید؟ اگر همکاران جامعه‌شناس علم یا علاقه‌مند به علم و آموزش، خود را به مطالعه‌ این پدیده ملزم ندانند یا علاقه نشان ندهند؛ پس نقش ما دانشگاهیان در جامعه چیست؟

وی ابراز امیدواری کرد که دست کم در چند پایان نامه کارشناسی ارشد به مطالعه‌ این پدیده‌ اجتماعی پرداخته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۱۴:۴۳

كجاي كاري دكتر جان! الان ديگه واسه كنكور دكترام اينجوري درس مي‌خونن و قبول مي‌شن. كلا همه چي كاريكاتوري شده؛ مخصوصا درس خوندن .

avatar
۱۳۹۳-۰۸-۲۵ ۱۶:۱۳

گاوان و خران بار بردار / به زآدميان مردم‌آزار