• سه‌شنبه / ۲۷ آبان ۱۳۹۳ / ۱۵:۲۷
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 93082714509
  • خبرنگار : 90136

وزیر راه و شهرسازی:

توسعه حمل ونقل جاده‌ای 100 هزار میلیارد تومان سرمایه می‌خواهد

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه طرح جامع حمل ونقل پس از سالها نهایی شده است، اظهار کرد: بر اساس این طرح 10 کریدور توسعه در ایران تعریف شده است که مناطق مختلف کشور را از شمال و جنوب و شرق و غرب به یکدیگر متصل می کند و هزینه اجرای این محورها 60 هزار میلیارد تومان است.

وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه طرح جامع حمل ونقل پس از سالها نهایی شده است، اظهار کرد: بر اساس این طرح 10 کریدور توسعه در ایران تعریف شده است که مناطق مختلف کشور را از شمال و جنوب و شرق و غرب به یکدیگر متصل می کند و هزینه اجرای این محورها 60 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، عباس آخوندی با اشاره به اینکه طرح جامع حمل ونقل در ماه گذشته نهایی شده است، اعلام کرد: 10 کریدور توسعه تعریف شده بر اساس طرح جامع حمل ونقل مناطق مختلف کشور را به یکدیگر متصل می کند که با احتساب کریدورهای درجه دوم و سوم در طرح جامع حمل ونقل در مجموع نیاز به 100 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر 95 درصد جا‌به‌جایی‌ها در کشور از طریق جاده‌ها صورت می‌گیرد و ارزش جاده‌های کشور حدود 200 هزار میلیارد تومان است که شامل 35 هزار کیلومتر راه‌های شریانی، 46 هزار کیلومتر راه‌های اصلی و فرعی و 100 هزار کیلومتر راه روستایی می‌شود.

وی افزود: این ثروت بزرگی است که در اختیار ملت ایران قرار دارد و این میزان سرمایه ارزش آن را دارد که در نحوه بهره‌برداری، افزایش کارایی و حفاظت از این سرمایه بیندیشیم.

آخوندی گفت: آمارهای ترافیک که توسط دوربین‌های تردد شمار صورت می گیرد نشان می‌دهد که هیچ محوری در کشور میزان تردد منفی ندارد و تعداد خودرو و وسایل نقلیه موتوری رشد سریعی دارد و توسعه شبکه حمل و نقل هم در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: یک درصد افزایش کارایی در حمل و نقل جاده‌ای می تواند اثرات بزرگی را در کشور داشته باشد و اگر عمر مفید جاد‌ه‌ها و روکش آنها یکسال افزایش یابد از حجم بزرگ سرمایه استفاده بهتری می‌شود.

نقشه علمی برای افزایش استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه قیر و آسفالت

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از همه دست‌اندرکاران مدد می طلبیم، یادآور شد: از مرکز تحقیقات وزارتخانه می‌خواهم نقشه علمی برای افزایش استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه قیر و آسفالت تدوین شود.

آخوندی ابراز داشت: در سال‌های گذشته قیمت قیر 30 برابر کمتر از قیمت فعلی بوده است و الان تقریبا با قیمت جهانی برابر شده است که رویه های بتنی می تواند موجب رقابت با قیر شود و این رقابت موجب افزایش عمر مفید و کیفیت جاده‌ها می‌شود و در این زمینه نیاز به بازنگری در رویه‌ها و دسترسی به تکنولوژی داریم.

آخوندی با اشاره به آمادگی وزارت راه و شهرسازی برای ثبت اختراعات و ورود تکنولوژی های جدید در رویه راه‌ها گفت: مراکز آموزش مهارتها به دانشگاههایی با کیفیت نازل تبدیل شده‌اند که تنها مدرک تولید می‌کنند و مرکز آموزش عالی راه که بعدها به مرکز شهید تفویضی تغییر نام داد بخش عمده‌ای از کادر فنی حوزه راه را در صد سال اخیر را آموزش داده است و ما نیاز داریم که مهارت‌ها آموزش داده شود.

10 میلیارد تومان هزینه ساخت هر کیلومتر آزادراه

وی با تاکید بر بحث کنترل کیفیت در حوزه قیر و آسفالت تصریح کرد: نظام تضمین کیفیت و کنترل کیفیت در نظام فنی و اجرایی باید وارد شود. زیرا که برای ساخت یک کیلومتر آزادراه در جای معمولی 10 میلیارد تومان است و برای اجرای 150 کیلومتر آزادراه به 1500 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری نیاز است.

وزیر راه و شهرسازی در پایان سخنانش تاکید کرد: در حوزه راه از نگاه بهره‌بردار باید حوزه‌ راه‌های شهری و برون شهری و راه روستایی و فرعی و انواع دیگر را پیوسته ببینیم.

وزیر راه و شهرسازی نمایشگاه ششمین همایش قیر و آسفالت ایران را نیز افتتاح کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.