• چهارشنبه / ۲۸ آبان ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۰
  • دسته‌بندی: رسانه
  • کد خبر: 93082815150

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی:

حرکت‌های خوبی در ایسنا آغاز شده است

غرفه‌ی ایسنا در سومین روز نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و عضو هیأت مدیره ایسنا با اظهار امیدواری نسبت به اینکه فضای رسانه‌ای کشور بتواند تصمیم‌گیری‌های مدیران را علاوه بر رصد کردن،‌ هدایت هم بکند تا این تصمیم‌گیری‌ها به سمت منافع ملی و منافع مردم باشد و خطایی اتفاق نیفتد، می‌گوید اگر بخواهد خطایی اتفاق بیفتد‌، معمولا مهم‌ترین عکس‌العمل‌ها در رسانه‌ها دیده می‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و عضو هیأت مدیره ایسنا با اظهار امیدواری نسبت به اینکه فضای رسانه‌ای کشور بتواند تصمیم‌گیری‌های مدیران را علاوه بر رصد کردن،‌ هدایت هم بکند تا این تصمیم‌گیری‌ها به سمت منافع ملی و منافع مردم باشد و خطایی اتفاق نیفتد، می‌گوید اگر بخواهد خطایی اتفاق بیفتد‌، معمولا مهم‌ترین عکس‌العمل‌ها در رسانه‌ها دیده می‌شود.

مهدی فیض در گفت‌وگو با خبرنگار بخش رسانه ایسنا،‌ درباره‌ی این خبرگزاری گفت: چون خبرگزاری ایسنا اولین خبرگزاری است که به صورت غیردولتی در کشور شکل گرفته است، طبیعتا انتظاری که از این خبرگزاری وجود دارد این است که همیشه نسبت به سایر خبرگزاری‌های غیردولتی پیشتاز باشد؛ بنابراین ما همیشه از ایسنا توقعِ رشد‌، بالندگی‌، ابتکار‌، خلاقیت و به‌روز بودن را هم از جهت سیاست‌های خبری و هم از جهت فنی و ابزاری داریم.

او در ادامه اظهار کرد: بنای ما بر این است که حتی‌الامکان ماهیت این خبرگزاری‌ را با ماهیت دانشجویی حفظ کنیم؛ یعنی پتانسیل اصلی خبرگزاری پتانسیل دانشجو و غیرکارمند باشد. با این ویژگی‌ها این خبرگزاری نیاز به تغییر و تحولات و اصلاحاتی دارد تا به وضعیت مطلوب برسد؛ هم از جهت اینکه نسبت به همه خبرگزاری‌های غیردولتی پیشتاز باشد وهم از جهت اینکه بتواند ماهیت دانشجویی خود را حفظ کند؛ چون عنوان این خبرگزاری هم خبرگزاری دانشجویان ایران است.

فیض اضافه کرد: من احساس می‌کنم که درهفت - هشت ماه گذشته تصمیم‌های خوبی در هیأت مدیره ایسنا اتخاذ شده که این جهت‌گیری در ایسنا مشهودتر و آشکارتر شود. طبیعتا تا برنامه‌ریزی‌هایی که صورت گرفته و تصمیم‌هایی که گرفته شده‌ عملیاتی شود، زمان می‌بَرَد، اما حرکت‌های خوبی آغاز شده است که امیدواریم ظرف سال جاری آثار و پیامدهایش را احساس کنیم. رتبه ایسنا در بین خبرگزاری‌های دیگر در اکثر رصدهایی که شده‌، اول است. ایسنا در بین سایت‌های داخلی رتبه خوبی دارد و رنک آن بهتر شده است. این‌ها نشانه این است که به سمت وضعیت مطلوب داریم پیش می‌رویم، اما هنوز خیلی فاصله داریم تا بخواهیم از آن راضی باشیم.

او سپس در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین وظیفه رسانه‌ها در زمینه اخلاق حرفه‌ای چیست؟ گفت: اگر ایسنا و هر خبرگزاری دیگری خودش را فقط یک پایگاه خبری یا یک مؤسسه اطلاع‌رسانی نبیند،‌ بلکه احساس کند که یک نهاد فرهنگی است و به عنوان یک نهاد فرهنگی یک رسالت فرهنگی برعهده دارد، باید یکسری اصول را رعایت کند. خبرگزاری ایسنا از این جهت که در حوزه فرهنگی جهاد شکل گرفته‌، یک نهاد فرهنگی محسوب می‌شود و همیشه عملکردش با همین جهت‌گیری بوده است.

فیض افزود: ما باید خود را یک نهاد فرهنگی بدانیم و برای خودمان رسالت فرهنگی احساس کنیم‌، نه اینکه فکر کنیم وظیفه ما فقط انتقال خبر به هر قیمتی است و برایمان مهم نباشد‌ که خبر چه پیامدی دارد و با چه تیتری منتشر شود‌. اگر خودمان را صرفا یک مؤسسه اطلاع‌رسانی بدانیم‌، ضرورت ندارد خیلی چیزها را رعایت کنیم‌، اما وقتی خود را یک نهاد فرهنگی ببینیم‌، یک نهاد فرهنگی علاوه بر اینکه خودش باید یک سری اصول را رعایت کند،‌ باید ببیند دارد چه الگویی را به دیگران ارائه می‌دهد.

او در ادامه اظهار کرد: به نظر من ایسنا در بحث اخلاق حرفه‌ای، جزو الگوهایی است که می‌تواند برای بقیه خبرگزاری‌ها مورد توجه قرار گیرد. خیلی وقت‌ها خبرگزاری‌ها به دنبال این هستند که فقط سریع خبری را منتشر کنند‌، بعد روی آن اصلاح بزنند و ... . اگر خبرگزاری بخواهد خود را در یک چارچوب فرهنگی احساس کند‌، به نظر من اخلاق حرفه‌ای هم به تبع آن شکل می‌گیرد. هر نهاد فرهنگی در چهارچوب نظام فرهنگی کل جامعه فعالیت می‌کند. وقتی ما در کل جامعه‌، رسالت خود را ارتقای امنیت اجتماعی و ارتقای فرهنگی جامعه و فهم عمومی بدانیم‌، به طور طبیعی هر کسی که دراین خبرگزاری کار می‌کند‌، اخلاق حرفه‌ای خود را نیز پیدا می‌کند.

فیض سپس تأکید کرد: اخلاق حرفه‌ای چیزی نیست که با بیانیه و بخشنامه کردن بتوانیم به بدنه یک خبرگزاری القا کنیم.‌ اخلاق حرفه‌ای ناشی از این است که همه عناصر خبرگزاری در آرمانی که مورد نظر این نهاد فرهنگی است‌، به اجماع رسیده باشند و همه احساس کنند یک آرمان مشترک دارند و برای تحقق آن به طور طبیعی باید اخلاق حرفه‌ای را رعایت کنند. حتی ممکن است خیلی چیزها در سندهای اخلاقی یک نهاد فرهنگی ثبت نشده باشد که کسی بگوید من به استناد این بند اخلاق را رعایت می‌کنم، اما وقتی کسی رسالت خود را ارتقای فرهنگی جامعه بداند، این رسالت به طور طبیعی او را در یک چهارچوب قرار می‌دهد که فراتر از هر بخشنامه و بیانیه اخلاق حرفه‌ای، می‌تواند کارگشا باشد.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی و عضو هیأت مدیره ایسنا که از غرفه ایسنا در نخستین نمایشگاه مطبوعات دولت یازدهم بازدید کرد،‌ در ارزیابی نمایشگاه مطبوعات بیستم گفت: نمایشگاه نسبت به سال‌های قبل، نمایشگاه پرنشاط‌تری است. در این نمایشگاه احساس می‌شود تحرکی در فضای رسانه‌ای اتفاق افتاده که ناشی از استقرار دولت جدید و فضای آزادی بیانی است که در ماه‌های اخیر شکل گرفته است. این آزادی، آزادی مسئولانه‌ای هم هست‌. این فضای آزادی مسئولانه نشاط خاصی هم در رسانه‌های ما ایجاد کرده است. این نشاط کاملا در فضای نمایشگاه موج می‌زند و مایه امید است که فضای رسانه‌ای کشور با نشاطی که دارد بتواند به عنوان یک ناظر عمومی، بسیاری از تصمیم‌گیری‌های مدیران را به طور نامحسوس‌، علاوه بر رصد کردن،‌ هدایت هم بکند تا این تصمیم‌گیری‌ها به سمت منافع ملی و منافع مردم باشد و خطایی اتفاق نیفتد. اگر بخواهد خطایی اتفاق بیفتد‌، معمولا مهم‌ترین عکس‌العمل‌ها در رسانه‌ها دیده می‌شود و وقتی فضای رسانه با آزادی‌، نشاط و انجام وظایف مسئولانه همراه باشد‌، به طور طبیعی می‌تواند مدیریت کشور را هم به صورت یک مدیریت پاسخگو شکل دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.