• پنجشنبه / ۲۹ آبان ۱۳۹۳ / ۱۳:۱۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 93082915533
  • خبرنگار : 90002

یک نویسنده کتبا کودک مطرح کرد:

فرهنگ مطالعه، مشکلی که همچنان به قوت خود باقی است

یک نویسنده کودک، قلت کتاب‌فروشی‌ها، توزیع نامناسب و تبلیغ نشدن کتاب‌ها را از مهمترین مسائل بنیادی نشدن فرهنگ مطالعه در جامعه دانست.

یک نویسنده کودک، قلت کتاب‌فروشی‌ها، توزیع نامناسب و تبلیغ نشدن کتاب‌ها را از مهمترین مسائل بنیادی نشدن فرهنگ مطالعه در جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار ادبیات ایسنا، مژگان شیخی در مراسم رونمایی دو عنوان از کتاب‌های خود در محل انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان با بیان این مطلب تصریح کرد: یکی از کارهای زیربنایی که باید انجام شود، توسعه کتاب‌فروشی‌هاست. ما به آن اندازه که در جامعه‌مان اسباب‌بازی فروشی داریم کتاب‌فروشی نداریم. وضعیت پخش بسیار نابسامان است و متأسفانه هنوز راه حلی برای آن پیدا نشده است و در شرایطی که انواع و اقسام پفک‌نمکی‌ها در رسانه ملی تبلیغ می‌شود، بحث تبلیغ کتاب هنوز جدی نیست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث رمان کودک پرداخت و گفت:‌ بیشتر رمان‌های خارجی در فضاهای فانتزی و شخصیت‌های حیوانی دست‌آموز شکل می‌گیرد یا شخصیت‌های کارتونی در آن‌ها حضور دارند. نوشتن رمان کودکان کار سختی است چرا که باید آن‌ها پیش‌تر با شخصیت‌های این رمان‌ها آشنا شده باشند.

این نویسنده با انتقاد از آنان که معتقدند ادبیات کودک و نوجوان ما در جا زده است، گفت: زبان ما زبان فارسی است بنابراین کتاب‌هایمان در محدوده‌ای قرار می‌گیرد که زبان فارسی در آن اولویت دارد. بسیاری از کارهای ادبیات کودک و نوجوان ما ترجمه شده‌اند و یا به فیلم‌های قابل اعتنا بدل گشته‌اند، بنابراین به شخصه فکر می‌کنم ادبیات کودک و نوجوان ما دارای عملکرد قابل قبولی بوده، بویژه که طی 30 تا 40 سال گذشته چنین جایگاهی را هرگز نداشته است.

در مراسم رونمایی از دو کتاب «دفتر خاطرات یک الاغ» و «پسرک فضایی» مژگان شیخی، محمدرضا سیدناصری مدیر مسئول نشر ذکر نیز گفت: بحث نشر اگرچه که بنگاه فرهنگی است اما اقتصادی هم هست. رمان کودک هنوز در جامعه جا نیفتاده است. باید در این زمینه هزینه کنیم. بنابراین تیراژ کتاب‌های رمان کودک پایین است. یکی از دلایل رونمایی این دو اثر همین موضوع است. هم نظام و هم بخش خصوصی در صدد هستند نهضت کتاب‌خوانی را در جامعه راه بیندازند. بنابراین هر چه ناشران بیشتر تشویق شوند سرمایه‌گذاری بهتری می‌کنند.

فیروزه برومند مدیر انتشارات گنجینه برومند نیز در این مراسم گفت: مسئله پخش مسئله عمده‌ای است. در بیشتر شهرستان‌ها بچه‌ها اصلا دسترسی به کتاب‌ها ندارند در حالی که در کنار هر تغذیه فروشی مدارس می‌توان یک کیوسک کتاب‌فروشی گذاشت. ما باید به عنوان نویسنده و ناشر زمینه دسترسی به این کتاب‌ها را مهیا کنیم. باید بچه‌ها یاد بگیرند که به کتاب‌ها اهمیت دهند و برای این یادگیری والدین و مربیان هر دو باید به کتاب اهمیت دهند.

این ناشر و نویسنده تأکید کرد: در کشور انگلستان بچه‌ها از دوسالگی به کتابخانه‌ها می‌روند و کتابخانه‌ها دارای فضای مناسب برای بازی آن‌ها با کتاب‌ها هستند. این موضوع باعث نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در بچه‌ها می‌شود کما اینکه در پایه‌های دوره ابتدایی معلمان با حضور در کتابخانه‌ها و معرفی کتاب‌ها بچه‌ها را بیش از پیش با کتاب عجین می‌کنند.

برومند گفت: در حالی که تجربه من در انزلی نشان دهنده آن است که فقط کتاب‌های گاج و مبتکران در اختیار کودکان بندر انزلی است. ما در عرضه کتاب‌ها مشکل داریم پس چطور می‌توانیم از خریدار صحبت کنیم.

فتح‌الله فروغی نیز در این مراسم گفت: ما بیش از آنچه الان به فکر ویترین مغازه‌ها باشیم، باید در زمینه ایجاد نیاز به مطالعه کارهایی را انجام دهیم. وقتی که بچه‌ها سواد خواندن را داشته باشند بیشتر با کتاب عجین می‌شوند. اگر سواد خواندن در میان آن‌ها رایج شود مشکلات آنان در بحث علوم و ریاضی مرتفع می‌شود. بنابراین باید تشویق به خواندن را در آن‌ها رونق دهیم. اگر لازم است که کیوسک‌هایی باشند، که باید، باید خریدارهایی هم باشند. مشکل اصلی ما بی‌رغبتی به فرهنگ مطالعه است.

خامنه‌ای، مدیرمسئول انتشارات رسالت قلم نیز گفت: اکثر خانواده‌ها تصور می‌کنند که کتاب باید در کتاب‌های درسی خلاصه شود. بنابراین وقتی کودکانشان از آن‌ها می‌خواهند تا برای آن‌ها کتاب‌های غیردرسی تهیه کنند به آن‌ها می‌گویند تو به درس‌هایت برس. در چنین فضایی همسر من گفته است دخترم را به هیچ خواستگار ناشری نخواهد داد. در شرایطی که کتاب‌های ما دو-سه بار در سال تجدید چاپ می‌شد الان در زمینه فروش 5000 نسخه‌ای آنان آنچنان به مشکل خورده‌ایم که تیراژهایمان را به 2000 رسانده‌ایم.

وی گفت: برای بسیاری از کالاها پیش‌تر تبلیغ می‌شود و مخاطب خواسته یا ناخواسته به سمت خرید آن‌ها گرایش پیدا می‌کند ولی در مورد کتاب این‌طور نیست. به تازگی تلنگرهایی در زمینه تبلیغ کتاب در رسانه ملی دیده می‌شود. کتاب کالا است، کالایی است که تنها یک یا دوبار خوانده می‌شود و بعد از آن دارنده آن‌ها می‌ماند که با این کالا چه بکند؛ یعنی مشکلات کتاب به همین سادگی‌ها که تصور آن می‌رود، نیست.

فریبا سیدناصری تصویرگر نیز گفت: وزارت آموزش و پرورش مسئول نهادینه کردن مطالعه است در حالی که این وزارتخانه فاقد کتابدار است. در خرید سالیانه این وزارتخانه برای مدارس صرفا کتاب‌هایی از ناشران خریداری می‌شود بدون آنکه این کتاب‌ها بتوانند با نیازهای مخاطبان همسویی داشته باشند چرا؟ چون پست سازمانی کتابدار در این وزارتخانه حذف شده است. بنابراین اگر زنگ مطالعه‌ای هم هست این زنگ به صورت صوری است. اگرچه کتاب‌هایی خریداری می‌شود ولی چون هر مدیری حافظ منافع دولت و اموال اوست به بچه‌ها عملا اجازه داده نمی‌شود تا آن‌ها را به راحتی ورق بزنند و موضوعاتشان را در لابه‌لای آن‌ها آنچنان که می‌خواهند جستجو کنند.

این مراسم به صورت اظهارنظرهای گروهی در فضای دوستانه برگزار شد.

فردا قرار است 110 کتاب از ناشران مختلف از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب کودک و نوجوان برای مناطق روستایی ارسال شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.