• شنبه / ۸ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۱۳
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 93090804391
  • خبرنگار : 71410

«حسین علیزاده» نشان «شوالیه» را رد کرد

«حسین علیزاده» نشان «شوالیه» را رد کرد

«حسین علیزاده» انصراف خود را از دریافت نشان «شوالیه» از دولت و سفارت فرانسه اعلام کرد.

«حسین علیزاده» انصراف خود را از دریافت نشان «شوالیه» از دولت و سفارت فرانسه اعلام کرد.

به گزارش بخش موسیقی ایسنا، این نوازنده‌ی موسیقی ایرانی با انتشار نامه‌ای، خود را از دریافت هر نشانی بی‌نیاز اعلام کرد و گفت که به «حسین علیزاده» بودن قناعت می‌کند.

در متن نامه‌ی سرگشاده حسین علیزاده درباره‌ی اهدای نشان شوالیه از سوی دولت فرانسه آمده است: «به نام آن‌که هنر را آفرید. شاید نوشتن این نامه، دشوارترین و زیباترین لحظه عمرم را رقم می‌زند. از روزهایی دور، از کوچه‌پس‌کوچه‌های خیابان خیام تا دبستان حافظ. از خیابان خواجه نظام‌الملک تا هنرستان موسیقی. از خیابان درختی تا مسیر دانشگاه تهران، از مسیری تا مسیری سیر شد ... از صدها کوچه و شهر و دیار گذشتم، اما به شوق هفت شهر عشق در خم کوچه‌ای به انتظار ماندم و می‌مانم. چه باشکوه است، یاد مادرم و یاد پدرم که برایم خودآموز عشق‌اند، و چه باشکوه است ستایش آموزگارانی که واژه مقدس هنر را در من دمیدند. سال‌هاست به پاس حق‌شناسی‌شان دل می نوازم و چه بزرگ مردمی که دل می‌دهند، می‌سازند و می‌پرورانند هنرمندشان را. هنر فراتر از هر مرزی حکایتی است آشنا برای هر انسان. پیام‌آور عشق، صلح، دوستی، برادری و برابری. نقشی است تا ابد برای هر دلی که می‌تپد در دیار من و دیاری دگر. هنرمند در دیار خود ساخته می‌شود تا بپروراند جهانی را».

در ادامه‌ی این نامه افزوده شده است: «موسیقی کهن ایران، طنین تاریخ مردمی است باشکوه. عشق، شجاعت و ایثار از تک‌تک نغمه‌هایش جاری است و افتخار واژه‌ای‌ست که مردم به هنرمند هدیه می‌دهند؛ همان‌طور که ما به هنرمندان بزرگ خود و جهان افتخار می‌کنیم، مردم هنردوست جهان نیز به بزرگان ما افتخار می‌کنند. مرا مردم هنردوست و هموطنان عزیز و بزرگم بارها به اوج افتخار رسانده‌اند. افتخاری که در بلندای وجود و در دستان گرمشان بود و حالا ...

نغمه عشق و محبت و سپاس از دیاری دگر با عنوان و معنی خاص. نه در ستایش من، بلکه در ستایش هنر و هنرمند و چه زیباست نام ایران بر بال هنر، در پرواز از دیاری به دیاری و از مردمی به مردمی. اگر سیاهی جنگ و کینه و نابرابری در دنیای قدرت حاکم است، نغمه‌های عشق در دل مردم جهان فراتر و با قدرتی جاودانه نیز حاکم است. اگر سفیر سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه، هدیه ملت با فرهنگ فرانسه را به سینه هنرمندان بزرگ ما نصب می‌کند، آن‌ را ارج می‌نهیم و ما نیز ستایش می‌کنیم ستارگان پرافتخار تاریخ خود را».

علیزاده اما در پایان نامه خود تأکید کرده است: «شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی همان‌طور که نزد مردم است، نزد مسئولان - که باید خدمت‌گزاران تاریخ و فرهنگ و هنر باشند - می‌بود، یک هدیه و عنوان غیرخودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می‌شود. اما من ضمن قدردانی از مسئولین کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود. در آخر ضمن تبریک به تمام بزرگان ایران و جهان که نشان با ارزش شوالیه را دریافت کرده‌اند، خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی دانسته، همچنان اندر خم کوی دوست و به شوق عشق تا آخر عمر خواهم ایستاد. با سپاس از تمام مردم هنردوست ایران و جهان.»

چندی پیش علی رهبری - آهنگساز و رهبر ارکستر - با انتشار نامه‌ای که در اختیار بخش موسیقی ایسنا قرار داد، از حسین علیزاده خواست تا درباره‌ی دریافت نشان شوالیه تأمل بیشتری کند.

نشان هنر و ادب شوالیه که از سوی وزارت فرهنگ فرانسه به هنرمندان و نویسندگان اعطا می‌شود، بیش از 50 سال سابقه دارد و تا کنون تعدادی از هنرمندان و نویسندگان ایرانی این جایزه را از آن خود کرده‌اند. این نشان در هفته‌های اخیر، در مراسم جداگانه و غیرعمومی در سفارت فرانسه در تهران، به کامبیز درم‌بخش، داریوش مهرجویی، محمود دولت‌آبادی و لی‌لی گلستان اهدا شد.

پیش‌تر نیز برخی اهالی فرهنگ و هنر ایرانی مانند شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سیدحسینی، محمدعلی سپانلو، لیلا حاتمی، پری صابری، جلال ستاری و عباس کیارستمی، نشان شوالیه یا مشابه آن را از دولت فرانسه گرفته‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۰:۲۴

مگر مي‌شود ايراني بود و طعم تلخ تحريم‌هاي دولت متکبر فرانسه را چشيد و همزمان نشان شواليه گرفت و به آن نازيد...درود بر شرف هر ايراني باشرفي که اين نشانها برايش جذابيتي ندارد...

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۰:۳۶

تفکرات خودتون را به اسم "حسين عليزاده" به خورد مردم ندهيد. ايشان از جهات ديگري اين نشان را نپذيرفتند.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۵:۳۸

پس شما لطف کنيد بفرماييد تفکرات شما از نپذيرفتن اين نشان چي بوده؟

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۰:۳۹

مسئولين بايد از ايشان قدرداني کنند نه به خاطر ردکردن اين نشان، بلکه اجر گذاشتن به مقام هنري اين استاد بزرگ.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۰:۵۱

مسئولين بايد ياد بگيرند و خودمان از اين هنرمندان تقدير کنيم

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۱:۰۷

اين روحيه ايراني است که ايران را در برابر يورشهاي خانمان برانداز همواره استوار و ستبر نگه داشته است. ما به شما افتخار مي‌کنيم که بي‌مهري‌هاي خودي‌ها را به مهرباني‌هاي بيگانگان به هر نيتي که باشد تزجيح داديد. هزارا درود بر شما. اين مصداق غرور ايراني است که او را پايدار و ايستاده نگه داشته است. زبان عاجز از توصيف اين غرور در برابر وسوسه‌هايي که هرچند ممکن است زيبا باشند اما نچسبند

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۱:۱۴

فرانسه هميشه به ايرانيان به صورت تحقيير آميز نگاه مي كنه و هدفش از دادن شواليه تحقيير مردم است

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۱:۳۸

بايد نيمه پر ليوان را ديد و با ديد مثبت به عملکرد فرانسه نگاه کرد. ولي حقيقت اينه که قبل از اينکه کشور فرانسه وجود داشته باشه هنر ايران جهان‌شمول بوده. هنرمندان اونا بايد از ما نشان بگيرند . اين کار هوشمندانه استاد عليزاده در تاريخ ثبت شد.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۲:۳۷

درود بر استاد

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۳:۰۷

مرحبا بر استاد عليزاده عزيز!

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۶:۲۱

مسئولين بگذارند يك بار او در جلوي دوربين بنوازد، هيچ نشاني نمي خواهد

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۲۰

درود بر استاد

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۲۹

ممنون استا عليزاده, همه ما ايراني‌ها بايد مقابل غربي‌ها همين طور رفتار کنيم, بي شک کار شما به عنوان الگو براي ما نسل جوان و نوجوان خواهد شد.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۴۱

درود بر تو استاد. بايد ديد در مقابل چه خواسته اي دارند

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۹:۴۹

با درود بر استاد. اين جايزه هاي دروغين ارزاني خودشان

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۱:۵۴

به دوستاني که به نشان شواليه نگاه مثبت دارند: شواليه مطلقا يعني نماد جنگ و خونريزي روم و چه ربطي به هنر لطيف همچون برگ گل محمدي ايراني دارد؟ برخي از عزيزان در داخل اجازه نمي دهند جانفشاني جوانان نازنين کشور که براي دفاع از کشورمون پرپر شدند به بهانه خشونت فيلم شود اما چرا در اينجا عنواني که از سر و رويش خشونت و آدم کشي و آن هم توسط کشوري که هم اکنون نيز تا مرگ تمام مردم ما راضي هستند با اين عنوان مثبت برخورد مي کنند. حريت داشته باشيم و تفکر و تعقل را با تجربه گذشتگان عجين کنيم. ضرر نمي کنيم

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۵۲

آقاي عليزاده ازتون بخاطر اينکه براي ما غرور ملي آفريديد متشکرم.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۱۳

نفرين بر همه سفارتخانه‌هاي خارجي که هميشه تاريخ باعث نفاق و دودستگي در جامعه ايراني بوده‌اند.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۰:۳۶

عشق يعني همين...

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۸:۳۳

پيشنهاد مي کنم بهترين نشان ايران را به او بدهيد

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۹:۴۱

از شما آقاي عليزاده سپاسگزارم شما باعث افتخار اين مملكت هستيد . من از اين كه يك ايراني‌ام به خودم مي‌بالم .

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۳۹

استاد مطالباتشون رو قبلا گفتن: فراهم كردن فضا براي رشد موسيقي. ايشون نشان نميخوان؛ نه داخلي نه خارجي.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۵:۲۱

( حسين عليزاده ) استادان بزرگ با قبول و رد خواسته هاي ديگران باز هم درس ميدهند ! از اين عطر فشاني بوي خوشي که به مشامم رسيد اين بود که : نشاني بالاتر از (حسين عليزاده) نيست. اميدوارم اين نشان به دست اداره فرهنگ و ارشاد ساخته شود ، و به افراد لايق هنر موسيقي ايراني اسلامي داده شود. يدالله فوق ايديهم امام حسين نگهدارت

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۵:۴۷

استاد افرين بر شما و چه درست است که شما بي نياز از اين نشان هستيد و ما به شما افتخار مي‌کنيم.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۲۱:۱۹

«اگر سفير سياسي و فرهنگي کشور فرانسه، هديه ملت با فرهنگ فرانسه را به سينه هنرمندان بزرگ ما نصب مي‌کند، آن‌ را ارج مي‌نهيم و ما نيز ستايش مي‌کنيم ستارگان پرافتخار تاريخ خود را» «شايد اگر در ديار ما توجه و درک از هنر والاي موسيقي همان‌طور که نزد مردم است، نزد مسئولان - که بايد خدمت‌گزاران تاريخ و فرهنگ و هنر باشند - مي‌بود، يک هديه و عنوان غيرخودي اين همه انعکاس نداشت. وقتي در فضاي هنري نور کافي نباشد، چراغي کوچک خورشيد مي‌شود»

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۱۰:۴۷

حسين‌جان سلام! کاري رو که کردي کاملا وراي ملاحظات صنفي, گروهي, سياسي, ديني, عقيدتي ... داد زدي آهاي "کجا دارين ميرن؟ بيدار شيد! ماها ايراني هستيم! کشورمون هنوز زنده است!" لحظه تلاقي همه طعم خوش يک جامعه سالم رو تجربه کردند. خستگي رو از تن خيلي ها برد. براي عده اي ياس رو به اميد تبديل کرد. جمعي متوجه شد که به چه نيروي عظيمي بي اعتنا بوده. درسهائي رو داد که مسئولين ديگه نمي تونند سهل انگاري کنند. فکر نکن که خيالاتي شدم اين عين واقعيته, شروع دوره اي که ما رو بهم نزديکتر مي کنه. سلامت رو به جامعه بر ميگردونه. غرور و اعتماد به نفس ملي رو بالا مي بره. مواظب خودت باش حالا حالا ها بهت احتياج داريم.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۱۴:۵۷

استاد شما مايه افتخار ما ايرانيها هستيد .من به شخصه شما وهنرتان را نمي شناختم ولي از بعد از شنيدن رد کردن عنوان شواليه از طرف شما تازه به شخصيت شما پي بردم .در اين وانفسا که مردم خودشون را به دوزار مي فروشن شما خيلي مردونگي کرديد وقيمت خودتون را با اين عناوين بي ارزش معامله نکردين .درود بر شما

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۲۰:۱۱

زنده و پاينده باد استاد حسين عليزاده و. درود و هزاران آفرين به مناعت طبع و بزرگواري ايشان

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۲ ۰۷:۲۹

مرحبا بر استاد بزرگ نام حسين برازنده شما است. يا حسين

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۳ ۱۱:۲۶

ايشان در رابطه با اين موضوع مي توانستند بهتر عمل کنند.به هر حال تاريخ قضاوت خواهد کرد نه کف و سوت

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۵ ۱۸:۵۸

شواليه تحريمهاي ظالمانه بر عليه ملت بزرگ را بردارند نشان مبارک خودشان.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۵ ۲۲:۱۷

بااين کار استاد نشون دادي يه ايراني باخداي اصيلي هستي ممنون استاد

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۵ ۲۲:۱۹

باتشکر فراوان از استاد بزرگ

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۹ ۱۹:۴۱

واقعن عملکرد استاد بالاتر از صدها مقام شواليه است. جوايز سياسي سعي دارد هنرمندان و فعالان را از مردم جداکنند و انگ نوکر خارجي بزنند. پيشنهاد من اين است که بارديگر جايزه پذيرفته شود و وجه آن مستقيما به موسسات خيره سپرده گردد.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۱ ۱۷:۱۸

استاد واقعي يعني همين.

avatar
۱۴۰۱-۱۱-۳۰ ۰۱:۲۳

یا مرحبااا دمش گرم ایرانی با غیرت