• شنبه / ۸ آذر ۱۳۹۳ / ۱۳:۲۷
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 93090804751
  • منبع : فضای مجازی

بزرگترین خانه تهران تخریب می‌شود! + تصاویر

قرار است یک خانه تاریخی و ارزشمند دیگر در تهران تخریب و سپس به برجی 9 طبقه و با کاربری تجاری، اداری و مسکونی تغییر کاربری دهد؛ خانه‌ای که با وسعت 11 هزار و 543 متر مربع یعنی بیش از یک هکتار، «بزرگ‌ترین خانه تهران» لقب گرفته است، آن هم در یکی از گران‌ترین نقاط شهر یعنی خیابان جردن (آفریقا). این خانه مشهور به «کاخ ثابت پاسال» است.

قرار است یک خانه تاریخی و ارزشمند دیگر در تهران تخریب و سپس به برجی 9 طبقه و با کاربری تجاری، اداری و مسکونی تغییر کاربری دهد؛ خانه‌ای که با وسعت 11 هزار و 543 متر مربع یعنی بیش از یک هکتار، «بزرگ‌ترین خانه تهران» لقب گرفته است، آن هم در یکی از گران‌ترین نقاط شهر یعنی خیابان جردن (آفریقا). این خانه مشهور به «کاخ ثابت پاسال» است.

به گزارش ایسنا، «معماری‌نیوز» با این مقدمه نوشت: معماری «کاخ ثابت پاسال» از قصر «لو پتی تریانون» یکی از کاخ‌های جانبی ورسای در فرانسه کپی‌برداری شده است و اشیای به کار رفته در آن بسیار ارزشمند است که قبل از انقلاب به روایتی حدود «15 میلیون دلار» قیمت‌گذاری شده بود.

در کتاب معماران تباهی، ج3، ص 45 در مورد «کاخ ثابت پاسال» آمده است: «خانه مشهور به کاخ ثابت پاسال در کوچه ناهید در ابتدای بلوار آفریقا واقع است. این خانه به مساحت بیش از یک هکتار «گران‌ترین و بزرگ‌ترین خانه شهر تهران» بوده است. معماری این خانه از قصر «لو پتی تریانون» در ورسای فرانسه الگو گرفته شده است. دکوراسیون این خانه را همان دکوراتوری انجام داده بود که مسئول تدارکات چادرهای سلطنتی در تخت جمشید بود.

پرده‌های این خانه را از بلژیک آورده بودند و درهای آن متعلق به یک قصر فرانسوی بود. دستگیره‌ها را هم از روی یک مدل مربوط به صد سال پیش و به صورت اختصاصی برای خانه ثابت ساخته بودند.»

همچنین در کتاب «من و فرح پهلوی»، ج 3، ص 1323 درباره این بنا آمده است که «مردم تهران آن را قصر سنگی می‌نامیدند».

این کاخ اما این روزها حال خوشی ندارد. پس از انقلاب این کاخ صاحبان متعددی به خود دید و عموما تردد در آن با کاربری «خاص اداری» صورت می‌گرفت.

همسایگانی که منازلشان مشرف به این کاخ است، از بی توجهی و عدم رسیدگی ساکنان آن طی 2 سال اخیر و خشک شدن سریع درختان آن علی‌الخصوص درختان کاج می‌گویند.

همانطور که در تصاویر هوایی مشاهده می‌شود، بخش عمده فضای سبز و درختان این خانه یک هکتاری در سال‌های اخیر خشک شده و از بین رفته است.

بر اساس این گزارش، این کاخ در آستانه تخریب قرار دارد و قرار است گودبرداری عظیمی در این خانه تاریخی برای ساخت یک مجتمع عظیم تجاری توسط یکی از سرمایه‌داران بزرگ تهران آغاز شود.

مرحوم آیت‌الله صادق خلخالی در صفحه 432 کتاب خاطرات خود، درباره «کاخ ثابت پاسال» می‌نویسد: «بعد از تابستان ۶۰ که دیگر کم‌کم کار رسیدگی به پرونده‌های وابستگان طاغوت کم شده بود، نزد امام رفتم و بعد از اینکه کمی از محاکمه اعضای گروه‌های سیاسی ضدانقلاب گفتم، از وضعیت فساد و مواد مخدر صحبت کردم و اینکه الان باید در این مورد هم انقلابی عمل کنیم. امام فرمودند بروید و مسئولیت این کار را به دست بگیرید. از جماران که بیرون آمدم یک‌راست رفتم به خلوت‌ترین خانه‌ای که سراغ داشتم؛ خانه‌ای بزرگ که قبلا برای «ثابت پاسال» بود و از همان جا به دادستانی انقلاب زنگ زدم و گفتم بروید هر چه قاچاقچی مواد مخدر می‌شناسید دستگیر کنید … شب نشده بود که زیرزمین و انباری‌های خانه پر زندانی شده بود».

کاربری این کاخ در طرح تفصیلی جدید شهر تهران به پهنه کلان (M) و پهنه (M11) یعنی مختلط تجاری، اداری و خدمات مسکونی تغییر یافته و قرار است برجی 9 طبقه و با تراکم ساختمانی 440 درصد و حداقل ضریب سکونت 50 درصد به جای آن قد علم کند.

مشخص نیست در طرح تفصیلی جدید بر چه اساس کاربری یک کاخ که یک اثر تاریخی باارزش بوده، به یک‌باره به پهنه تجاری - اداری تغییر می‌کند.

کاخ «لو پتی تریانون در ورسای فرانسه»

کاخ ثابت پاسال

تصویر ماهواره‌ای مربوط به سال 1385

تصویر فعلی مربوط به سال 1393

وضعیت فعلی کاخ با پنجره‌های باز و شیشه‌های شکسته!

استقرار ماشین‌های سنگین جهت آغاز تخریب و گودبرداری

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۴:۳۴

اروپاييها بايد از ما ياد بگيرند!!!!!!.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۵:۰۸

اي وااااااااي...مردم کشوراي ديگه از همين معماريا پول در ميارن و توريست جذب ميکنن حالا ما داريم نابودشون ميکنيم،فقط تاسف ميشه خورد

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۱۴

معلومه چه خبره؟؟؟؟يک نفر سرمايه‌دار با پولش مياد فرهنگ يه ملتو براي سودجويي خودش نابود مي‌کنه.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۴۶

من حرفي ندارم بزنم

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۷:۵۴

براي پول دراوردن دست به چه کارهايي ميزنند. ترا بخدا مسئولين جلويش را بگيريد

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۳۷

متاسفم...

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۱۸:۴۳

به خدا سرمايه ماست اين کاخ.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۰:۴۶

واقعا حيف. براي جلب توريست خوب است حفظ كنيد. تيشه به ريشه هويت نزنيد

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۲:۴۵

آمريکاييهابرا خودشون تاريخ ميسازند....اما متاسفانه مافرهنگ و تاريخ غني خودمون را با دست خودمون نابود ميکنيم....

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۸ ۲۳:۱۷

واقعا حيف اثار. براي جلب توريست است حفظ كنيد .

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۰:۵۳

فقط همين. پول و لاغير!

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۲:۰۵

صداي سوت زدن ميراث فرهنگي هم بعنوان موسيقي متن اين تخريب! با تشكر از مسوليت‌پذيري دوستان!

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۸:۱۳

واقعا اين تو ايرانه؟! بعد مي‌خوان خرابش كنن؟؟ هيچ‌ كس هم هيچي نمي‌گه؟

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۰۸:۵۹

اين ملک دقيقا در انتهاي خيابان جردن نرسيده به مدرس بين روانپور و طاهري قراردارد و داراي درختان زيباي کاج و مگنوليا و چنار بود که در دست نهاد رياست‌جمهوري قرار داشت و حتي قسمتي از آن براي کساني که پاسپورتشان توقيف مي‌شد در نظر گرفته شده بود که طبق گفته مشاورين مسکن اين منطقه با قيمت بالايي براي فروش گذاشته شده بود که احتمالا فروخته شده است. شايان ذکر است مدت 2 تا 3 سال است به صورت متروک در آمده و تمامي درختان آن خشک شده‌اند. اين بنا از اثار تاريخي منطقه امانيه است.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۰:۱۷

لطفا يکي امتحان کنه و يکي از درختان خونشو قطع کنه ببينه چي ميشه ؟؟؟ اونوقت خيلي راحت اين همه درخت خشک ميشه ؟؟ از ماست که برماست .. همين است که مدام حقمان را ميخورند و ما ساکت هستيم . اگر اروپا پيشرفت کرد به خاطر مردمش هست که دائما اعتراض مي کنند آن هم عملي نه مثل ما با تاسف و آخ آخ ...

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۰۹ ۱۱:۳۶

اميدوارم با اين همه انتقادي که به اين عمليات اجرايي ساخت و ساز شده حداقل مسئولين شوراي شهر که خودشون رو مرجعي رسمي و ناظر بر مصوبات شهرداري تهران مي دونن يه تکوني به خودشون بدن و اجازه تخريب بيش از اين رو جهت اين بناي ارزشمند و تاريخي که مي شه گفت سرمايه يک مردم و کشوره ندن .

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۰ ۱۷:۰۱

سازمان ميراث فرهنگي ؟؟؟؟؟ لااقل اگر به دلايلي تخريب ميكنيد به جاي آن يك مركز فرهنگي داير كنيد نه برج تجاري ومسكوني...

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۱ ۰۶:۴۷

هويت تاريخي ايران را تخريب نکنيد

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۲ ۰۰:۲۱

تورا بخدا تخريبش نکنيد و اونو تبديل به موزه کنيد .

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۱۲ ۱۵:۰۰

درختهاش خشک نشده خشکش کردن بعد هم از ريشه درآوردن! کار اين روزهاي برج سازهاي تهران همين شده. خشک کردن باغ!