• یکشنبه / ۹ آذر ۱۳۹۳ / ۰۹:۵۵
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93090905146
  • خبرنگار : 71191

قبر «عین‌الدوله» را گودتر کردند!

قبر «عین‌الدوله» را گودتر کردند!

25 متر از پایه‌ دیوارهای عمارت «عین‌الدوله» پائین‌تر رفته‌اند و رسیده‌اند به زیر دیوار حیاط، ‌جاییکه کمتر از 10 متر با پایه‌های ساختمان تاریخی «عین‌الدوله» فاصله دارد!

25 متر از پایه‌ دیوارهای عمارت «عین‌الدوله» پائین‌تر رفته‌اند و رسیده‌اند به زیر دیوار حیاط، ‌جاییکه کمتر از 10 متر با پایه‌های ساختمان تاریخی «عین‌الدوله» فاصله دارد!

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، حدود دو هفته‌ گذشته بود که اعلام شد خارج کردن میلگردهای نصب شده در کف زمین کناری عین‌الدوله تمام شده و کار پایان یافته است؛ اما پس از گذشت چند روز و در واقع استراحت کارگران، کار با شدت بیشتری ادامه یافت و حالا 25 متر از سطح بنای تاریخی «عین‌الدوله» پائین‌تر رفته‌اند و هنوز لودرها فعال‌اند تا قبر این بنای تاریخی را که 20 سال پیش کلنگ آغازش را زدند گودتر کنند!

حسن ابراهیم‌زاده پاشا، از همسایگان بنای تاریخی «عین‌الدوله» ‌ با اشاره به ادامه‌دار بودن کار در حریم این بنای تاریخی به خبرنگار ایسنا گفت:‌ از چهار طرف زمین کناری این عمارت تاریخی چیزی شبیه به گودال کنده‌اند، به حدی که به نظر می‌رسد می‌توان در آن گودال، سه طبقه ساختمان ساخت، با این وجود هنوز لودرها و بولدوزرها در این زمین فعال هستند.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به باز بودن سه پرونده‌ی شکایت در این زمینه توضیح داد:‌ نخستین شکایت که توسط اهالی محل مطرح شده اکنون در شعبه‌ فنی بازپرسی دادسرای کارکنان دولت در دست بررسی است. دومین شکایت نیز که با جمع‌آوری استشهاد محلی از همسایگان با عنوان ایجاد مزاحمت برای آن‌ها مطرح شده است، در دادسرای جشنواره جریان دارد.

وی شکایت به هیات نظارت بر حقوق شهروندی را سومین شکایت مطرح شده برای ساخت و ساز در حال انجام درکنار این بنای تاریخی دانست و افزود: این شکایت در دادسرای ناحیه‌ی هفت مطرح و در دست بررسی است.

به گزارش ایسنا، سازندگان زمین کناری بنای تاریخی «عین‌الدوله» - یعنی شهرداری - اعلام کرده است، 15 هزار متر این زمین را برای ساخت‌وساز مجتمع خود گذاشته و چند مترش را برای حیاط عین‌الدوله در نظرگرفته است، اما نوع حرکتی که در این زمین در حال انجام است، به نظر می‌رسد چیزی کمتر از چند متر برای حریم این بنای تاریخی در نظر گرفته‌اند و همچنان می‌سازند!

هرچند «رجبعلی خسروآبادی»، مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران روز گذشته اعلام کرد، زورش به پیمانکار این پروژه نمی‌رسد، «چون شهرداری ابزارش را دارد و ما نداریم. ابزار شهرداری اجرائیات و اختیارات آن است. میراث فرهنگی ضابط قانونی نیست. ضابط قانون نیروی انتظامی است و قضاوت آن با دادگاه است. ما پیگیری می‌کنیم. درحال حاضر نیز اداره‌ی حقوقی استان تهران پیش‌نویس شکایت را تهیه کرده است.»

به نظر می‌رسد زور همسایگان این بنای تاریخی بیشتر از زور متولیان میراث فرهنگی باشد که نمی‌توانند حتی از این اقدام جلوگیری کنند.

وضعیت کنونی گودبرداری در عین‌الدوله (شنبه 8آذر)

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha