• دوشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93091710472
  • منبع : نمایندگی سمنان

مرمت ایوان شرقی مسجد امام سمنان ‌

مرمت ایوان شرقی مسجد امام سمنان ‌

ایسنا/سمنان ‌مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: مرمت تزئینات ایوان شرقی مسجد امام سمنان در مراحل نهایی قرار دارد.

‌مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: مرمت تزئینات ایوان شرقی مسجد امام سمنان در مراحل نهایی قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی سمنان، «محمدحسین بحرالعلومی»، اظهار کرد: بر اثر فرسودگی و رطوبت، بخش فوقانی ایوان شرقی مسجد امام آسیب دیده بود و بر این اساس اقدامات مرمتی و استحکام بخشی آن انجام شد و هم‌اکنون 90 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با اشاره به اینکه تزئینات وابسته به معماری ایوان شرقی مسجد امام سمنان شامل کاشی‌های معقلی، هفت رنگ با طرح هندسی و گل و گیاه است، گفت: این اداره‌کل با هدف حفظ اصالت تزئینات معماری موجود ایوان شرقی مسجد امام، برنامه مرمت و استحکام بخشی این مسجد تاریخی را اجرا کرد.

بحرالعلومی، مرمت سرویس‌های بهداشتی و نقاشی محراب مسجد امام را از دیگر فعالیت‌های در دست انجام عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: مسجد امام از نوع مساجد چهار ایوانی است که در سال 1242 هجری قمری ساخته شده و دارای چهار در ورودی است.

وی با بیان اینکه در معماری این بنا هر قسمت به طور جداگانه قرینه شده است، ادامه داد: در مقابل ایوان اصلی(ایوان شرقی) یک نقاره‌خانه چوبی ساخته شده است تا گلبانک اذان از آنجا به گوش مسلمانان برسد.

بحرالعلومی افزود: این مسجد نمونه‌ای کامل از لحاظ معماری دوران قاجار است و عناصر تشکیل‌دهنده‌ی مسجد را ایوان‌های متعدد، شبستان‌های وسیع ، مهتابی‌ها، حجره‌ها و کاشی‌کاری‌های زیبا و هفت رنگ تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: ارتفاع ایوان غربی مسجد امام 19.5 متر است و بزرگتر از ایوان‌های دیگر مسجد ساخته شده و مزین به کاشی‌کاری‌ها و کتیبه‌های کوفی بنایی و ثلث است. همچنین ارتفاع ایوان شرقی 18.5 متر، ارتفاع دو ایوان رو به شمال و رو به جنوب هر یک 11متر است. در بالای همه ایوان‌ها و برروی کاشی‌ها، سوره‌های مبارک قرآنی و اسم خاقان فتحعلی شاه و تاریخ بنا نقش بسته است.

براساس این گزارش، این مسجد تاریخی در تاریخ 30/3/1315 و به شماره 257 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha