• جمعه / ۲۱ آذر ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۵
  • دسته‌بندی: فرهنگ حماسه
  • کد خبر: 93092112648
  • خبرنگار : 71451

از «لشکر 25 کربلا» تا «لشکر 31 عاشورا» در جنگ تحمیلی

از «لشکر 25 کربلا» تا «لشکر 31 عاشورا» در جنگ تحمیلی

همواره کربلا و عاشورا برای مردم ایران و به‌ ویژه رزمندگان از جایگاه خاصی برخوردار بوده‌ است، تا آنجا که اسامی برخی از تیپ و لشکر‌ها برگرفته از این قبیل واژه‌هایی شد که با نهضت امام حسین(ع) پیوند داشتند.

همواره کربلا و عاشورا برای مردم ایران و به‌ ویژه رزمندگان از جایگاه خاصی برخوردار بوده‌ است، تا آنجا که اسامی برخی از تیپ و لشکر‌ها برگرفته از این قبیل واژه‌هایی شد که با نهضت امام حسین(ع) پیوند داشتند.

به گزارش سرویس «فرهنگ‌حماسه» ایسنا، به دنبال تقسیم‌بندی منطقه‌ای سپاه و واگذار کردن یگان‌ها به مناطق مربوطه برای پشتیبانی و تأمین نیروی آنها، لشکر «کربلا» به منطقه سه سپاه شامل استانهای مازندران، گلستان و گیلان واگذار و مقرر شد منطقه فوق، لشکر را از هرجهت به خصوص کادر تامین کند. پس از عملیات «محرم» در جهت پیوند بیشتر یگان با منطقه، فرمانده آن که «مرتضی قربانی» بود تغییر کرد.

در عملیات «طریق‌القدس»، سپاه تیپ‌های رزمی «امام‌حسین(ع)»، «عاشورا» و «کربلا» را تاسیس کرد. تیپ نوپای کربلا به فرماندهی «مرتضی قربانی» در عملیات طریق‌القدس خوش درخشید و در عملیات‌های بعدی از اولین تیپ‌هایی بود که به لشکر تبدیل شد. استان مازندران پشتیبانی از لشکر کربلا را به عهده گرفت و برایش نیرو جمع می‌کرد.

نیروهای استان‌های مازندران، گلستان و گیلان در شهر آبادان، ابتدا به صورت دسته و گروهان و سپس گردان مستقل «کربلا» به فرماندهی مرتضی قربانی ساماندهی و پس از مدتی نیز به تیپ 25 کربلا تبدیل شدند. بعد از عملیات «محرم» تیپ به «لشکر 25 کربلا» به فرماندهی «عمرانی» ارتقا یافت و پس از مجروحیت این فرمانده و سه تن دیگر از فرماندهان بعد از او، بعد از عملیات بدر فرماندهی لشکر مجددا به عهده مرتضی قربانی گذاشته شد و لشکر به رده ویژه 25 کربلا ارتقا یافت. در فاصله‌ی عملیات «بدر» تا شروع «والفجر 8»، تیپ زرهی «28 صفر» نیز به لشکر کربلا واگذار شد. از آن به بعد این یگان با نام « لشکر ویژه 25کربلا» شناخته می‌شد.

همچنین «لشکر31 عاشورا» از دیگر یگان‌های سپاه محسوب می‌شود که در بردارنده نمود‌هایی نهضت امام‌حسین(ع) است. سازمان این لشکر از مردم استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل تکمیل شده بود. نزدیک عملیات «طریق‌القدس» بود که با استفاده از حضور گروهی از نیروهای آذربایجان در منطقه‌ «بستان» و «سوسنگرد»، تیپ 1 عاشورا به فرماندهی برادر محمدعلی(عزیز) جعفری راه‌اندازی شد.

این تیپ از یگان‌های خط‌شکن سپاه در عملیات طریق‌القدس و عملیات‌های بعد از آن بود. پس از مدتی، فرماندهی آن به شهید «مهدی‌ باکری» سپرده شد. مهدی ‌باکری اهل ارومیه و از فرماندهان برجسته‌ی جنوب بود. با آمدن ‌او، نیروهای آذربایجان غربی و شرقی در تیپ عاشورا جمع شدند و این یگان پرقدرت را همچنان قوی و کارآمد نگه داشتند.

پیش از عملیات «محرم» و همزمان با گسترش و توسعه‌ی سازمان رزم سپاه، تیپ عاشورا به لشکر 31 عاشورا ارتقا پیدا کرد و تا پایان جنگ در عملیات‌های بسیاری حضور داشت.

با فرماندهی مهدی ‌باکری ‌که فردی تحصیل‌کرده، کاربلد و خوش‌فکر بود، لشکر 31 عاشورا هر روز پویاتر از پیش ‌برای نبردهای سخت آماده می‌شد.‌ مهدی باکری ‌در عملیات «بدر» ‌به شهادت رسید و ‌لشکر31 عاشورا در غم از دست دادن فرمانده دوست‌داشتنی و بزرگش تا مدت‌ها محزون و غمگین بود. با شهادت باکری، فرمانده سپاه‌پاسداران با مشورت فرماندهان لشکر، ‌«امین شریعتی» را به فرماندهی لشکر 31 عاشورا منصوب کرد.

رزمندگان این لشکرها در 17 عملیات ایفای نقش کردند و از خود فتوحات بی‌نظیری را در دوران هشت سال دفاع مقدس برجای گذاشتند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha