• یکشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۳ / ۱۴:۰۲
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 93092313611
  • منبع : نمایندگی البرز

مصرف خودسرانه دارو، ممنوع!

مصرف خودسرانه دارو، ممنوع!

ایسنا/البرز رییس سازمان نظام پزشکی کرج گفت: مصرف خودسرانه دارو هزینه مادی و معنوی بسیاری را به بیمار و جامعه تحمیل می‌کند.

رییس سازمان نظام پزشکی کرج گفت: مصرف خودسرانه دارو هزینه مادی و معنوی بسیاری را به بیمار و جامعه تحمیل می‌کند.

حسن شاپوری، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه البرز، طی سخنانی اظهارکرد: مصرف خودسرانه دارو هزینه‎های مادی و معنوی زیادی را بر اقتصاد جامعه تحمیل می‎کند به شکلی که بیش از نصف بیماران در مواقع ضروری نیز به مراکز درمانی مراجعه نمی‎کنند و با مراجعه به داروخانه یا استفاده از داروهای موجود در منزل خوددرمانی می‌کنند.

وی افزود: خود درمانی عبارت است از درمان دارویی یا غیردارویی توسط بیمار بدون مراجعه به پزشک که به صورت مصرف داروهای تجویزی به سلیقه خود بیمار است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: این موضوع یک مشکل فرهنگی است و عوامل بسیاری از جمله مردم و جامعه پزشکان در ایجاد آن سهیم هستند.

شاپوری ادامه داد: از سویی دیگر داروخانه‌ها نیز با وجود ممنوعیت در فروش داروی بدون نسخه بعضی از داروها را که مراجعه‎کنندگان بخواهند بدون نسخه به آنان ارائه می‎دهند.

رییس سازمان نظام پزشکی کرج با تاکید بر افزایش آگاهی جامعه به عنوان یکی از عوامل سوق آنان برای تهیه داروهای مورد نیاز خانوار، اضافه کرد: باید مضرات مصرف خودسرانه داروها به جامعه منتقل شود تا مردم بدانند که حتی این داروهای ساده ممکن است جان آنان را مورد تهدید قرار دهد.

وی تصریح کرد: مردم باید به داروها به عنوان یک ماده شیمیایی و تخصصی توجه کنند و اینکه بدانند دارو یک‎ ماده غذایی نیست که هر لحظه اراده کنند، آن را بخورند.

این مقام مسئول در پایان از مصرف بی‌رویه دارو در ایران سخن به میان آورد و گفت: متاسفانه تجویز بی‌رویه دارو از سوی برخی پزشکان، اصرار بیمار به مصرف دارو وعرضه داروی بدون نسخه به بیمار منجر به افزایش مصرف دارو در کشور شده است لذا باید با فرهنگ‌سازی این معضل را برطرف کنیم که در این راستا همکاری رسانه‌ها می‌تواند نقش موثری داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha