• یکشنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۴
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 93092313717
  • منبع : فضای مجازی

اظهاراتی درباره «پاشایی» که جنجال آفرید

اظهاراتی درباره «پاشایی» که جنجال آفرید

تحلیل آنچه به «پدیده پاشایی» شهرت یافت، بار دیگر حاشیه‌ساز شد. این‌بار نه مرگ پاشایی و واکنش و حضور گسترده و غیرقابل پیش‌بینی مردم، بلکه اظهارات جنجالی روشنفکران و جامعه‌شناسانی که در کمتر از یک ماه از گذشت این اتفاق، برای چندمین بار به تحلیل این پدیده نشسته بودند، خبرساز شد.

تحلیل آنچه به «پدیده پاشایی» شهرت یافت، بار دیگر حاشیه‌ساز شد. این‌بار نه مرگ پاشایی و واکنش و حضور گسترده و غیرقابل پیش‌بینی مردم، بلکه اظهارات جنجالی روشنفکران و جامعه‌شناسانی که در کمتر از یک ماه از گذشت این اتفاق، برای چندمین بار به تحلیل این پدیده نشسته بودند، خبرساز شد.

به گزارش ایسنا به نقل از «اعتماد»، انجمن جامعه‌شناسی دانشگاه تهران روز سه‌شنبه ١٨ آذرماه نشستی تحت عنوان «پدیدارشناسی فرهنگی یک مرگ» با حضور اساتید و جامعه‌شناسانی همچون حمیدرضا جلایی‌پور، سعید معیدفر، یوسفعلی اباذری، نعمت‌الله فاضلی، محمدسعید ذکایی، هادی خانیکی، محمد‌امین قانعی‌راد و ... در تالار ابن‌ خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار کرد.

در میان همه تحلیل‌های صورت‌گرفته از «پدیده پاشایی» در این نشست، صحبت‌های یوسفعلی اباذری، استاد جامعه‌شناسی و دانشیار دانشگاه تهران با واکنش گسترده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی همراه شد.

لحن صریح و بی‌پرده اباذری در تحلیل «پدیده پاشایی» که با انتقاداتی به عکس‌العمل هواداران و حوزه رسمی همراه بود، در همان تالار ابن‌خلدون با واکنش حاضران و جنجالی شدن فضا همراه شد و با گذشت چند روز از انتشار فایل صوتی و متن صحبت‌های او در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، همچنان موافقت‌ها و مخالفت‌ها به اظهارات «جنجالی» او ادامه دارد.

عده‌ای از مخالفت‌ها، به لحن تند و همراه با عصبانیت و انتقاد اباذری برمی‌گردد. این دسته معتقدند اباذری می‌توانست همین تحلیل را با لحنی آکادمیک و محترمانه مطرح کند و بخش دیگری از مخالفت‌ها با محتوای صحبت‌های اباذری و قضاوتی است که او در مورد سطح سلیقه عموم مردم دارد. در مقابل، موافقان صحبت‌های این استاد دانشگاه، تحلیل او را مبتنی بر واقعیت حال حاضر جامعه ایرانی می‌دانند.

اباذری در ابتدای سخنان خود به مستندی که از تلویزیون درباره وضع بد اقتصادی یکی از استان‌های کشور پخش شده اشاره کرد و گفت: نکته جالب برای من این است که هیچ‌کس، هیچ‌کس به این فیلم کوچک‌ترین توجهی نکرد و شما که اینجا نشسته‌اید نمی‌دانید چنین فیلمی تهیه شده و این فیلم درباره زندگی یک استان مملکت است.

اباذری همچنین این سوال را مطرح کرد: چه شده که می‌آیند و مسائل واقعی‌ای را که ما با آن روبه‌رو هستیم از ذهن ما می‌برند؟

او در ادامه به مرتضی پاشایی پرداخت و گفت: این آقایی که عکسش را اینجا زده‌اند و چراغ‌ها را تاریک کرده‌اند، یک خواننده پاپ بود و پاپ در سیر موسیقی، مبتذل‌ترین نوع موسیقی است. من داده‌ام یک موسیقی‌دان، فرمت موسیقی او را تحلیل کرده. مبتذل محض است! ما پاپی داریم که پیچیده است. این ساده‌ترین، مسخره‌ترین، احمقانه‌ترین و بدترین نوع موسیقی است. صدای فالش، موسیقی مسخره، شعر مسخره‌تر. بنابراین من چطور می‌توانم چنین چیزی را تحلیل نکنم؟

اباذری از رفتار مردم و حضور آنها در مراسم رسمی پاشایی انتقاد کرد و گفت: برای من خیلی جالب است که دویست سیصد هزار نفر، یک میلیون نفر، یک ملتی می‌افتند به ... و در مجلس ترحیم ... شرکت می‌کنند. چرا مردم ایران به این افلاس افتاده‌اند؟ اینجاست که تحلیل بسیار مهم است.

اباذری دلیل اصلی شکل‌گیری پدیده پاشایی را سیاست‌زدایی دانست که نمود آن میدان دادن به افراد غیر نخبه همچون ورزشکاران، بازیگران، خوانندگان و ... در امور سیاسی است.

به گفته این مدرس دانشگاه، در سال‌های اخیر هم حاکمیت و هم مردم دچار ترسی متقابل از یکدیگر شده‌اند. از این‌رو هم مردم و هم حاکمیت به سمت سیاست‌زدایی حرکت می‌کنند و در این فضا شخصی چون پاشایی به یک اسطوره و نماد تمرکز بر امور غیرسیاسی تبدیل می‌شود.

اباذری ادامه داد: وقتی قرار است سیاست‌زدایی انجام شود، لاجرم چنین وقایعی پیش می‌آید. متوسل می‌شوند به خوانندگان پاپ برای اینکه جای سیاست واقعی را بگیرند.

این استاد دانشگاه، تشییع جنازه مرتضی پاشایی را با تشییع جنازه خواننده کوچه و بازاری زمان شاه مقایسه کرد و از حضور مردم و رفتار دولت و حوزه رسمی در مراسم تشییع و خاکسپاری پاشایی انتقاد کرد.

وی گفت: این مساله، یک نکته شبه‌فاشیستی دارد که من از آن وحشت دارم. یک ترس متقابل است. سیاست‌زدایی، انهدام هر آن چیزی است که برایش انقلاب شد و عده زیادی برایش ایستاده‌اند. چرا وقتی یک روشنفکر می‌میرد کسی برای تشییع جنازه‌اش نمی‌رود؟ مگر وقتی (ساموئل) بکت مرد، چند نفر رفتند؟ سه نفر. این ماجرا نشانه بدی است.

در بخش پرسش و پاسخ این برنامه که با اعتراض‌هایی هم همراه بود، اباذری ضمن دفاع از گفته‌های خود گفت که «سرانجام این موسیقی، فاشیزم است.»

حمیدرضا جلایی‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز در این نشست در بیان چرایی حضور گسترده مردم در مراسم تشییع پاشایی گفت: تغییرات اجتماعی فراگیر جامعه ناشی از گسترش آموزش و رسانه‌های عمومی، ستاره بودن پاشایی در موسیقی پاپ و پرطرفدار بودن این موسیقی، حضور در برنامه‌های صدا و سیما و همسانی ویژگی‌های شخصیتی خواننده پاپ با شرکت‌کنندگان در مراسم وی، چهار عامل و محرک برای حضور مردم در مراسم تشییع جنازه پاشایی بود.

سعید معیدفر، جامعه‌شناس و استاد بازنشسته نیز با اشاره به مساله شکاف نسلی در ایران گفت: بحث شکاف نسلی در کشور ما چند سال است که مطرح شده است اما شاید کسی باور نداشت که چنین پدیده‌ای اتفاق می‌افتد. ما نسلی داریم که برآمده از انقلاب است و این نسل همچنان صدای بسیار بلندی دارد.

همچنین هادی خانیکی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی بحث خود را با عنوان «روایت در بستر شبکه» آغاز کرد و مرگ پاشایی را یک «فراواقعیت» دانست که مدت‌ها در ذهن بسیاری از کارشناسان خواهد ماند زیرا شکل‌گیری این پدیده موجب شد که بسیاری از کارشناسان اجتماعی و مسئولان جامعه غافلگیر شوند.

محمد امین قانعی‌راد، رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران یکی دیگر از سخنرانان حاضر در این نشست با یادآوری برخی مراسم‌ تشییع چند صد هزارنفری قبل و بعد از انقلاب گفت: مردم ایران از لحاظ فرهنگی مردمانی عاطفی هستند که معمولا در سوگ افراد بزرگ همیشه نهایت احترام را به فرد دارند و مصداق این سخن من حضور گسترده مردم در تشییع جنازه آیت‌الله بروجردی مرجع تقلید برجسته و غلامرضا تختی قهرمان کشتی جهان و المپیک سال‌های قبل از انقلاب است. در مورد پاشایی نیز حضور مردم در مقابل بیمارستان محل بستری این خواننده پاپ (بیمارستان بهمن) و انتشار فیلم‌هایی از آخرین لحظات زندگی وی موجب شد که مردم بیشتر نسبت به مرگ وی حساس شوند.

واکنش شبکه‌های اجتماعی به سخنان اباذری در دانشگاه تهران

صحبت‌های هفته گذشته یوسف اباذری در دانشگاه تهران، واکنش‌های مختلفی را در شبکه‌های اجتماعی به وجود آورد. نزدیک به دو روز تمام تایم لاین‌های شبکه‌های اجتماعی و بحث‌های مردم به این اظهارنظر مربوط می‌شد.

در میان موافقان صحبت‌های اباذری عده‌ای این لحن تند را برای شرایط اجتماعی کشور لازم می‌دانستند و معتقد بودند که سلیقه مردم دچار تغییر و تحولاتی شده که مثبت نیست: «حرف‌های اباذری تند بود اما همیشه حقیقت برای مردم تلخ بوده که اینگونه بعضی‌ها به ایشان تاخته‌اند.» اما مخالفان این لحن را نپسندیدند و پاسخ‌های تندی به این اظهارنظر دادند: «باید به سلیقه توده مردم احترام گذاشت، عده‌ای نمی‌خواهند انتخاب مردم را مهم تلقی کنند، اگر هم انتقادی بخواهد مطرح ‌شود می‌توان با لحن آرام‌تر و محترمانه‌تری این اتفاق بیفتد.

تحلیل اباذری از این تجمع خیلی تک‌بعدی و غیر علمی بود. من تعجب می‌کنم چرا استاد بزرگی مثل اباذری باید لایه‌های پنهانی که در این تجمع وجود داشت را به یک مکانیسم ساده تقلیل بدهد و آن را طرحی از جانب مردم برای گریز از دنیای سیاست قلمداد کند.»

موافقان از جنبه‌های دیگری هم به این صحبت‌ها نگاه می‌کنند و معتقدند که منظور اباذری شخص مرتضی پاشایی نبوده است و به‌طور کلی مساله اجتماعی را در کشور بررسی کرده است: «کلا اشاره اباذری به مراسم پاشایی فقط یک کنایه بود وگرنه منظور ایشان دشمنی یا مخالفت با شخص پاشایی نبود.

در واقع هدف اباذری مطرح کردن سطحی‌شدن افکار جامعه بود که درست هم هست. البته باید این را هم در نظر گرفت که در اکثر دنیا عموم مردم نسبت به نخبه‌ها افکار سطحی‌تری دارند. عموم مردم ترجیح می‌دهند فکر نکنند چون فکر کردن سخت‌ترین کار دنیاست.»

در اکثر شبکه‌های اجتماعی و سایت‌ها موافقان و مخالفان زیادی در این‌باره اظهارنظر کرده‌اند. اما در شبکه اجتماعی توییتر هم با قرار دادن هشتگ اباذری صحبت‌های او را تحلیل کرده‌اند. یکی از مخالفان نوشته است: «به هیچ‌کس اجازه و فرصت این شهامت را نباید داد که به مردم توهین کند. چرا این دسته از افراد به جای اینکه صدای مردم را بشنوند از آن فرار می‌کنند؟»

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۶:۳۸

حرف ايشان كاملاً درست است. عوام معمولاً درك درستي ندارند.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۶:۵۴

اين آقاي عزيز که اينجور برداشته اين ماجرا رو برا خودش تفسير کرده بايد بدونه مرتضي پاشايي مداح بوده و زمان کودکيش نفر اول اذان مدارس بوده. موسيقي مرتضي پاشايي نه تنها ايرانيها دوست داشتن بلکه کسايي که تو خارج از ايران بودن و زبان ما رو هم نميفهميدن دوست داشتن. همينطور که خود شخص وزير کانادا توي کانادا اومد و به برادر مرتضي لوح تقدير داده بود که تنها صداس که ميماند. بهتره جاي اين به اصطلاح تحليلتون نگاهي هم به گذشته مرتضي مينداختي

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۷:۳۳

بله کاملا درست! من خودم جوانم و واقعا از پوچ گرايي محضي که بين هم سن و سال هام رواج يافته متاثرم. عده زيادي از مردم فقط دنبال هجو هستند!

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۱۹:۰۱

اين آقايون معني کلمه ي سليقه رو نميدونن که به خودشون اجازه ميدن اينطوري راجع به گروه بزرگي از مردم اين مملکت صحبت کنن!

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۳ ۲۰:۰۷

حرف اباذري کاملا درسته؛اکثر ملت از تفکر عميقي برخوردار نيستند و اين مساله بنيانهاي جامعه رو به مرور سست ميکنه

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۰۱:۴۳

مسئله اصلا سليقه نيست حرف ايشان کاملا درست است زماني که من و شما در جامعه اي با اين همه دغدغه ي سياسي و اجتماعي و فرهنگي داريم دست و پنجه نرم ميکنيم اونوقت دغدغه ي اول مردم فوت يک خواننده ي پاپ کاملا متوسط ميشه اين جامعه نياز به کمي تفکر بيشتر در مورد رفتار هاي جمعيش داره

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۰۸:۲۸

وقتي اساتيد جامعه شناسي اينها باشند معلومه که جامعه اينچنيني (جوگير) برآيند آن خواهد بود

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۰۸:۴۳

من کاري باشخص صحبت شده ندارم ولي بشين و بترمگ يک معني ميده ايشون ميتونست از لحن محترمانه تري براي انتقاد استفاده کنند

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۰۹:۳۷

"من داده‌ام يک موسيقي‌دان، فرمت موسيقي او را تحليل کرده. مبتذل محض است! ما پاپي داريم که پيچيده است." اين حرفها نشون ميده ايشون شناخت چنداني از موسيقي نداره. همه ميدونن موسيقي پيچيده باب ميل سليقه عموم نيست. راز موفقيت مرحوم پاشايي استفاده از ملودي‌هاي ساده و روان بوده كه به دل همه نشسته. دليلي نداره چون ايشون از موسيقي پيچيده خوششون مياد همه اين نوع موسيقي رو بپسندند. كمااينكه داريم افرادي رو در ايران كه موسيقي به زعم ايشون پيچيده ارائه ميدن ولي ره به جايي نمي‌برن. از يك استاد جامعه شناسي بعيده اينطوري حرف بزنه. اون آقايي هم كه موسيقي مرحوم پاشايي رو براي اين استاد عزيز ما تحليل كرده ظاهرا غرض ورزي داشته. يا حق

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۰۹:۵۷

بالاخره يک نفر جرات کرد واقعيت را بگه و حرف دل ما رو بزنه. من نمي دونم جامعه ما به کجا داره ميره ولي مي دونم بد سرنوشتي در انتظار خيلي ها است.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۰:۰۶

مردم اينقد از لحاظ رواني متاثر و غمگين هستند که به هربهانه اي دنبال دور هم بودن و شادي ميگردند. مراسم پاشايي فقط بهانه اي بود واسه دور هم بودن و پرکردن اوقات فراغت. دوربين هاي در دست افراد شرکت کننده که سعي ميکردن بهترين فيلم و عکس ها رو بگيرن تا بعدا در شبکه هاي مجازي منتشر شده و پز بدهند گواه اين مدعاست. همانطور که ملت پس از باخت به آرژانتين در جام جهاني به خيابان ها آمده و شادي کردند!!!!! اين مساله ريشه در روان افسرده ي مردم به خصوص جوانان دارد و از اين منظر بايد ريشه يابي شود.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۰:۲۳

حرفش عميق و درست است ولي لحن تندي دارد که نشان از دلسردي آقاي اباذري دارد سال هاست که به اين درد دچاريم

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۱۱:۰۶

واقعا بايد استاد اباذري را تحسين کرد . ايشان يقينا ميدانسته که اين جماعت انبوه به ايشان خواهد تاخت اما حقيقت را بيان نمود.چرا ما بدون اينکه فکر کنيم جو گير ميشويم و يک مسئله نادرست را قبح زدايي ميکنيم؟ پاشايي را خدا بيامرزد اما از مردم بعيد بود از يک خواننده پاپ(که قطعا موسيقي پاپ مبتذل است)امامزاده درست کنند. بايد به حال مردم اين مملکت تاسف خورد

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۴ ۲۰:۳۰

تا تصور شما از مبتذل چي باشه... حتما شما از يه مملکت ديگه اومديد که به حال ما تاسف ميخوريد!!!! بحث جوگير شدن نيست، خيلي ها صدا و نواي موسيقي مرحوم پاشايي رو دوست داشتن و هيچکس هم اجازه نداره به مردم بگه چي دوست داشته باشيد و ازچي بدتون بياد

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۰۰:۴۱

روح زنده‌ياد امپراطور صدا مرتضي پاشايي شاد.. براي لحن صحبت کردن به اصطلاح اين نفر روشنفکر متاسفم(((حيف از کلمه آقا که بخوام واسه اين نفر بکار ببرم))) که بياد پشت سر زنده ياد پاشاهي (يک شخص بزرگي که دستش از اين دنيا کوتاه ست اين طور حرف بزنه..) اين نفر با اين لحن صحبت کردنش شخصيت خودشو نشان داد.. ******ما ايراني هستيم وافتخار هم ميکنم به ايراني بودنمون و اين رسمهاي ايراني که چه در سختي و نارحتي و شادي و نارحتي کنار هم هستيم . بايد يادمان باشد احترام گذاشتن به روح و ياد شخصي که دستش از دنيا کوتاه است واجب است...

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۴:۲۹

خوب راست ميگه ديگه! طرف تا ديروز اسم اين خدابيامرز رو نشنيده بعد واسش ماتم گرفته و همش اهنگاشو ميذاره و ... ملت ما تو همه چيز بايد يا از اينور بوم بيوفتن يا نه! سرطاني هاي زيادي هر روز از دنيا ميرن اگه اينقدر مرگ يه بيمار سرطاني متاثرتون ميکنه مبلغي هر چند ناچيز رو به بنياد کمک به بيماران سرطاني کمک کنيد نياز نيست اينکارارو بکنيد!

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۵ ۱۴:۵۰

جناب ف ق لطفا ساکت

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۶ ۰۹:۰۷

حيفه که ايشون لقب استادي رو با خودش يدک بکشه. به قول امام علي‌ (ع) اول خود را اصلاح کن بعد به سراغ ديگران برو.....

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۶ ۱۲:۵۲

براي اين آقاي به اصطلاح جامعه‌شناس متاسفم!!!! اين چه طرز برخورديه؟ چه طرز حرف زدنه؟؟؟ خودش رفته نشسته پشت تريبون جوگير شده هر حرفي دلش خواسته زده بعد به ملت اينهمه ايراد ميگيره؟؟؟!!!! واقعا متاسفم براي جامعه جامعه‌شناسي کشورموووون!!!!! اگر حرفي هست با ملايمت گفته بشه! اگر مشکلي هست با ملايمت حل بشه!!! جامعه‌شناس ما ايشون باشن ديگه .... مرتضي پاشايي هم متعلق به نسل ما بوده و خواهد بود... اشعارش هيچ ابتذالي نداشت... پر از صداقت بود... حرف دل بود!!! جامعه شناس عزيز شما ارتباطت رو با جوانها بيشتر کن نه اينکه انقدر بي‌محابا حرف بزني و خوشحال باشي که حرفايي که نميتونستن بگن گفتم!!!! افسوس...

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۰۰:۴۴

خيلي خوب بود

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۱۴:۲۸

حضور گسترده مردم براي خواننده‌اي که تا چند روز پيشش نمي‌شناختنش جوگيري و افراط بود و صحبت هاي اين فرد تفريط

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۱۶:۵۸

قاي اباذري به اين جمله‌ام توجه کن. تا کور شود انکه نتواند ديد زورت مياد نه. ما عاشق مرتضي هستيم و خواهيم بود

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۱۷:۰۳

حرفهاي ايشان کاملا درست و حقيقت است و به همين خاطر براي برخي تلخ.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۱۸:۴۳

آقاي محترم! کاش تفسيرتون رو تو بوق و کرنا نميکردين..بهتره به محبوبيت يک نفر تا اين اندازه حسادت نکنيد!

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۷ ۲۲:۲۱

بايد انتقاد ها از خودمون رو قبول کنيم هر چند تلخ و زننده باشن. بايد قبول کنيم که ضعف داريم و به حرف هاي آقاي اباذري فکر کنيم به جاي اينکه جبهه بگيريم. تنها راه پيشرفت ما انتقاد تند وزننده است. بايد بتونيم پذيراي اينجور انتقاد ها باشيم. تا بفهميم چيزي که ما بهش فکر مي کنيم لزوما درست نيست.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۸ ۲۱:۰۹

منم با محتواي حرفاش موافقم ولي با لحنش نه

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۹ ۰۹:۱۴

براي حاميان متعصب مرحوم پاشايي متاسفم. هر كسي كه اندكي درك از هنر وموسيقي داره مي فهمه حرفهاي آقاي اباذري عين واقعيته(هر چند تلخ) اي كاش دوستداران بي منطق مرحوم پاشايي مي دانستند كه اگر ما از كسي خوشمان مي آيد به معناي برحق بودن آن شخص نيست. يك مثال ساده بزنم يك نفر مي تونه ادعا بكنه از سيگار خوشش مي آيد اما هرگز نبايد بگويد سيگار خوب ومفيد است.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۹ ۰۹:۱۴

براي حاميان متعصب مرحوم پاشايي متاسفم. هر كسي كه اندكي درك از هنر وموسيقي داره مي فهمه حرفهاي آقاي اباذري عين واقعيته(هر چند تلخ) اي كاش دوستداران بي منطق مرحوم پاشايي مي دانستند كه اگر ما از كسي خوشمان مي آيد به معناي برحق بودن آن شخص نيست. يك مثال ساده بزنم يك نفر مي تونه ادعا بكنه از سيگار خوشش مي آيد اما هرگز نبايد بگويد سيگار خوب ومفيد است.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۹ ۱۱:۱۵

آقاي منصور پاشايي عموي مرتضي پاشايي عزيز به خوبي جواب اين جامعه شناس رو دادن... آقاي اباذري وقتي به چيزي علم نداريد لطفا اظهار نظر نفرماييد... وقتي شما موسيقي رو نميشناسيد و برپايه نظرات ديگران صحبت ميکنيد لطفا اظهار نظر نفرماييد...نظراتي که با اين نوع ادبيات گفته بشه به درد هيچ جامعه اي نميخوره...متاسفم براتون

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۹ ۱۴:۵۲

مسئله تشييع جنازه مرحوم پاشايي و حضور گسترده مردم بخصوص جوان ها نه بخاطر سبک موسيقي و هنر مرحوم پاشايي بوده و نه بخاطر مواردي که اقاي اباذري مطرح کردند. مرحوم پاشايي يک هنرمند معمولي بودند و مثل خيلي از خوانندگان ديگه که زياد هم هستن کارهايي باب سليقه قشر خاصي از جوانها ارائه کردند منتها درگذشت ايشون در سن جواني باعث برانگيخته شدن احساسات مردم شد و حضور مردم جهت ابراز همدردي بوده اقاي اباذري بايد به چند نکته توجه کنند اول اينکه در همه جاي دنيا جوانها به موسيقي بيشتر از خواندن کتابهاي فلسفي و روشنفکرانه علاقه دارند و دوم اينکه اين سبک موسيقي که مورد پسند بنده و ايشون نيست مورد علاقه جوان‌ها هست دليلش هم اعمال سياست‌هاي غلط در حوزه موسيقي هست که به زمان پيش از انقلاب برميگرده و باعث نابودي تدريجي موسيقي اصيل ايراني شد و رونق گرفتن موسيقي پاپ شد سوم اينکه مردم ايران احساس و عواطفي دارند و ادم اهني نيستند درک اين سه مورد زياد کار سختي نيست.

avatar
۱۳۹۳-۰۹-۲۹ ۱۵:۱۴

حرف استاد اباذري به عنوان يک استاد جامعه شناس بسيار پسنديده و منطقي هست. صداي فالش و ريتم هاي کاملا تکراري و مضمون شعرهاي کاملا سطح پايين متاسفانه نوعي موسيقي را به وجود آورده که لقب پاپ را يدک ميکشه. مردم ما روي موجي سوار شدند و در اين موج غرق شدند. بدون آگاهي يا گاهي با آگاهي در اين چريان جلو رفتند و خوب نتايج جالبي از لحاظ جامعه شناسي و بعضا روانشناسي جامعه براي کارشناسان به وجود اورد که اساتيد موافق و مخالف امر به نقد خواهند پرداخت. ولي کاش از تعصبات بپرهيزيم و از قضاوت هاي کورکورانه و بدون پشتوانه پرهيز کنيم

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۴:۳۴

خيلي جدي نگيريد مردم ما هرجا صف يا تجمع تعدادي از افراد باشه ميرن ببينند چه خبره اين هميشه بوده و هست

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۱ ۱۵:۰۳

با سلام اگه منطقي به اظهارات آقاي اباذري نگاه کنيم خداييش غيرمنطقي نگفته اين همه اين موضوع براي مردم و جامعه بزرگ شده، خدايي چرا؟ خيلي ها قبل از مرگ آقاي پاشاي ايشون رو نميشناختن پس چه شد به يک‌باره شد يک اسطوره؟ حالا براي برخي اسطوره شده، ما که بخيل نيستيم بشه ولي چرا بعضي ها قصد دارن ايشون رو يک اسطوره يک قديس ملي کنن؟ واقعا جاي بسي فکر دارد... روحش شاد

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۲ ۰۷:۵۳

چه استدلالي .. خودت فهميدي چه گفتي؟؟ هرکس ازين دنيا رفت نبايد پشت سرش حقايق را گفت؟؟ پس بفرمائيد خواننده هائي که درزمان طاغوت بودند و شده بودند هادي وچراغ فساد براي افراد نسل خودشان هم آدمي هاي خوبي بودند و الان بايد حقايقي که در موردشان بوده ومستند هم هست گفته نشود ؟؟ خيلي از مرحله پرتي اخوي

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۴ ۰۹:۱۹

اباذري هم يكي از سياسيون در سايه نشسته است كه بسيار برايش سخت بوده و هست اين ميزان شور و شايد اتحاد. آنچه براي اباذري و امثالهم كشنده است اين ميزان حضور است آن هم براي جواني از جنس مردم است و نه الزما نخبه سياسي و ... .

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۴ ۱۱:۵۰

من خودم به شخصه ختم فک و فاميل نميرم ولي ختم پاشايي رو رفتم همه با صداش خاطره دارن و رکورد اجراي کنسرت ايران رو شکونده و طبيعتا خيلي محبوبه که توي يک سال اخر عمرش اين همه کنسرت اجرا کرده

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۴ ۱۹:۰۱

اسطوره بود و مردم بايد بيشتر از اين براي مراسم ختم او ميرفتند ، يه سري حالا چشم ديدن ندارند لطفا ديگه بي احترامي نکنند به ان مرحوم و طرفدارانش

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۴ ۱۹:۵۱

انتقاد به اصل سخنان اباذري، محصول ترس ما از روبرو شدن با هويت خودمان و واقعيت وجودي‌مان است. نمونه‌ي چنين رفتاري را چندي پيش در همدان شاهد بوديم که مردم براي تماشاي اعدام يک محکوم، از ساعت 5صبح با زيرانداز و فلاسک چاي در محل حاضر شدند. يا در صحنه‌ي تصادفات عده‌اي بجاي کمک مشغول فيلمبرداري و عکسبرداري مي‌شوند و عده‌اي هم به غارت دارايي مجروحين مي‌پردازند.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۶ ۰۸:۵۳

اين چطور جامعه شناسي هست که نميدونه دليل اينکه در مجلس خاکسپاري ساموئل بکت سه نفر بيشتر نرفتن اين بوده که خودش اينطور وصيت کرده ؟؟!؟؟؟! وگرنه اونجا هم با سيل مخاطبان و هواداران روبرو ميشدن ! اين آقا واقعا جامعه شناسه که با الفاظ گاراژي از مردم انتقاد ميکنه ؟ پس اول بايد بره خود شناسي بعد بره جامعه شناسي !

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۶ ۱۰:۲۰

حرفهاي آقاي اباذري واقعيت محض است . اما معمولاً عوام قادر به درك اين موضوع نيستند وبه همين خاطر موضع مي گيرند.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۶ ۱۱:۳۶

اره راست ميگي اقااااااااي دکترررررر...سليقه ي مردم مبتذله...ملت ايران مبتذلن...تو خوبي که پشت سر مردي که نيست جوابت رو بده راحت حرف ميزني؟ اره مردم ايران از وقتي به افلاس افتادن که تو شدي تحليل‌گر سليقه‌هاشون...يک لحظه...کاش فقط يک لحظه اين اقا خودش رو جاي خونواده مرحوم پاشايي ميگذاشت...خدا جوابت رو بده...ابتذال اگر بود چرا مجوز داده شد؟ مجوز يعني قانون رو رعايت کرده.اگر مبتذل نبود چرا اين اقااااااي دکتررررر اينطور به خودش اجازه توهين ميده...فقط يکبار خودتون رو جاي خونوادش بزارين...اگه بخوان حتي سليقه موسيقيايي مردم رو هم طبق سليقه هاي خودشون قرار بدن يعني خفه شو جوون. برو بمير....اره اقااااااي دکتررررررررر اين افتضاح بود افتضااااااااااح شما راس ميگي. دلم براتون ميسوزه که مجبورين همچين ملتي رو تحمل کنين.خدا بهتون صبر بده اقااااااااااي دکترررررررررر

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۰۹:۱۰

خيلي از طرفدارهاي مرحوم پاشايي چون صداشو دوست داشتند فكر مي‌كنند واقعاً خواننده برجسته اي بوده وحتي بعضي ها اورا اسطوره!!!! مي نامند. افراط و تفريط در خون ما ايراني هاست. دوستان يك مقدار منطقي باشين وبدونيد كه حرفهاي آقاي اباذري كاملاً درسته . چشمهاتون را بروي حقيقت نبندين دوستان. اين موضوع خيلي واضح وروشنه.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۰۹:۲۴

دوست خوبم كارهاي مرحوم پاشايي غير قانوني نبود و كسي هم نمي‌خواد بگه خداي نكرده ملت ايران مبتذلن! هيچ توهيني هم در كار نبوده و شما هم از طرف مردم صحبت نفرماييد. خيلي از كساني كه دم از آن مرحوم مي زنند تا قبل از فوتشان ايشان را نمي شناختند. ايشان نه يك اسطوره بود و نه يك خواننده در سطح بالا. صحت اين موضوع را هم مي‌تواني از اساتيد بزرگ موسيقي ايران بپرسي. حالا چرا يك دفعه اين همه طرفدار پيدا كرد دليل هنري نداشت بلكه داراي دلائل جامعه‌شناسي بود كه اظهارات دكتر اباذري هم در اين راستاست. شما هم لطفاً يك مقدار منطقي باشين و با مسائل به ديد افراط نگاه نكنيد. مرحوم پاشايي هم يك هنرمند جوان بود كه خدايش بيامرزد. موفق باشي دوست خوم.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۸:۰۵

براحتي ميتوان امثال پديده پاشاييزم رو در اغلب رفتارهاي جامعه سردرگم ما ديد و شنيد . و بدرستي يکي از دوستان به شاديهاي خياباني مردم پس از باخت به آرژانتين اشاره کرد. متاسفانه افراط و تفريط هميشه و امروزه بسيار شديدتر در رفتارهاي اجتماعي ما ديده ميشود ، و نتيجه اتفاقات عکس افتادن در ايران است. هجوم مردم ما براي خريد يک جنس پس از گران شدن يا کمياب شدن، رفتارهاي احساسي شديد در دنياي مجازي و دقيقا برعکس آن در مراودات اجتماعي، سکوت در برابر سخت‌ترين فشارهاي زندگي. به نظر من هجوم بيصبرانه مردم براي تماشاي صحنه اعدام در ساعتي نامتعارف مويد رفتارهاي نامتجانس ماست هنگاميکه گاه ماهها به رفتگان خود سر نميزنيم ... به هر تقدير شايد با پررنگ شدن اينگونه پديده ها هميشه عده اي در موافقت و مخالفت فرياد سر خواهند داد، زيرا ما در روزگار و جامعه اي زيست ميکنيم که اعتدال گرايي تنها جنبه فانتزي خود را حفظ کرده است

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۷ ۱۹:۱۷

از ديدگاه اسلام نگاه کنيم بايد براي عالمان دين و دانشمندان اين گونه در سوگ و عزا بود نه براي مطرب که بهره اي برايشان ندارد. دکتر کاتوزيان با اين همه اثر چقدر در رسانه از او حرفي به ميان آمد. آن مردي که در سنگ بناي قانون اساسي مملکت نقش داشته است.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۰۸ ۱۰:۳۵

با تشکر از آقاي اباذري، واقعا جاي تاسف دارد روزانه هزار نفر بر اثر سرطان جانشان مي رود و ....

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۰ ۰۷:۵۶

کجاي دين اسلام گفته اجازه داريد به چيزي که دوست نداريد بي احترامي کنيد!!؟ کجا گفته ميتونيد هنر ديگران رو با الفاظ زشت (مطرب) در نظر ديگران کوچک جلوه بديد!؟ چه کسي در اسلام اجازه سوگواري براي کسانيکه نزد مردم محترم هستند رو بد ميدونه!!؟ حالا اگر اون شخص محترم يک خواننده باشه بايد در خوب بودنش شک کرد!!!!!؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۰ ۱۲:۳۹

بابا اين داستان رو زياد كشش نديد من خودم يكى از افرادى بودم كه در مراسم ايشان شركت كردم ، نه ايشان را ميشناختم نه حتى يك آلبوم ايشان را خريده يا گوش داده بودم . ديدم بنده خدا جوان‌مرگ شد و اون كليپ هايى كه توى شبكه هاى اجتماعى ازش پخش شد دلم سوخت و تو مراسمش شركت كردم و هيچ انگيزه ديگرى نداشتم . (به همين سادگى)

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۰ ۱۳:۲۶

واقعا دمت گرم دکتر گل گفتي خدا رحمتش کنه ولي جاي تاسف داره واسه ملتي که اينطور از يه صداي افکت‌دار تعريف مي‌کنن

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۱ ۱۸:۲۶

يه روز بايد جواب بدي پيش خدا