• سه‌شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 93092514904
  • خبرنگار : 71463

در همایش تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی انجام شد

رونمایی از 4 کتاب درباره تاریخ ایران در عصر پهلوی با حضور آشنا

همایش تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی و آیین رونمایی از 4 کتاب در این زمینه با حضور مشاور فرهنگی رئیس جمهور برگزار شد.

همایش تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی و آیین رونمایی از 4 کتاب در این زمینه با حضور مشاور فرهنگی رئیس جمهور برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، همایش تاریخ شفاهی ایران در عصر پهلوی و آیین رونمایی از چهار کتاب در این زمینه صبح امروز در مرکز اسناد کتابخانه ملی ایران با حضور حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور ، مسعود سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، غلامعلی صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ی ملی، مرتضی بانک رئیس نهاد ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام اسعدی معاون بنیاد شهید امور ایثارگران، امیر سرتیپ چیت‌فروش جانشین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و سخنگوی نیروی هوایی ارتش، حجت‌الاسلام سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات و جمعی از مسئولان و فعالان فرهنگی کشور برگزار شد.

در این مراسم غلامعلی صالحی امیری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه‌ی ملی با اشاره به اینکه اگر واقعیت‌های دوران پهلوی را به نسل جوان منتقل نکنیم خیانت بزرگی انجام داده‌ایم، گفت: این کتابهای تاریخ شفاهی که در قالب مصاحبه صورت گرفته برای ما عبرت آموز است تا به خود و مسئولان نشان دهیم که باید از آنچه در دوران پهلوی صورت گرفته تبری بجوییم و از فساد پرهیز کنیم و در مقابل آن اصول فضیلت زا و پاک را سرلوحه‌ی کار قرار دهیم.

وی همچنین بیان کرد: ما با انجام این پروژه دو حرکت را آغاز کردیم یکی ارتقای ساختار تاریخ شفاهی به عنوان ضرورت که به دنبال ایجاد یک پژوهشگاه تاریخ شفاهی هم هستیم چرا که باید اطلاعات ذهنی بزرگان را تخلیه و به صورت علمی تدوین کنیم. دوم این که باید برای انجام مصاحبه‌های تاریخ شفاهی تربیت کادر انجام دهیم تا به درک روشنی از پدیده‌ای که در زمان خودش صورت گرفته برسیم.

در ادامه حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور تاریخ نگاران را بزرگترین خادمان جامعه بشری دانست و افزود: امیدوارم به پروژه‌ی تاریخ شفاهی و تصویری ایران به صورت یک پروژه‌ی ملی نگاه شود و این پروژه بزرگ را به دستاویزی برای جنگ‌های کوچک تبدیل نکنیم.

همچنین در این مراسم امیر سرتیپ چیت فروش و حجت‌الاسلام اسدی به ایراد سخنرانی پرداختند و از حجت‌الاسلام و المسلمین عبدالمجید معادی خواه مسئول بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی ایران ، دکتر مرتضی نورایی عضو موسس و فعال انجمن تاریخ شفاهی ایران ، علیرضا کمری مدیر واحد پژوهش مرکز مطالعات و تحقیقات ادب پایداری حوزه‌ی هنری، حجت‌الاسلام سعید فخرزاده مسئول تاریخ شفاهی حوزه‌ی هنری ، محسن کاظمی عضو موسس و فعال و دبیر انجمن تاریخ شفاهی ایران، و حسین دهباشی مدیر تاریخ شفاهی وتصویری ایران معاصر و مولف 4 عنوان کتاب در حوزه تاریخ شفاهی تقدیر و تشکر شد.

همچنین در این مراسم از 4 کتاب حکمت و سیاست ، خاطرات دکتر سید حسین نصر، فرماندهی و نافرمانی خاطر سپهبد خلبان شاپور آذربرزین ، آیندگان و روندگان خاطرات داریوش فروهر و اقتصاد و امنیت خاطرات دکتر علی نقی عالی خانی که به همت انجمن تاریخ شفاهی ایران و به کوشش دهباشی تهیه شده رونمایی شد.

در پایان این مراسم دهباشی در سخنان خود اظهار کرد: امروز حال پدری را دارم که فرزندانم بعد از مدت‌ها متولد شدند. اگر آقای بهشتی‌پور نبود این پروژه تکمیل نمی‌شد و تصور نمی‌کنم اگر کسی غیر از آقای صالحی امیری حضور داشت این پروژه دوباره کار خود را از سر می‌گرفت. لطف بی‌دریغ و شجاعانه صالحی امیری بود که کار را به اینجا رساند. ایده این پروژه در روایت فتح شکل گرفت و باید از شهید ابراهیم اصغرزاده یاد کنم و این کتابها را به روح شهید سید ابراهیم اصغرزاده تقدیم می‌کنم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha