• سه‌شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۳ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 93092515089

رییس سازمان هواشناسی در نشستی خبری عنوان کرد

کمبود 12 رادار هواشناسی در کشور

کمبود 12 رادار هواشناسی در کشور

رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه تنها هشت رادار هواشناسی در کشور داریم، عنوان کرد: برای پوشش کامل کشور نیاز به 20 رادار داریم که این تنها شبکه اصلی را فراهم می‌کند.

رییس سازمان هواشناسی با بیان اینکه تنها هشت رادار هواشناسی در کشور داریم، عنوان کرد: برای پوشش کامل کشور نیاز به 20 رادار داریم که این تنها شبکه اصلی را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرنگار «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، داوود پرهیزگار در نشست خبری خود عنوان کرد: در حال حاضر هشت رادار هواشناسی در کشور فعال است در حالی که برای پوشش کامل کشور نیاز به 20 رادار داریم و با تهیه این 20 رادار تنها شبکه اصلی هواشناسی تامین می‌شود، اما باید شبکه‌های فرعی نیز برای تجهیزات هواشناسی تامین کنیم.

وی با بیان اینکه در 31 استان کشور اداره کل هواشناسی داریم، گفت: این به معنی مناسب‌بودن ساختار سازمان هواشناسی است، اما از نظر تکنولوژی باید در سال 94 امکانات و تجهیزات را ارتقا بدهیم که این مستلزم فراهم شدن بستر مخابراتی است که در برخی از استان‌ها باید نسبت به تامین آن اقدام کنیم.

رییس سازمان هواشناسی با اشاره به طوفان خردادماه تهران بیان کرد: این حادثه باعث مورد توجه قرار گرفتن سازمان هواشناسی شد که ما این را به عنوان یک فرصت برای خود می‌شناسیم. مدت طوفان بیش از 2 ساعت نبود اما به دلیل نبود سیستم آنلاین با صداوسیما نتوانستیم پوشش مناسب خبری نسبت به وقوع آن داشته باشیم که در مقایسه با هوانوردی امکانات ضعیف‌تری را داریم.

وی درخصوص نویزهای ناشی از پارازیت‌ها و ایجاد اختلال در تصاویر هواشناسی عنوان کرد: این نویزها تاکنون از بین نرفته است و علت آن را باید از سازمان تنظیم مقررات رادیویی بپرسیم. این سازمان در جلسه اخیر خود اعلام کرده است بی‌سیم‌های سطح تهران باعث بروز اختلال می‌شوند، چراکه پهنای باند آن با پهنای باند امواج مربوط به هواشناسی یکسان است و باید برطرف و حذف شود.

رئیس سازمان هواشناسی در ادامه گفت: در بخش پردازش اطلاعات هواشناسی علیرغم ده برابری شدن توانمندی های این سازمان، باز هم امکانات و تجهیزات هواشناسی، با کشورهای توسعه یافته فاصله زیادی دارد.

پرهیزگار بیان کرد: سامانه تهک(توسعه هواشناسی کاربردی) در دستور کار سازمان هواشناسی قرار گرفته است و بنا دارد همپای کاربر در استفاده بهینه از اطلاعات هواشناسی کمک کند.

به گزارش ایسنا، معاون وزیر راه و شهرسازی نیز با بیان این که سامانه تهک کشاورزی به صورت پایلوت در استان‌ها راه‌اندازی شده است، گفت: در گام بعد سامانه تهک ترابری راه اندازی خواهد شد که رانندگان ناوگان عمومی بین شهری می‌توانند از طریق این سامانه اطلاعات هواشناسی را دریافت کنند.

وی در خصوص مشکلات استفاده کاربردی از اطلاعات هواشناسی، افزود: عدم استفاده کاربردی از اطلاعات هواشناسی یکی از مشکلات این سازمان است و برای کاربردی شدن این تحلیل‌ها و اطلاعات سامانه تهک در زمینه‌های کشاورزی، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد و به‌زودی با راه‌اندازی سامانه تهک راهداری، رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی می‌توانند از اطلاعات هواشناسی در مسیرهای رانندگی خود به سهولت استفاده کنند.

پرهیزکار با اشاره به کمبود اعتبارات این سازمان گفت: اعتبارات هواشناسی ژاپن که یک پنجم خاک ایران وسعت دارد سالانه 700 میلیون دلار است در حالی است که اعتبارات سالانه ما 27.5 میلیون دلار است که بسیار از رقم مورد نیاز کمتر است.

وی کمبود اعتبارات را یکی از مشکلات سازمان هواشناسی اعلام کرد و گفت: کمبود اعتبارات مالی حتی سبب پایین بودن مدت ماندگاری نیروی انسانی متخصص در این سازمان شده به طوری که این مساله خسارت پنهانی زیادی به کشور وارد می کند.

وی همچنین در رابطه‌ی درآمدزایی سازمان هواشناسی بیان کرد: سازمان هواشناسی ظرفیت بالایی برای درآمدزایی دارد و از نظر فروش اطلاعات هواشناسی منع قانونی نداریم در این راستا فروش اطلاعات هواشناسی و کسب درآمد را در دستور کار قرار داده‌ایم. این قانون ایراداتی دارد که باید رفع شود بدین ترتیب که مثلاً طرحی که تأئیدیه هواشناسی ندارد برگردانده شود و یا حوزه مربوطه مکلف باشد در ازای دریافت اطلاعات هواشناسی هزینه را پرداخت کند.

پرهیزگار درباره سابقه سازمان هواشناسی، گفت: هواشناسی کشور بیش از 50 سال سابقه دارد و هم اکنون بخش‌های هوانوردی، حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی، صیادان، کشاورزان، سازمان راهداری، محیط زیست، بخش های نظامی، فرودگاه ها، حفظ آثار باستانی، مدیریت منابع آب، شبکه آبرسانی از عمده دریافت کنندگان سرویس خدمات هواشناسی هستند.

رییس سازمان هواشناسی کشور در پایان با بیان اینکه در حوزه دریا عملیات پیش بینی امواج دریایی در خزر، خلیج فارس و دریای عمان از یک سال گذشته آغاز شده، گفت: در بخش حمل ونقل جاده نیز هم اکنون 66 ایستگاه هواشناسی در سطح کشور فعال است اما با توجه به وسعت جغرافیایی کشور افزایش تعداد این ایستگاه ها در دستور کار سازمان هواشناسی کشور قرار دارد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha