• چهارشنبه / ۳ دی ۱۳۹۳ / ۱۷:۲۸
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 93100301423
  • خبرنگار : 71191

اشیای «خوروین» تحویل سفارت ایران شد

اشیای «خوروین» تحویل سفارت ایران شد

معاون امورمجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تحویل اشیای «خوروین» به سفارت ایران در بلژیک خبر داد و تاکید کرد: مقدمات انتقال آنها در حال انجام است.

معاون امورمجلس، حقوقی و استان‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از تحویل اشیای «خوروین» به سفارت ایران در بلژیک خبر داد و تاکید کرد: مقدمات انتقال آنها در حال انجام است.

به گزارش ایسنا، «اسدالله درویش امیری» این اتفاق را یک پیروزی بزرگ حقوقی دانست که باعث شد تا اموال میراثی ایران در دنیا بیمه شود، به گونه‌ای که هیچ شخص یا اشخاصی در هیچ نقطه‌ای از دنیا دیگر نخواهد توانست اشیا تاریخی ایران را نزد خود نگهدارد.

وی افزود: مقدمات تحویل این اشیاء به ایران، که متعلق به اواخر هزاره‌ی دوم و اول قبل از میلاد بوده و حدود سه هزار سال قدمت دارد، در حال انجام است و به زودی این اموال با انتقال به کشور در موزه‌ی ملی ایران در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

دو هزار ساعت کار کارشناسی و 33 سال پیگیری برای بازگشت اشیای «خوروین»

او ادامه داد: برای برگرداندن 349 قلم شیء سه هزار ساله‌ «خوروین» از بلژیک به ایران، دو هزار ساعت کار کارشناسی، 33 سال پیگیری و یک سال دیپلماسی فعال حقوقی از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و بیش از 100 هزار یورو هزینه صورت گرفت.

وی با تاکید بر این‌که پرداخت هزینه‌ 100 هزار یورویی در برابر ارزش فوق‌العاده تاریخی و ملی این اشیاء ناچیز است، افزود: ما توانستیم در دفاعیه‌های خود در دادگاه استیناف بلژیک دو موضوع را ثابت کنیم: نخست این‌که این اشیاء به طور غیر قانونی از ایران خارج شده، دوم این‌که آن‌ها متعلق به مردم ایران است.

او گفت: مدعیان مالکیت این اشیاء نتوانستند اسناد و مدارک کافی برای مالکیت آنها یا مدارک خروج قانونی از کشور ایران به دادگاه ارائه دهند و با استدلال‌های منطقی تیم حقوقی ایران، موضوع مشمول گذر زمان شدن این پرونده نیز منتفی شد.

درویش‌امیری اضافه کرد: همچنین گالری‌ها و حراجی‌ها در دنیا دیگر رغبتی برای خرید اشیای میراثی ایران نخواهند داشت، چون دیدند عزم ایران برای بازگرداندن اموال میراث فرهنگی به کشور جدی است و حتی برای این امر از هزینه کردن و پیگیری یک پرونده تا 33 سال نیز دریغ نخواهد کرد.

او ادامه داد: دستاورد و پیامد این رخداد همچنین بازدارندگی و پیشگیری از قاچاق اموال تاریخی ایران و بی‌انگیزه شدن قاچاقچیان و حفاران غیر مجاز آثار تاریخی خواهد بود. چون بازاری برای فروش این اشیا پیدا نخواهند کرد، همچنین این رای، راه را برای بازگرداندن سایر اموال تاریخی ایران در کشورهای اروپایی و آمریکایی از طریق دادگاه‌های اروپا باز می‌کند.

اشیای «خوروین» به موزه‌ای در البرز می‌روند

به گزارش ایسنا، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز درباره‌ی برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی برای بازگرداندن اشیای «خوروین» توضیحاتی داد.

محمد حسن طالبیان گفت: برای زمان پس از بازگرداندن اشیای «خوروین» از موزه‌ی «سنکانتر» بلژیک به ایران، قرار است نمایشگاهی در موزه‌ی ملی ایران برپا شده و همه‌ اسناد حقوقی پیگیری این پرونده و روند استرداد و مراحل بسته‌بندی و انتقال آن از موزه‌ی «سنکانتر» بلژیک به ایران در این نمایشگاه ارائه شود.

وی افزود: در موزه‌ی ملی ایران 228 قطعه اشیای میراثی متعلق به تپه‌ی باستانی «خوروین» در ساوجبلاغ استان البرز وجود دارد که با پیوستن این 349 قلم شی جدید، تعداد آنها به 577 مورد می‌رسد. این اشیا شامل ظروف خاکستری، سفالینه‌ها و اشیای فلزی است که کاربردهای متعددی داشته است. مجموعه‌ی این اشیا، گنجینه‌ی کاملی برای پژوهشگران و محققان این حوزه فراهم می‌کند تا به مطالعه‌ی تاریخ، فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان در اواخر هزاره‌ی دوم و اوایل هزاره‌ی اول پیش ازمیلاد مسیح بپردازند.

به گفته وی همچنین برگزاری کارگاه علمی مرتبط با اشیا بازگردانده شده و ارایه سخنرانی علمی از دیگر فعالیت‌هایی است که پس از ورود این اشیا به ایران، پیش‌بینی و برنامه‌ریزی شده است.

وی افزود: با اداره کل میراث فرهنگی استان البرز هم هماهنگی لازم انجام شده تا موزه‌ای در این استان به صورت تخصصی ایجاد شود و اشیای مذکور و سایر اشیا و اموال میراثی مرتبط با حوزه‌ی استان البرز به این منطقه منتقل شوند و به دنبال آن هویت و پیشینه‌ی تمدنی این منطقه و استان معرفی شود.

انتهای پیام

*‌ عکس تزئینی است

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha