• سه‌شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۳ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 93101608760
  • خبرنگار : 71456

دانشمندان: ابرزمین‌ها احتمالا دارای اقیانوس‌های چند میلیاردساله هستند

دانشمندان: ابرزمین‌ها احتمالا دارای اقیانوس‌های چند میلیاردساله هستند

بر اساس یافته‌های جدید محققان در «مرکز فیزیک نجومی هاروارد-اسمیتسونیان»، ابرزمین‌های زیست‌پذیر که تا دو تا چهار برابر زمین جرم دارند، احتمالا دارای اقیانوس‌های ماندگار و عظیمی باشند.

بر اساس یافته‌های جدید محققان در «مرکز فیزیک نجومی هاروارد-اسمیتسونیان»، ابرزمین‌های زیست‌پذیر که تا دو تا چهار برابر زمین جرم دارند، احتمالا دارای اقیانوس‌های ماندگار و عظیمی باشند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، اقیانوس‌ها بیش از دو سوم سطح زمین را پوشانده‌اند و به طور مداوم توسط فعالیت‌های آتشفشانی که آب مخفی‌شده زیرزمین را به سطح می‌آورند، پر می‌شوند.

بررسی‌های جدید نشان می‌دهد سیارات موجود در ناحیه زیست‌پذیر می‌توانند حتی در ایجاد و حفظ این اقیانوس‌ها عملکرد بهتری نسبت به زمین داشته باشند. دمای سیاره‌ای که در ناحیه زیست‌پذیر یک ستاره واقع شده، به اندازه‌ای ملایم است که آب مایع می‌تواند بر روی سطح آن وجود داشته باشد و چنین موضوعی امکان وجود دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و اقیانوس‌ها را در این ناحیه فراهم می‌کند.

اکثر دانشمندان بر این موضوع توافق دارند که آب برای به‌وجود‌آمدن حیات ضروری است. جبه زمین نیز دارای چندین اقیانوس آبی است که توسط حرکات صفحات تکتونیکی و بسترهای اقیانوسی در حال غرق‌شدن، به زیر زمین منتقل شده‌اند. بدون بازگرداندن این آب به سطح توسط فعالیت‌های آتشفشانی، آب اقیانوس‌ها به زودی ناپدید می‌شود.

تیم علمی به رهبری «دکتر لورا شافر» از «مرکز فیزیک نجومی هاروارد-اسمیتسونیان»، از شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای برای تصدیق این ایده بهره برد که همان فرآیند بازیافتی که اقیانوس‌های زمین را مملو از آب می‌کند، بر روی ابرزمین‌ها نیز رخ می‌دهد.

در این بررسی‌ها مشخص شد اقیانوس‌ها بیشتر احتمال دارد که بر روی سیاراتی با دو تا چهار برابر جرم زمین، وجود داشته باشند. در این شبیه‌سازی‌ها، اقیانوس‌های ابرزمین‌ها برای مدت بسیار طولانی (10 میلیارد سال) دوام داشتند و این بدین معناست که آن‌ها توسط ستاره عظیم میزبان سیاره‌شان، به جوش نمی‌آیند.

در شبیه‌سازی‌های مورد مطالعه، بزرگ‌ترین سیاره‌ای که دانشمندان بررسی کردند و پنج برابر زمین جرم داشت، به دلیل پوسته ضخیمش، به مدت یک میلیارد سال اقیانوسی تولید نکرد. تیم علمی همچنین دریافت منجمان در جستجویشان برای یافتن حیات باید به دنبال ابرزمین‌های مسن‌تر از زمین باشند.

در تحقیقات دانشمندان، حیات پیچیده بیشترین احتمال را داشت که بر روی سیارات ابرزمین 5.5 میلیارد ساله‌ای ایجاد شوند که حدود یک میلیارد سال مسن‌تر از زمین هستند.

منجمان تاکنون وجود بیش از 1739 سیاره خارج از منظومه شمسی را تایید کرده‌اند. هزاران سیاره دیگر نیز کاندید هستند که وجودشان تاکنون ثابت نشده و حدود 452 سیستم سیاره‌ای چندگانه هم ثبت شده‌اند.

جزئیات این یافته‌ها در اجلاس سالانه انجمن ستاره‌شناسی امریکا در واشنگتن ارائه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha