• سه‌شنبه / ۱۶ دی ۱۳۹۳ / ۱۴:۱۶
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 93101608923

داستان عکس؛ مسلخ پرندگان در فریدونکنار

داستان عکس؛ مسلخ پرندگان در فریدونکنار

اینجا کسی به مهربانی برایشان دانه نمی‌پاشد؛ همه کمر به قتلشان بسته‌اند. فرقی نمی‌کند کمیاب باشند یا نه، همه با هم، تک‌تک ذبح می‌شوند. به خیال زمستان‌گذرانی در سرزمین‌های معتدل، مسافتی‌ طولانی طی کرده‌اند، بی‌خبر از اینکه خود را به قتلگاهی جمعی رسانده‌اند.

اینجا کسی به مهربانی برایشان دانه نمی‌پاشد؛ همه کمر به قتلشان بسته‌اند. فرقی نمی‌کند کمیاب باشند یا نه، همه با هم، تک‌تک ذبح می‌شوند. به خیال زمستان‌گذرانی در سرزمین‌های معتدل، مسافتی‌ طولانی طی کرده‌اند، بی‌خبر از اینکه خود را به قتلگاهی جمعی رسانده‌اند.

تصاویر کشتار جمعی انواع پرندگان برای اغلب کسانی که پاییز و زمستان سری به فریدونکنار مازندران و تالاب‌ آن زده‌اند غریب نیست، با شکارچی‌هایی مجهز که همه‌جا هستند. منطقه را قرق می‌کنند و دیگر هیچ چیز هم اهمیت ندارد جز سود بیشتر و بیشتر.

تالاب فریدونکنار که به عنوان بیست و دومین تالاب در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده با وسعت 5400 هکتار در جنوب شرقی شهر قرار گرفته است. مجموعه متنوع گیاهان و جانوران آبزی، این تالاب را به یکی از غنی‌ترین اکوسیستم‌های تالابی شمال کشور تبدیل کرده‌ و گونه‌های زیادی از پرندگان از جمله درنای سیبری زمستان‌ها را در این تالاب می‌گذراند و اول بهار به خانه ییلاقی‌شان در شمال روسیه پر می‌کشد.

با آغاز فصل سرما هر سال حدود سه میلیون پرنده از سیبری به ایران می‌آیند که حدود یک میلیون بال از آنها در استان مازندران زمستان‌گذرانی می‌کنند. براساس اعلام موسسه بین‌المللی حیات پرندگان در سال 2003، میزان صید پرندگان در تالاب فریدونکنار 700 هزار بال بوده است که این میزان درسال‌های گذشته به بیش از یک میلیون بال رسیده است. در این روزها از انواع غاز، مرغابی، قو، باکلان، پرلا، کشیم و حواصیل گرفته تا پلیکان، قره‌غاز، شاهین، عقاب دریایی و عقاب شاهی را می‌توان در این تالاب دید.

سال‌های اخیر کم‌آبی و خشک شدن بیشتر تالاب‌های کشور، پرندگان مهاجر بیشتر را برای اقامت به این تالاب کشانده است. در همین چند ماه، شهر تبدیل می‌شود به محل نمایشی آشکار از خودخواهی و خودپسندی شکارچیان غیرمجاز که باندهای مافیایی مسلح قوی تشکیل داده‌اند. شکارچیان غیرمجاز و قاچاقچی‌ها با برپا کردن شب‌دام‌ها و تور‌های هوایی چهره شهر را تغییر می‌دهند. پرندگان در طول شب و حتی در طی روز بدون اینکه انتخابی در نوع و گونه‌شان انجام شود در این تورها به دام می‌افتند.

از آنجا که بخش‌های زیادی از این تالاب مالکان خصوصی دارد، شکارچی‌ها برای شکار بیشتر، آب تالاب را تخلیه می‌کنند یا در آن گازوئیل می‌ریزند تا پرنده‌ها بیشتر پرواز کنند یا برای نشستن دامگاه را انتخاب کنند.

اکثر پرندگانی که اواسط پائیز به فریدونکنار می‌رسند جوجه‌ و نابالغند و برای اولین بار همراه با والدینشان مهاجرت می‌کنند. آنها تجربه و مهارتی در برابر این تورهای هوایی و دام‌هایی که در سطح وسیعی از منطقه انتظارشان را می‌کشند، ندارند. این پرنده‌ها بعد از روزها پرواز و صرف انرژی زیاد به شدت ضعیف و گرسنه شده‌اند.

در کمتر از بیست دقیقه تورهای نامرئی را در ارتفاع مناسب پرواز پرندگان برپا می‌کنند. دام‌ها که پهن شود 200 تا 300 پرنده یکجا شکار می‌شوند. پرندگانی که بسیاری از آنها در فهرست گونه‌های حمایت شده و در معرض خطر انقراض قرار دارند، از جمله درنای سیبری، قوی فریادکش، قوی گنگ و قوی کوچک، عروس غاز، غاز پیشانی سفید کوچک، غاز پا زرد، اردک مرمری، اردک بلوطی، اردک سرسفید، بوتیمار بزرگ، آنقوت، طاووسک، پلیکان خاکستری، تنجه، اکراس، خودکا ابروسفید، خروس کولی دم سفید و پاشلک بزرگ و انواع پرندگان شکاری و جغدها که بارها نسبت به نابودی نسل آنها هشدار داده شده است.

باندهای مافیایی شکار غیرمجاز و قاچاق، که عموماً از اشرار هستند، آنچنان در این شهر قدرت گرفته‌اند که مهار آنها از سوی سازمان محیط زیست به تنهایی غیرممکن به نظر می‌رسد. نیروهای یگان محیط زیست استان به دلیل احتمال بروز درگیری خونین و مسلحانه هر بار تنها اقدام به جمع‌آوری تورهای‌ حاشیه دامگاه کرده‌اند.

در بازار پرنده‌فروش‌ها، این پرنده‌های گاه نادر به سادگی خرید و فروش می‌شوند و صیادان غیرمجاز از اعلام نام و نشانشان باکی ندارند. فعالان محیط زیست و طبیعت در مقیاس بین‌المللی، از منطقه فریدونکنار به عنوان سیاهچاله‌ای برای حیات پرندگان مهاجر یاد می‌کنند؛ سیاهچاله‌ای که صیادان از زمین و هوا بی‌محابا به شکار می‌پردازند و این کارزار هر سال شدت بیشتری به خود می‌گیرد.

انواع مرغابی و غازهای وحشی

امین خسروشاهی - عکاس خبرگزاری ایسنا - طی چهار سفری که به این منطقه داشته، وضعیت دلخراش صید پرندگان را در قالب گزارشی به تصویر کشیده است. حجم اقدامات غیرقانونی از سوی صیادان آنچنان زیاد است که هرجایی می‌توان نشانه‌اش را یافت، اما اغلب اجازه عکاسی به کسی داده نمی‌شود و او مجبور شده برخی عکس‌ها را به جای دوربین، با موبایل خود تهیه کند.

خسروشاهی در بخشی از این گزارش با اشاره به وضعیت صید در فریدونکنار آورده است: «پرنده، پر گشوده، شب را شکسته، در فکر کوچ، بر گلویش ترنم صبحگاهان نشسته، ناگاه آواز زندگی در گلویش می‌خشکد، زیر آوار قفس. اینجا منتظر نشسته‌اند برای آمدنش. چراغ‌های خطر را خاموش کرده‌اند. دام پهن کرده‌اند. تور انداخته‌اند. ماده‌اش را در قفسی نشانده‌اند تا آواز کند برای هم‌نفَسش و آنگاه... .

اینجا، منتظر نشسته‌اند برای آمدنش، نه به تماشای شکوه پروازش، نه به شنیدن آوازش، نه به دیدن رقص بال‌هایش زیر نور ماه یا آفتاب، اینجا نشسته‌اند در انتظار صید. صیاد در فکر نان، دانه پاشیده و دام نهاده و منتظر نشسته. پرنده‌ در ارتفاع بی‌خبری می‌پرد، بی‌خبر از آدم‌هایی که فکر می‌کنند، آدم‌هایی که روزنامه می‌خوانند، آدم‌هایی که قرض دارند، آدم‌هایی که... اما پرنده فقط یک پرنده است».

اردک بلوطی، از نادرترین پرندگان دنیا و درآستانه انقراض

اردک سرسفید که 40 سال پیش در اروپا حفاظت شده اعلام شد

جغد شاخدار، از پرندگان حفاظت شده ملی

فلامینگو، از پرندگان حفاظت شده

فلامینگوها برای قاچاق درانبار نگهداری می‌شوند

اردک چشم طلایی،بسیاری از کشورها طرح حفاظتی برای آن اعلام کرده‌اند

جغد تالابی که در تورهای هوایی به دام افتاده و تاکسیدرمی می‌شود

خوتکاهای نر و ماده

حواصیل ارغوانی که با وجود حرام‌گوشت بودن صید می‌شود

عقاب امپراتور قبل از مرگ

عقاب امپراتور که با حشره‌کش برای تاکسیدرمی شدن، کشته می‌شود

تورهای هوایی برای صید غیرمجاز پرندگان

ایسنا - حمیده صفامنش

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۶ ۱۴:۵۹

جهل!!!

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۶ ۱۷:۱۶

کسي پيدا نميشه جلوي اينا رو بگيره.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۶ ۱۷:۱۹

تو فريدونکنار هر سال همين بساطه هيچکي هم هيچ کاري نميکنه مسؤلين خوابشون برده.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۶ ۲۱:۲۶

بدبختي ، مسوولان بي عرضه است که فقط بلدن شعار بدن

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۰۲:۳۶

خودمان با دست خودمان محيط زيست و حياط وحش را نابود ميكنيم و بعد با هزينه هاي هنگفت درپي جبران آن هستيم مثل درياچه اروميه يا پلنگ ايراني و.. حالا هم اين پرندگان كمياب !!! تا كي جهالت!!!!!!

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۰۲:۴۰

عاجزانه از ايسنا خواهش ميكنم گزارشي از وضعيت اسفناك تالاب بندر انزلي بزرگترين تالاب دنيا بگيرند كه در حال نابوديست،!! بازهم تمنا ميكنم گزارش بگيريد

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۰۸:۴۱

يا ضامن آهو!

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۱۰:۲۳

باند مافيايي مسلح؟؟ مسولان محترم استان بدانيد چنانچه بزودي کاري براي حفظ تالاب فريدونکنار نکنيد، با فراخوان بسيج دانشجويي سراسر کشور به انجا آمده و به خاطر حفظ آبروي کشور بساط تمام فاسدان و مافياي آنجا را از ريشه خواهيم کرد.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۱۲:۵۸

آمار سه ميليون پرنده مهاجر به ايران را از کجا آورده اي؟700000 بال شکار پرنده در فريدونکنار بيشک اغراق است.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۱۵:۱۰

ببخشيد اگر اين شکارچيان براي سيرکردن شکم خانواده شان دزدي کنند شما راضي مي شويد؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۱۵:۱۰

يعني هيچكس نيست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟خدايا به داد مخلوقاتت برس.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۱۶:۲۱

خدا لعنت کند اين آدمهاي بي فرهنگ را ما که ديگه از اين همه خبر ناراحت کننده و عدم احترام به مخلوقات زيباي خداوند و نابودي محيط زيست خسته شديم. لطفا اين جنايت ها را رسانه اي نکنين حداقل دلمان خوش باشد که همه چيز آرومه، برخورد با اين ميزبانهاي جهنمي که ظاهرا خيلي سخته و گوش شنوا هم که نيست، به بهانه بيکاري و فقر که نبايد در حق اين موجودات زبان بسته محيط زيست جنايت کرد که، چرااينقدر بيرحم و بي فرهنگ هستند بعضي از اين هموطنان؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۱۷:۱۰

جاي بسي تاسف است که با اين گروه از افراد سود جو برخوردجدي نمي شه.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۱۷:۴۱

خدا لعنت کند هرکسي که توي قتل اين حيوانات زبان بسته دخيل است.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۷ ۲۰:۴۱

يعني چي اين کارهاي زشت؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۸ ۰۶:۱۲

خود خواهي و بي ايماني

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۸ ۰۷:۴۹

پس اين مسئولين مربوطه چکارميکنند واقعا خجالت اور است اگر لياقت ندارند چرا برکنار نميشوند؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۸ ۰۸:۴۷

متاسفم براي مسئولين و صيادان ظالم...

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۸ ۱۰:۰۶

جنايته

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۸ ۱۱:۰۸

چرا اقدامي جدي در اين زمينه صورت نمي گيرد؟ اين همه حرف و شعار و باز متاسفانه شاهد ادامه اينگونه اعمال زشت هستيم. چرا سازمان محيط زيست اقدامي براي جلوگيري از اين كار انجام نمي دهد؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۸ ۱۹:۱۰

ننگ بر چنين مردماني

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۱۹ ۰۰:۳۴

براي تروريست بودن حتما نبايد آدم کشت. اين اعمال کمي از ترور نداره. واقعا بايد به حال خودمان افسوس بخوريم از ماست که بر ماست. متاسفم براي سازمان محيط زيست که زورش به يه پرورش دهنده ماهي قزل ميرسه و مزرعشو به خاطر نزديک بودن به محل مسکوني ميبنده ولي اينارو نظاره ميکنه

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۰۸:۵۷

لعنت خدا بركساني كه براي سير كردن شكمشان زيبائيهاي خداوندي را از ما مي گيرند

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۰:۱۷

مسولين عزيز ضمن سلام و شب بخير! لطفن بيدار بشيد ببينيد دارن با حيات وحش ما با اين زبون بسته ها چه ميکنند! کشتار انسانيت تا کجا بايد ادامه پيدا کنه چرا هرکس هرکار دلش ميخواد ميکنه؟ تا کي بايد بخاطر رفتارهاي يک مشت شکارچي نادان و از خدا بيخبر افسوس بخوريم؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۱:۱۱

لعنت خدا بر اينها كه هيچ بويي از انسانيت نبرده اند ... تاوان اين جنايت رو هم در دنيا و هم در آخرت پرداخت خواهند كرد ...

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۲:۴۹

سرکارخانم ابتکار! جناب آقاي نبوي! معاون محترم محيط طبيعي! و اي همه مسئولين ديگر! پس چه مي کنيد؟ اين همه تشکيلات عريض و طويل و اين همه کارمند و اين همه بودجه و پول و ... براي چيست پس؟ دلم براي طبيعت ايران آتش گرفته است آتش! مي فهميد؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۰ ۱۳:۰۱

چرا در شمال اين همه کشتارهاي غير موجه پرندگان وجود دارد؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۰۰:۲۷

چطور در اين کشور تا اراده کنند هفت جد يک نفر را در مياورند، ولي در مقابل اين جنايتهاي آشکار خم به ابرو نمياورند؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۰۱:۰۵

وقتي کسی کار کاسبی درست و حسابي نداشته باشه انقراض چي ميفهمه چيه!

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۰۸:۲۶

خانم ابتکار فقط بلدن جلوي جاده سازي ابر را به بهانه محيط زيست و طبيعت بگيرند خوب اين هم از محيط زيست وطبيعت بفرمائيد اينهم ازآمار وارقام و عکسهاي پرندگان زبان بسته ؟؟؟ کاري کنيد قبل از اينکه حيوانات را قلع و قمع کنند

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۱:۰۹

متاسفانه در فرهنگ ما احترام به طبيعت و محيط زيست چندان پررنگ نبوده و نيست. اين نگاه وجود دارد كه طبيعت بايد در خدمت ما انسانها باشد. در برخي مناطق اين نگاه پررنگ تر است و برخي افراد به خود اجازه مي دهند كه به بهانه سير كردن شكم هر گونه جنايتي را در حق طبيعت مرتكب شوند. وقتي به جاي عشق و مهر به طبيعت نگاه فايده گرايانه حاكم باشد، چنين جنايتهايي عجيب نيست.

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۲:۱۰

توي شمال که هر کسي ميتونه کلي اردک و مرغ و خروس خونگي پرورش بده و هر چي توي باغچه بکاره سبز ميشه کسي از گرسنگي نميميره اگر گوشت شکار نخوره.. اينا فقط ناشي از حرص و طمع و شکمبارگي آدماست

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۲:۳۸

افسوس صد افسوس وقتي به موجودات زنده رحم نمي شود افسوس

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۷:۳۳

بجاي يگان محيط زيست بايد خود نيروي انتظامي وارد عمل بشه و اين شکارچي ها را ريشه کن کنه

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۱ ۱۷:۳۵

پس اين پليس تو اون منطقه چکار مي کنه؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۳ ۱۲:۰۶

سلام در حقيقت دستهاي اين افراد باید قطع بشود .كمتر از داعش نيستند . تاوانشو پس ميدهند .

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۳ ۱۴:۱۳

در خطه شمال نابود کردن پرندگان نوعي تفريح شده؟

avatar
۱۳۹۳-۱۰-۲۸ ۰۹:۰۰

خدا از شما نگذرد اي قصابان بي مروت

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۱ ۱۴:۳۸

از اين همه وحشي گري دلم گرفت و ناراحتم از اينکه يک انسانم.

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۱ ۲۳:۳۱

آقاي کارشناس محيط زيست !باشک کردن درآمار گزارشگرسايت ايسنا چه را ميخواهيد ثابت کنيد؟تعدادشان بيشتراست ياکمتر است؟شايد قتل عام پرندگان زبان بسته راهم تکذيب ميکنيد! ممنون ازآقاي امين خسروشاهي وسايت ايسنا

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۲ ۱۷:۴۳

درد آور است. بايد مجازات جرايم عليه محيط زيست و گونه هاي جانوري جنبه ي ارعابي بيشتري داشته باشد و به طور کلي در اين حوزه قوانين کارآمدي تصويب شود و با جديت به مرحله اجرا برسد. ديگر اينکه افرادي که چنين اعمال شرم آوري را انجام مي دهند بايد متوجه اين امر باشند که در برابر اين اقدام چيزي جز خيانت به طبيعت نصيبشان نمي شود و يقين بدانند که نيروهاي موجود در طبيعت کيفري سخت به خيانت آنها خواهند داد

avatar
۱۳۹۳-۱۱-۰۵ ۰۰:۴۵

انسان هايي که به زيبايي هاي طبيعت دست اندازي نمايند ارزش هيچ بودن را هم ندارند. نشانه اي واضح از بالاترين درجه بي فرهنگي. انساني که کوچک ترين ذره اي از وجدان در وجودش باشد دست به اين جنايت نمي زند.