• چهارشنبه / ۱ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: هرمزگان
  • کد خبر: 93110100559
  • منبع : نمایندگی هرمزگان

مشاور رسانه‌ای استاندار هرمزگان: اجرای فرش خاکی جزیره هرمز را تنها یک بار مفید می‌دانم

مشاور رسانه‌ای استاندار هرمزگان: اجرای فرش خاکی جزیره هرمز را تنها یک بار مفید می‌دانم

ایسنا/هرمزگان مشاور رسانه‌ای استاندار هرمزگان با بیان اینکه برخی مسائل با معیشت مردم پیوند خورده و نمی‌توان به آنها به طور یک‌جانبه نگاه کرد، گفت: اجرای طرحی همچون فرش خاکی جزیره هرمز را تنها برای یک بار مفید می‌دانم.

مشاور رسانه‌ای استاندار هرمزگان با بیان اینکه برخی مسائل با معیشت مردم پیوند خورده و نمی‌توان به آنها به طور یک‌جانبه نگاه کرد، گفت: اجرای طرحی همچون فرش خاکی جزیره هرمز را تنها برای یک بار مفید می‌دانم.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خلیج‌فارس، علیرضا خورشیدزاده در نشستی با سمن‌های زیست‌محیطی و راهنمایان گردشگری استان هرمزگان که همزمان با هفته هوای پاک انجام شد، افزود: در چنین مباحثی زمانی می‌توان نتیجه‌گیری درست داشت که از ادبیات تعاملی استفاده کنیم و با ادبیات تقابلی و مقصر قرار دادن یکدیگر به جایی نخواهیم رسید.

مشاور رسانه‌ای استاندار هرمزگان خاطرنشان کرد: رسانه‌ها زمانی می‌توانند فضاسازی مناسبی در جامعه داشته باشند که اطلاعات دقیق در اختیار آنها قرار گیرد و ما آمادگی داریم در این زمینه نشست‌هایی را با حضور رسانه‌های استان برای ارائه اطلاعات دقیق در حوزه مباحث زیست‌محیطی برگزار کنیم.

در مقابل آیندگان مسئول هستیم

احمدی‌زاده -اکوتوریست و فعال محیط زیست- نیز در ادامه با بیان اینکه تخریب محیط زیست نقطه مقابل گردشگری پایدار است، گفت: جزیره هرمز بهشتی رنگین کمانی بوده که هم‌اکنون به علت تخریب‌هایی که از جمله به علت فرش خاکی و برداشت خاک‌های رنگی آن صورت می‌گیرد در حال تبدیل شدن به یک گنبد نمکی است و ما در مقابل آیندگان مسئول هستیم و باید نگاه ویژه‌ای به جزیره هرمز داشته باشیم.

بی‌توجهی و تخریب سنگفرش‌های مرجانی خلیج فارس

در بخش دیگری از این نشست توکلی -از اعضاء سمن حمایت از سنگفرش‌های مرجانی خلیج فارس- با بیان اینکه استان هرمزگان دارای بیشترین مرز آبی در کشور و بیشترین سنگفرش‌های مرجانی است، اظهار کرد: متاسفانه توجه چندانی به مرجا‌ن‌ها صورت نگرفته و در حالی که کشور ما دارای بیشترین سنگفرش‌های مرجانی در خلیج فارس است اما در این خصوص کم کارترین بوده‌ایم و مرجان‌ها دارای ارزش اقتصادی و گردشگری بسیار زیادی هستند که در مناطقی همچون جزیره لارک تخریب‌های بسیاری در اکوسیستم آنها صورت گرفته است.

بنا کردن سالانه فرش خاکی سیلی محکمی به آیندگان است

برخورداری -یکی دیگر از فعالان محیط زیست در هرمزگان- با انتقاد از عدم ارزیابی زیست محیطی در پروژه‌های عمرانی، خواستار استفاده از سمن‌ها در این زمینه شد و عنوان کرد: بنا کردن هر ساله فرش خاکی در جزیره هرمز در آینده سیلی محکمی به لحاظ زیست محیطی به فرزندان این آب و خاک خواهد زد و این فرش می‌توانست تنها یک بار برای همیشه انجام شود چراکه تداوم آن موجب تخریب زیست محیطی در جزیره هرمز شده است.

احمدیان -از فعالان گردشگری- نیز در این هم‌اندیشی بر لزوم بسترسازی و ارائه آموزش‌های مناسب در زمینه گردشگری و محیط زیست تاکید کرد.

سید مهدی موسوی -فعال رسانه‌ای در حوزه محیط زیست- در ادامه بر توجه به ارزیابی‌های زیست‌محیطی تاکید و جلوگیری از تخریب و برداشت خاک‌های رنگی جزیره هرمز را خواستار شد.

از متخصصین محیط زیست در ارزیابی پروژه‌های عمرانی استفاده شود

میرحسینی -دیگر فعال در زمینه محیط زیست هرمزگان- نیز با بیان اینکه ارزیابی‌های زیست محیطی پروژه‌ها در بسیاری مواقع غیرواقعی است، اضافه کرد: معاونت عمرانی باید روی ارزیابی و مکان‌یابی مناسب پروژه‌ها حساسیت نشان دهد و از متخصصان محیط زیست در این خصوص استفاده کند.

وی ادامه داد: جزیره هرمز نیز دارای جذابیت‌های کانی‌شناسی بسیاری بوده که در سال‌های اخیر به شدت مورد تخریب قرار گرفته و فرش خاکی و گردشگری مدیریت نشده ضربه‌های بسیاری به این جزیره وارد کرده است.

راد -از فعالان گردشگری- نیز در ادامه خواستار ایجاد خدمات مناسب به خصوص از سوی شهرداری‌ها برای کمک به صنعت گردشگری و فرهنگ‌سازی در این زمینه در هرمزگان شد.

نگرانی از متولد شدن قشمی دیگر

همچنین کیانی -از فعالان محیط زیست و گردشگری- با تاکید بر تشکیل کارگروهی در استان برای رسیدگی به مشکلات این بخش‌ها، خاطرنشان کرد: منطقه آزاد شدن جزیره هرمز این نگرانی را ایجاد کرده که قشم دیگری متولد شود و هویت اصلی آن از بین برود که این مسئله در احداث خانه‌هایی که در هرمز انجام می‌شود نمود پیدا کرده است، هرمز باید با یک الگوی مناسب به منطقه نمونه گردشگری تبدیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha