• دوشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 93111307355

در مجمع صندوق سرمایه‌گذاری موقوفات جایزه مصطفی عنوان شد

تامین هزینه «نوبل اسلامی» با اوراق مشارکت/ایجاد صندوق موقوفات جایزه در قامت یک بانک

تامین هزینه «نوبل اسلامی» با اوراق مشارکت/ایجاد صندوق موقوفات جایزه در قامت یک بانک

نخستین جلسه صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مؤسسان متشکل از افراد حقیقی و حقوقی برگزار شد.

نخستین جلسه صندوق سرمایه‌گذاری و موقوفات جایزه مصطفی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و مؤسسان متشکل از افراد حقیقی و حقوقی برگزار شد.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، با حضور موسسان صندوق سرمایه گذاری و موقوفات جایزه مصطفی متشکل از افراد حقیقی و حقوقی، تعیین ارکان و پایه‌گذاری این صندوق به طور رسمی با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری صورت گرفت و چند و چون فعالیت‌های آتی صندوق بررسی شد.

در این نشست ضمن تصویب اساس‌نامه و امیدنامه، تعیین طرح زمان‌بندی اعلام پذیره‌نویسی، ارکان صندوق از جمله رییس، مدیر اجرایی، متولی، حسابرس و مدیر ثبت صندوق سرمایه‌گذاری موقوفات جایزه مصطفی تعیین شدند.

ستاری با ابراز خرسندی از ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری موقوفات جایزه مصطفی، بر آمادگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت ویژه در صورت سرمایه‌گذاری خیرین در حوزه علم و فناوری تأکید کرد.

در بخش دیگری از این نشست، مهندس مهدی صفاری نیا، رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی، تأمین هزینه‌های جایزه علمی و فناوری مصطفی، حمایت از توسعه علم و فناوری، کمک به ایجاد شبکه‌ای متشکل از دانشمندان مسلمان، حمایت‌های هدفمند از تحقیقات و دستاوردهای دانشمندان جهان اسلام، تأسیس شعب استانی در کوتاه مدت و شعب بین‌المللی در بلندمدت را از اهداف صندوق سرمایه‌گذاری موقوفات جایزه مصطفی برشمرد و افزود: با هدف توسعه سرمایه‌گذاری در بخش نوآوری و فناوری جهان اسلام، ظرف پنج سال آینده از طریق مذاکره با ایرانیان و مسلمانان سرمایه‌گذار ساکن خارج از کشور سرمایه‌های این صندوق افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه صندوق سرمایه‌گذاری موقوفات جایزه مصطفی دارای ریسک بسیار پایین‌تری نسبت به دیگر صندوق‌های سرمایه گذاری است، اظهار کرد: بیش از 70 درصد سرمایه‌گذاری‌های این صندوق از اوراق مشارکت تأمین خواهد شد. در این صندوق ضمن آن‌ که ریسک سهام به طور کامل از بین می‌رود، ظرفیتی وجود دارد که بتواند تمامی نقش‌های یک بانک را ایفا کند.

به گفته صفاری‌نیا، تأمین هزینه‌های جایزه علمی مصطفی و حمایت از توسعه علم و فناوری در جهان اسلام با حمایت از افرادی که طرحهای تحقیقاتی و پژوهشی دارند، دو اولویت مهم ایجاد این صندوق هستند.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی با اشاره به این که ثبت اولیه این صندوق انجام شده است و با ثبت نهایی آن، در آینده نزدیک به طور رسمی آغاز به کار خواهد کرد، گفت: به زودی پذیره‌نویسی صندوق سرمایه گذاری موقوفات جایزه مصطفی به صورت عام اعلام خواهد شد تا تمام افراد خیر شرکت‌ها مؤسسات سرمایه‌گذاری و بانک‌ها بتوانند سهام این صندوق را خریداری کنند.

رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی با اشاره به نحوه خرید سهام صندوق سرمایه‌گذاری موقوفات جایزه مصطفی از دو طریق مؤسسین و سرمایه‌گذاری گفت: محدودیتی در خرید سهام این صندوق وجود ندارد و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با خرید سهام مؤسسین به صورت بلاعوض منابع را پرداخت کنند. همچنین می تواند از طریق سرمایه‌گذاری، اصل سرمایه در اختیار سرمایه‌گذار باشد.

وی با اشاره به وجود بیش از 300 جایزه علمی و فناوری در جهان گفت: تأمین منابع این 300 جایزه در جهان به نحوی از همین طرق انجام می‌شود. ایجاد چنین صندوق‌هایی سابقه بالای صد ساله در دنیا دارند. به طور مثال جایزه‌ای همچون جایزه نوبل بیش از صد سال پیش با یک پول اندک ایجاد شد اما امروزه به یک اتفاق بزرگ تحت عنوان جایزه نوبل مبدل شده است و از منافع پولی که در ابتدا سرمایه‌گذاری شد، تاکنون صدها دانشمند توانسته‌اند جوایزی کسب کنند و مطرح شوند.

صفاری‌نیا با اشاره به گستردگی فعالیت صندوق صندوق سرمایه‌گذاری موقوفات جایزه مصطفی اظهار کرد: ظرفیت خوب ایجاد شده در این صندوق، امکانی را برای افراد، مؤسسات و بانک‌ها و مؤسسات سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند تا در کاری شریک شوند که هم علمی و ارزشمند است، جنبه بین‌المللی دارد و به نام پیامبر عظیم‌الشان اسلام متبرک شده است.

دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی افزود: کسانی که در این صندوق سرمایه‌گذاری می‌کنند عملا جزو واقفین این صندوق قرار می‌گیرند و مادام‌العمر نام آن‌ها به عنوان واقفین این جایزه بزرگ علمی و فناوری باقی خواهد ماند و ماندگاری این عمل دوچندان بر ارزش‌های آن می‌افزاید.

براساس این گزارش، در این نشست با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، دکتر سهراب‌پور قائم مقام بنیاد ملی نخبگان، مهندس مهدی صفاری‌نیا رییس پارک فناوری پردیس معاونت علمی و دکتر محمدرضا حافظی رئیس جامعه خیرین مدرسه ساز کشور صورت‌جلسه نخستین مجمع عمومی صندوق سرمایه‌گذاری موقوفات جایزه مصطفی به امضا رسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha