• دوشنبه / ۱۳ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۵:۱۲
  • دسته‌بندی: محیط زیست
  • کد خبر: 93111307498
  • منبع : شهرداری تهران

کاهش همه آلاینده‌های هوا در نمونه‌های بنزین و گازوییل تهران

کاهش همه آلاینده‌های هوا در نمونه‌های بنزین و گازوییل تهران

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه نتایج تازه‌ترین پایش کیفیت سوخت شامل بنزین و دیزل در تهران در پاییز سال 93 اعلام شد گفت: این نتایج نشان می‌دهد در پاییز امسال کلیه پارامترهای بررسی کیفیت هوا در شرایط بهتری نسبت به فصل بهار و تابستان بوده است و میزان گوگرد و بنزن و اکتان در بنزین مورد بررسی از جایگاه های تهران در حد استاندارد بوده است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با بیان اینکه نتایج تازه‌ترین پایش کیفیت سوخت شامل بنزین و دیزل در تهران در پاییز سال 93 اعلام شد گفت: این نتایج نشان می‌دهد در پاییز امسال کلیه پارامترهای بررسی کیفیت هوا در شرایط بهتری نسبت به فصل بهار و تابستان بوده است و میزان گوگرد و بنزن و اکتان در بنزین مورد بررسی از جایگاه های تهران در حد استاندارد بوده است.

به گزارش سرویس «محیط زیست» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر وحید حسینی درباره نتایج جدیدترین پایش کیفیت سوخت تهران گفت: در پاییزامسال، تعداد 10 نمونه سوخت بنزین با نمونه برداری تصادفی از چند جایگاه سوخت‎رسانی سطح شهر تهران جمع آوری شده و جهت آنالیز به آزمایشگاه بین المللی ASG آلمان فرستاده شد. نتایج آنالیز بنزن، محتوای گوگرد و عدد اکتان نمونه های مذکور، و همچنین مقایسه آن با نتایج فصل بهار و تابستان سال‌جاری نشان می‌دهد در اکثر نمونه های بنزین پارامتر های کیفی نمونه‌ها در حد استاندارد است.

حسینی ادامه داد: میزان بنزن در نمونه‌های مورد بررسی در بهار و تابستان امسال بالاتر از حد مجاز بود اما در نمونه‌ای که پاییز امسال از جایگاه ها گرفته و بررسی شده بنزن در حد استاندارد یورو 4 گزارش شده است.

او گفت: یکی از آلاینده های مورد بررسی در نمونه سوخت‌هایی که از جایگاه های تهران برداشته و آزمایش شده، گوگرد بوده که یافته‌ها نشان می‌دهد در اکثر نمونه های بنزین پاییز محتوای گوگرد به حد استاندارد رسیده است.

به گفته حسینی، نتایج پایش سوخت بنزین در پاییز 93 گویای آن است که میزان اکتان هم در بنزین معمولی توزیع شده در جایگاه‌های سوخت افزایش یافته است چرا که هر چه عدد اکتان بیشتر باشد به سوزی بهتر اتفاق افتاده و آلاینده کمتری منتشر می شود.

وی گفت: در فصل بهار و تابستان فقط نمونه‌های بنزین سوپر حد استاندارد عدد اکتان تحقیقی را کسب کرده بود در صورتی‌که در فصل پاییز این حدود رعایت شده است. لازم به ذکر است در این آنالیزها مشخص شد نمونه‌های سوپر اکتان بیشتری از نمونه‌های یورو 4 داشته‌اند که به نظر می‌رسد جهت این اکتان افزایی از بنزن بیشتری استفاده شده است که به لحاظ اثرات بهداشتی قابل تأمل و مهم است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا درباره نتایج پایش سوخت دیزل در تهران گفت: پاییز امسال تعداد 5 نمونه سوخت دیزل توزیع شده در سطح شهر تهران هم با نمونه برداری تصادفی از چندین جایگاه جمع‌آوری و به آزمایشگاه بین المللی ASG آلمان فرستاده شد. نتایج بررسی ها در مورد دیزل نشان می دهد میزان گوگرد موجود در سوخت دیزل مطابق استانداردهای یورو 4 یعنی 50 قسمت در میلیون بوده است.

به گفته حسینی، در فصل پاییز کلیه نمونه های دیزل مورد آزمایش، دارای محتوای گوگرد مجاز بوده اند، در حالیکه در تابستان محتوای گوگرد در سه نمونه از پنج نمونه فراتر از حد مجاز بوده است. دو نمونه دیگر با توجه به حد استاندارد 50 قسمت در میلیون تا حد زیادی به استاندارد یورو 4 دیزل نزدیک بوده اند. در صورتیکه در آنالیز فصل بهار، نمونه دیزل شرکت واحد غلظتی حدود 47 برابر حد مجاز داشته است و سایر نمونه ها غلظتی مناسب داشته اند.

به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت هوا تهران، با توجه به نقش کیفیت سوخت مورد استفاده در خودروها و تاثیر آن در کارکرد موتور خودرو و انتشار آلاینده‌های هوا، شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران پروژه پایش کیفیت سوخت توزیعی در جایگاه‌های سوخت رسانی شهر تهران را از سال1390 و با نمونه گیری تصادفی سوختهای بنزین و دیزل، در راستای پایش کیفیت هوای شهر و پارامترهای موثر بر آن انجام می‌دهد پروژه پایش کیفیت سوخت تهران همچنان ادامه دارد و نتایج به طور مستمر به روز می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha