• شنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ / ۰۸:۴۴
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 93111809721
  • منبع : نمایندگی فارس

مدیرکل کمیته امداد فارس:

فقر مادی‌ را می‌توان با استفاده از صرفه‌جویی کنترل کرد

فقر مادی‌ را می‌توان با استفاده از صرفه‌جویی کنترل کرد

ایسنا/فارس مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس ضمن آنکه اعتقاد دارد که اگر امروز فقر و فقیر واقعی در جامعه وجود دارد، دلیل آن کم‌کاری تمام نهادها و دستگاه‌های متولی است، تاکید دارد که می‌توان با تمسک به فرهنگ و آموزه‌های دینی و با کمک همه افراد جامعه فقر را کنترل کرد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس ضمن آنکه اعتقاد دارد که اگر امروز فقر و فقیر واقعی در جامعه وجود دارد، دلیل آن کم‌کاری تمام نهادها و دستگاه‌های متولی است، تاکید دارد که می‌توان با تمسک به فرهنگ و آموزه‌های دینی و با کمک همه افراد جامعه فقر را کنترل کرد.

علی الهیاری در گفت و گو با خبرنگار ‌خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه فارس تاکید کرد: وجود افراد زیادی که فاقد مسکن هستند، وجود آمار بازماندگان از تحصیل و وجود کسانی‌که به‌دلیل ابتلا به یک بیماری از تمکن افتاده و دچار مشکلات عدیده مالی شده‌اند و ... نشانه آن است که دستگاه‌هایی نظیر بنیاد مسکن، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و ... وظایف خود را به‌خوبی انجام نداده‌اند!

الهیاری با تصریح اینکه فقر تنها مادی نیست، گفت: برخی دستگاه‌ها و اداره‌ها و نهادها علی‌رغم آنکه در مسیر انجام وظایف تلاش کرده‌اند، اما در پاسخگویی به همه مطالبات گروه‌های هدف، موفق نبوده‌اند.

این کارشناس مسائل اجتماعی ادامه داد: اگر مسکن مهر مطرح شود و کمیته امداد نتواند سهم فقرا را از این طرح مطالبه کند، بدون شک آنها نادیده گرفته می‌شوند، پس باید نهادی وجود داشته باشد که با چانه‌زنی سهم گروهی که امروز به‌عنوان کمتر برخوردار یا آسیب‌دیده اجتماعی نامیده می‌شوند را مطالبه کرده و به آنان بدهد.

وی با تأکید بر اینکه کمیته امداد آمده تا با تجمیع مطالبات فقرا از دستگاه‌های متولی در جهت فقرزدایی، خودکفایی و توانمندسازی آنها تلاش کند، خاطرنشان کرد: این نهاد حلقه واسطی میان فقرا و دستگاه‌های متولی کار است، سازمان‌ها و اداره‌هایی که ارائه کننده اصلی خدمات بوده و می‌توانند خدمات تخصصی را به افراد ارائه دهند.

این مقام مسئول، ایده‌آل همه جوامع بشری پس از تشکیل حکومت را دستیابی افراد به ساختارهای تعریف شده عنوان و خاطرنشان کرد: واقعیت این است که درصدی از جامعه به هر دلیل، نتواسنه‌اند نیازهایی که دسترسی به آن نیاز، جزو حقوق مسلم آنان تعریف می‌شود، را دریافت کنند.

به اعتقاد وی، ضعف در اطلاع‌رسانی مهمترین مشکلی است که در کمیته امداد فارس بیش از همه به چشم می‌خورد که وجود برخی محدودیت‌ها و عدم استفاده از تکنیک روز موحب بروز این مهم شده است.

مدیرکل کمیته امداد فارس همچنین معتقد است: اخبار این نهاد به ذائقه مخاطبان خوش نمی‌آید، چرا که مردم امروز بیشتر مسائل مانند هنر، گران شدن اجناس، قیمت خودرو و موضوعاتی از این دست را دنبال می‌کنند و خبر مربوط به فقرا و نیازمندان در حاشیه قرار گرفته است.

الهیاری با تأکید بر اینکه اگر هر یک از افراد جامعه، سهم خود را نسبت به فقرا ادا کند، در آن جامعه فقیری وجود نخواهد داشت، گفت: امروز پس از گذشت نزدیک به چهار دهه از عمر انقلاب، نظام در مسیر از بین بردن فقر مطلق بسیار تلاس کرده و می‌توانیم ادعا کنیم فقر مطلق بسیار کاهش داشته است، اما اینکه درآمد امروز مردم با ایده‌آل‌هایشان همخوانی ندارد یک واقعیت بشمار می‌رود، واقعیتی که ریشه فرهنگی داشته و موجب بروز فقر هم می‌شود.

این کارشناس آسیب‌های اجتماعی فاصله گرفتن مردم از پیاده‌سازی ارزش‌های دینی در زندگی روزمره از جمله نیکی به نزدیکان، تغییر سبک زندگی و فاصله گرفتن افراد جامعه از یکدیگر و ... را از جمله مسائل بسیار مهم در زمینه‌ساز بروز فقر دانست و تاکید کرد: در این راستا نیازمند فرهنگ‌سازی‌های عمیق هستیم.

این مقام مسئول با بیان اینکه با استفاده از درآمد ناشی از صرفه جویی مردم، فقر مادی را می‌توان کنترل کرد، گفت: باید به ابزارهای تشویقی توجه کرد، به‌عنوان مثال طبق قانون اساسی افرادی که به نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد کمک می‌کنند بخشی از مالیات‌های آنها مشمول معافیت می‌شود.

الهیاری همچنین گفت: البته مجلس شورای اسلامی امسال اختصاص 15 درصد از درآمدهای حاصل از پیامک‌ها را به کمیته امداد تصویب کرد و دولت نیز تا امروز نسبت به فقرا دین خود را با کمک‌های مستقیم و وام‌های قرض‌الحسنه ادا کرده است، اما این کافی نیست.

وی افزود: در صورتی که مشارکت‌های مردمی با سیاست‌های دولت همراه شود، فقر کنترل خواهد شد.

الهیاری همچنین در خصوص مسکن مهر افراد تحت پوشش کمیته امداد فارس، گفت: قریب به یکهزار و 500 واحد مسکونی از طرح مسکن مهر به افراد تحت پوشش ما در استان تعلق دارد که هنوز آماده نشده است.

وی ابراز امیدواری کرد که این تعداد واحد مسکونی تا پایان خردادماه سال آینده تحویل مددجویان ‌شود، گفت: در بخش روستایی نیز با کمک بنیاد مسکن و وام‌های بلاعوض، سال گذشته موفق به بهسازی 12 هزار واحد مسکونی شدیم.

مدیرکل کمیته امداد فارس اضافه کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 800 واحد مسکونی روستایی از طریق بنیاد مسکن بهسازی و تحویل مددجویان داده شده است.

الهیاری همچنین بیان کرد: متأسفانه در بخش مسکن شهری تنها با ورود به طرح مسکن مهر توانسته‌ایم مشکل مسکن افراد تحت پوشش را حل کنیم و غیر از آن موفق نبوده‌ایم.

مدیرکل کمیته امداد فارس همچنین افراد تحت پوشش این نهاد را در حال حاضر 128 هزار نفر خانواده در قالب 300 هزار نفر اعلام و خاطرنشان کرد: امسال هم جشن نیکوکاری را از 14 تا 20 اسفند برگزار می‌کنیم و محوریت کار هم مانند سال‌های گذشته، مساجد است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha