• شنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۰:۴۰
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 93111809868
  • منبع : نمایندگی سمنان

"گور ایرانی"در معرض انقراض

"گور ایرانی"در معرض انقراض

ایسنا/سمنان معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به تنوع گونه‌های جانوری در این استان، گفت: ذخیره‌گاه زیست کره توران شاهرود، بیشترین جمعیت گور آزاد را در کشور به خود اختصاص داده است.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان سمنان با اشاره به تنوع گونه‌های جانوری در این استان، گفت: ذخیره‌گاه زیست کره توران شاهرود، بیشترین جمعیت گور آزاد را در کشور به خود اختصاص داده است.

بهرامعلی ظاهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه سمنان، با بیان این مطلب، افزود: گور ایرانی تنها در دو استان سمنان و فارس زیست دارد و در حال حاضر زیستگاه توران در استان سمنان که ذخیره گاه زیست کره محسوب می‌شود، مهم‌ترین زیست بوم این گونه در خطر انقراض است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص انتقال تعدادی از گورهای این استان به مناطق دیگر گفت: بحث انتقال گونه‌ها و راه‌اندازی سایت‌های محافظت از گونه‌های در اسارت از سال 75 در کشور رایج شد و طی این مدت تعدادی از گورهای منطقه توران را به استان‌هایی نظیر یزد و کرمان انتقال دادند.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان هم‌چنین در پاسخ به این پرسش که آیا تغییر محل زندگی این گونه در خطر ممکن است مشکلاتی را برای گورهای در اسارت ایجاد کند، اظهار کرد: از آنجا که در گذشته جمعیت گور در کل مناطق کویری ایران و از جمله در همین یزد و کرمان پراکنده بوده، انتقال این گورها، مشکلی را به همراه نخواهد داشت.

وی با اشاره به تقسیمات چهارگانه گونه‌های در معرض خطر شدید، گونه‌های آسیب پذیر، گونه‌های مورد حمایت و گونه‌های در معرض خطر تهدید، خاطرنشان کرد: شوربختانه گور ایرانی بر اساس این تقسیم بندی در رده گونه‌های در معرض خطر شدید انقراض قرار دارد.

ظاهری با بیان این‌که گور ایرانی در تمامی مناطق کویری کشور جز استان‌های سمنان و فارس منقرض شده، تصریح کرد: در حال حاضر جمعیت آزاد گور ایرانی تنها در توران در استان سمنان و زیستگاه بهرام گور در استان فارس وجود دارد.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان یادآوری کرد: تا سال 64 جمعیتی از گور ایرانی در پارک ملی کویر نیز وجود داشت که متاسفانه این زیستگاه هم از سال 64 از این گونه جانوری خالی شد.

وی با اشاره به اهمیت ویژه گور ایرانی، اظهار کرد: از آنجا که گور ایرانی ، تنها در ایران زیست دارد، یکی از مهم‌ترین گونه‌های جانوری کشور محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت حفظ گونه‌های جانوری، افزود: حفاظت از محیط زیست بر اساس اصل پنجاهم قانون اساسی، یک وظیفه عمومی است و ما انتظار داریم همه آحاد مردم، تشکل‌های فعال در این حوزه، رسانه‌ها و... در حفاظت از این انفال الهی، محیط زیست را یاری دهند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha