• شنبه / ۱۸ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۳:۰۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 93111810066
  • منبع : نمایندگی مرکزی

در صورت تشخیص به موقع؛

سرطان روده بزرگ قابل درمان است ‌

سرطان روده بزرگ قابل درمان است ‌

ایسنا/مرکزی سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است.

سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها و دومین عامل مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است.

این بیماری علاوه بر اینکه قابل پیشگیری است قابل درمان نیز هست، مشروط بر آن که با اقدامات پیشگیرانه و تشخیص زودرس از فرصت‌های موجود برای درمان استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه مرکزی، به گفته کارشناسان مرکز بهداشت استان، روده بزرگ یا کولون که قسمت تحتانی دستگاه گوارش را تشکیل می‌دهد. از یک لوله عضلانی توخالی تشکیل شده است که از قسمت انتهایی روده کوچک شروع و به ناحیه مقعد ختم می‌شود.

روده بزرگ 120 تا 180 سانتی‌متر طول دارد که مسئول جذب آب و املاح مورد نیاز بدن و دفع مواد زاید بدن است.

سرطان از لایه داخلی روده که مخاطی است، منشأ می‌گیرد. در اغلب موارد این نوع سرطان از یک ضایعه خوش‌خیم مخاطی به نام پولیپ شروع می‌شود که می‌توان با شناسایی و برداشتن آن از بروز سرطان جلوگیری کرد.

خوشبختانه سرطان کولون و رکتوم یکی از بهترین الگوهای سرطان به منظور پیشگیری و تشخیص زودرس است. روند تغییر ماهیت سلول اپی‌تلیال به پولیپ و سپس سرطان، طولانی است و این فرصت هم برای بیمار و هم برای پزشکان از اهمیت خاصی برخوردار است تا با اقدام مناسب و شناسایی ضایعه مشکوک و پولیپ این روند را متوقف کرد تا مانع ایجاد سرطان شد.

تنظیم و تعدیل وزن بدن از عوامل مهم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است. افراد چاق چهار برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کولون و رکتوم قرار دارند.

ورزش به طور مداوم و مرتب در کاهش میزان خطر ابتلا ثابت شده است و همچنین علاوه بر آن ترک مصرف سیگار نیز بسیار در عدم ابتلا به سرطان کولون و رکتوم موثر است، به نحوی که میزان بروز سرطان روده و پولیپ با مصرف سیگار دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.

مصرف کلسیم، ویتامین D3 استفاده از میوه و سبزیجات، کاهش مصرف چربی و گوشت قرمز و همچنین جلوگیری از بروز یبوست در کاهش ابتلا به سرطان روده بسیار نقش محوری دارند.

خطر ابتلا به این بیماری در مردان و زنان تقریباً یکسان است. مهمترین عامل خطر ابتلا سن است که معمولاً بعد از 40 سالگی ایجاد می‌شود. خطر ابتلا به بیماری با افزایش سن بیشتر می‌شود و عملاً افرادی که مبتلا به پولیپ بوده‌اند، بیشتر در معرض بروز سرطان روده هستند.

به گفته کارشناسان، در افرادی که دچار بیماری التهابی مزمن روده هستند‌ یا سابقه ابتلا به سرطان و یا پولیپ روده بزرگ در خانواده و بستگان آنها وجود دارد، افزایش میزان خطر ابتلا دیده شده، به نحوی که در صورت ابتلای بستگان درجه یک، خطر دو تا سه برابر بیشتر می‌شود. در صورت ابتلای بستگان درجه یک زیر سن 50 سال خطر سه تا چهار برابر افزایش می‌یابد.

علائم سرطان کولون و رکتوم گسترده و متنوع است و ممکن است در بعضی از بیماری‌های دیگر نیز دیده شود. وجود خون در مدفوع و یبوست طی یک ماه، درد شکم، احساس عدم تخلیه کامل روده بعد از اجابت مزاج و کاهش بیش از 10 درصد وزن بدن طی شش ماه از علائم سرطان روده بزرگ است که در صورت بروز آن فرد باید به پزشک مراجعه کند.

راه‌های تشخیص به موقع سرطان کولون و رکتوم متعدد است و لازم است افراد در معرض خطر سالی یکبار با مراجعه به پزشک عمومی، آزمایش داده و هر پنج سال یکبار با مراجعه به پزشک متخصص گوارش سیگموئیدوسکوپی(مشاهد قسمت‌های انتهایی روده بزرگ با دستگاه) را انجام دهند.

لازم است که هر 10 سال یکبار با مراجعه به پزشک متخصص گوارش کولونوسکوپی(مشاهده روده بزرگ با دستگاه) انجام شود. براساس نتابج سیگموئیدوسکوپی یا کولونوسکوپی ممکن است تنقیه باریم(عکسبرداری رنگی از روده) برای تشخیص سرطان احتمالی انجام شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha