• سه‌شنبه / ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ / ۱۱:۱۸
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 93112815511
  • منبع : نمایندگی همدان

معبد نوشجیان؛

نخستین الگوی معماری ایرانی در فلات قاره ایران

نخستین الگوی معماری ایرانی در فلات قاره ایران

ایسنا/همدان دژ معبد نوشیجان یا ارگ باستانی نوشیجان به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان ملایر مهیای بازدید علاقمندان به تاریخ و معماری اصیل نخستین اقوام آریایی است.

دژ معبد نوشیجان یا ارگ باستانی نوشیجان به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی شهرستان ملایر مهیای بازدید علاقمندان به تاریخ و معماری اصیل نخستین اقوام آریایی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه همدان، این بنای تاریخی که هر ساله مسافران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند، در 16 کیلومتری شهر ملایر و بر بلندای تپه‌ای قرار گرفته و از دور توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

در سال‌های گذشته با تصویب منطقه ویژه گردشگری نوشیجان اقداماتی همچون ساماندهی حریم مجموعه و ایجاد کمپینگ و تجهیزات گردشگری انجام شده و هم اکنون پایگاهی دائمی برای پاسخگویی به سئوالات بازدیدکنندگان این اثر تاریخی ایجاد شده است.

یکی از ویژگی‌های مثبت و بارز دژ معبد نوشیجان، نیاز نداشتن به بازسازی بوده که موجب دست نخوردن این اثر بزرگ تاریخی از دوره مادهاست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی ملایر ‌به خبرنگار ایسنا گفت: بنای تاریخی نوشیجان در حدود 60 کیلومتری جنوب همدان و 20 کلیومتری شمال غرب شهر ملایر بر فراز تپه‌ای طبیعی به ارتفاع تقریبی 37 متر قرار گرفته است.

"محمدرضا بهاری" افزود: این اثر که ابتدا به صورت تپه‌ای باستانی بود از سال 1346 مورد کاوش‌های باستان شناسی قرار گرفت و در نتیجه 6 فصل کاوش صورت گرفته، ‌3 دوره تاریخی در آن شناسایی شد.

وی اظهار کرد: سازه‌های مختصر دو دوره پارتی و هخامنشی این تپه، پس از مطالعات کافی برداشته شد و آثار اصلی شامل دژ،‌ معبد و تالار ستوندار از اوایل دوره ماد، ‌پابرجاست.

بهاری ‌ادامه داد: آثار موجود مجموعه فوق شامل دو آتشکده،‌ یک تالار ستوندار‌ و یک انبار است که کاربرد مذهبی و تجاری بنای فوق در دوره ماد را اثبات می کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی،‌ گردشگری و صنایع دستی ملایر خاطرنشان کرد: عناصر این مجموعه به عنوان نخستین الگوهای معماری ایرانی در فلات قاره ایران از منحصر بفردترین و ارزشمندترین آثار باستانی موجود در کشور محسوب می شود.

وی افزود: معبد نوشیجان شامل بنای قدیمی جبهه غربی(نخستین نیایشگاه)، ‌تالار ستوندار(آپادانا)، معبد و آتشکده مرکزی(دومین نیایشگاه)، اتاق‌ها و انبارها(جبهه غربی)، تونل، حصار و دژ است.

بهاری یادآورشد: این اثر تاریخی ارزشمند به شماره 763 در تاریخ سه بهمن 1346 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است و اکنون یکی از نقاط مهم گردشگری شهرستان ملایر به شمار می رود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha