• سه‌شنبه / ۵ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۲۳
  • دسته‌بندی: لرستان
  • کد خبر: 93120502716
  • منبع : نمایندگی لرستان

میرملاس، بلدیه خرم‎آباد

میرملاس، بلدیه خرم‎آباد

ایسنا/لرستان بنای میرملاس در ادامه سبک معماری اواخر قاجاریه قاجاریه در دوره پهلوی اول ساخته شده است.

بنای میرملاس در ادامه سبک معماری اواخر قاجاریه قاجاریه در دوره پهلوی اول ساخته شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه لرستان،این بنا حکومتی به عنوان بلدیه در مرکز شهر خرم‎آباد در ادامه سبک معماری اواخر قاجاریه در دوره پهلوی اول ساخته شده است.در این اثر نشانه‎ای از معماری کاخ سپهسالار تهران سبک تلفیقی دوره ناصری که تاثیر معماری اروپائیان در ایران است را می‎توان دید، این سبک برای طرح کاخ‎های امرا و ساختمان‎های مهم حکومتی مورد استفاده قرار می‎گرفت.

تزئینات هندسی با ایجاد کادر به وسیله آجر در حاشیه درهای ورودی و پنجره‎ها در دو نمونه مختلف دیده می‎شود، علاوه بر تزئین هندسی، تزئین گیاهی نیز فضای بالای ورودی به کار رفته است.

ساختمان میرملاس سال 1314 به منظور استقرار شهرداری خرم‌آباد در دامنه تپه پرشیبی در شمال شهر خرم‌آباد و یکی از مناطق پر رفت‌وآمد این شهر بنا شده است.

مدتی پس از انتقال شهرداری به آن با توجه به ویژگی‌های معماری بنا به وزارت فرهنگ و هنر وقت واگذار می‌شود و فرهنگ و هنر استان نیز پس از تحویل و مرمت، این محل را به نگارخانه تبدیل می‌کند و آن را نگارخانه میرملاث می‌نامد.

علت نامگذاری میرملاث براین بنا نیز به خاطر وجود طرح‌های نقاشی شده، روی دیواره‌های غارهای واقع در دره خوش منظر میرملاث در اطراف خرم‌آباد بوده است.

مساحت کل ساختمان میرملاس 200 مترمربع است که حدود نیمی از بنا سفید و نیمی دیگر محوطه نگارخانه را تشکیل می‌دهد، نمای ساختمان که به سمت شرق مشرف است آجری و با نقش‌های زیبایی است که دو پنجره و سه در ورودی در پهنه آن جای گرفته است.

بام ساختمان شیروانی است و ارتفاع نسبتاً بلندی دارد و تنها سالن 90 متری این ساختمان یک کثیرالاضلاع نامنظم است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha