• چهارشنبه / ۶ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۲:۵۶
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 93120603746
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

چرا برخی کودکان خاک مهر می‌خورند؟

چرا برخی کودکان خاک مهر می‌خورند؟

ایسنا/اصفهان یک متخصص تغذیه گفت: تمایل به مصرف مواد غیرخوراکی یکی از علایم شایع کم‌خونی در کودکان است.

یک متخصص تغذیه گفت: تمایل به مصرف مواد غیرخوراکی یکی از علایم شایع کم‌خونی در کودکان است.

بهنام گشتی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه اصفهان، با بیان اینکه کمبود آهن در کودکان می‌تواند منجر به تاخیرات فکری و فیزیکی در آنها شود، اظهار کرد: آهن یکی از ضروری‌ترین موادغذایی برای کودکان است. کمبود گلبول‌های قرمز خون و یا کمتر بودن میزان همگلوبین در مقایسه با شرایط طبیعی را کم‌خونی می‌گویند. کم‌خونی یکی از بیماری‌های شایعی است که در دختر بیش از پسران مشاهده می‌شود و رنگ پریدگی صورت، بی حوصلگی، بد اخلاقی و بی اشتهایی از علائم بالینی آن به شمار می‌آید.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه کمبود آهن به ویژه تا پیش از دوسالگی در رشد قد و مغز کودکان تأثیرگذار است، اضافه کرد: یکی از علائم شایع کم‌خونی در کودکان تمایل آنها به مصرف مواد غیر خوراکی مانند خاک مهر است که با تاثیر بر اشتها، موجب کاهش وزن کودک می‌شود.

گشتی‌زاده با بیان اینکه یبوست نیز از علائم نه چندان شایع کم‌خونی است، ادامه داد: برای جلوگیری از ابتلای کودکان به کم‌خونی می‌توان مواد غذایی مانند گوشت قرمز را در برنامه غذایی آنها گنجاند زیرا گوشت قرمز منبع غنی آهن است، اما معمولا کودکان تمایلی به خوردن آن ندارند. علاوه بر گوشت قرمز، گوشت سفید، حبوبات به ویژه عدس، مغزها به ویژه گردو و پسته و سبزیجات مانند اسفناج برای درمان کم‌خونی مفید است اما دسته گوشت‌ها بهترین منبع برای درمان کم‌خونی به شمار می‌رود زیرا موجب جذب آهن می‌شوند.

این متخصص تغذیه با اشاره به تاثیر جوانه‌های حبوبات و غلات بر درمان کم‌خونی،‌ اضافه کرد: میوه‌های قرمز رنگ مانند شاه توت، انگور قرمز، زرشک، اناب، چغندر و ذغال اخته نیز خون ساز هستند.

گشتی‌زاده با بیان اینکه مصرف نان‌هایی که به خمیر آن‌ها جوش شیرین اضافه شده موجب کم‌خونی می‌شود، خاطرنشان کرد: اگرچه مصرف جوش شیرین در نانوایی‌ها ممنوع است اما در برخی موارد هم‌چنان از این ماده در تهیه نان استفاده می‌شود. گروه سنی هفت تا 12 ماهه یک میلی‌گرم، دختران 14 تا 18 ساله 15 میلی‌گرم و پسران در همین سن به 11 میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha