• چهارشنبه / ۱۳ اسفند ۱۳۹۳ / ۱۰:۳۵
  • دسته‌بندی: کشتی، رزمی
  • کد خبر: 93121307778
  • خبرنگار : 71533

مروری بر زندگی زنده‌یاد "وارسته" بنیانگذار کاراته ایران

مروری بر زندگی زنده‌یاد "وارسته" بنیانگذار کاراته ایران

فرهاد وارسته بنیانگذار ورزش کاراته ایران و نایب رییس اسبق فدراسیون جهانی کاراته پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

فرهاد وارسته بنیانگذار ورزش کاراته ایران و نایب رییس اسبق فدراسیون جهانی کاراته پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشت.

به گزارش ایسنا، فرهاد وارسته پس از اخذ مدرک تخصصی فیزیک، شیمی و زیست‌شناسی در سال 1959 از دانشگاه سوئیس و نیز دکترای علوم سیاسی از دانشگاه میشیگان آمریکا در سال 1966 به ایران بازگشت. او در همان سال (1344) در زیر زمین منزل مسکونی پدرش نخستین کلاس کاراته را راه‌اندازی کرد و از سال 1345 تا 1356 به مدت یازده سال سرمربی کاراته نیروهای ویژه و نیروهای مسلح ایران بود.

او سپس در سال 1972 برای اولین بار تیم ملی کاراته ایران را پیش از اینکه فدراسیون رسمی کاراته در کشور تاسیس شود به مسابقه‌های جهانی پاریس برد و در همانجا به عنوان نایب رییس اتحادیه جهانی سازمان‌های کاراته انتخاب شد و تا سال 1980 در این سمت قرار داشت.

استاد وارسته همچنین نخستین رییس فدراسیون کاراته ایران از سال 1972 بود و در سال 1976 به عنوان رییس برگزاری مسابقه‌های قهرمانی کاراته اروپا در ایران – تهران انتخاب شد. این تنها موردی در مسابقه‌های قهرمانی کاراته اروپا بود که کشوری غیر اروپایی (ایران) آن را برگزار می‌کرد و حتی استثنائا در این مسابقه‌ها ایران به عنوان یک شرکت کننده در میان تیم‌های اروپایی به مبارزه پرداخت و توانست در یک وزن مقام اول و در وزن دیگری مقام دوم را به دست آورد که این استثنائات صرفا به دلیل موقعیت جهانی و اعتبار استاد وارسته در جهان کاراته بوده است.

استاد وارسته در سال 1976 به عنوان مدیر فنی اتحادیه کاراته آسیا و اقیانوسیه انتخاب و پس از آن نیز عضو هیات مدیره اتحادیه آسیا شد.

فرهاد وارسته بنیانگذار سبک کان ذن ریو کاراته دو در ایران و جهان است و با داشتن درجه وان 10 کاراته ایرانی، تنها فرد غیر آسیای شرقی بود که رسما از سوی کاراته ژاپن مجاز به ایجاد یک سبک کاراته شناخته شد.

او طی 15 سال شرکت در مسابقه‌های داخلی و بین‌المللی کاراته در تمام مبارزاتش پیروز شده و نتیجه آن دریافت 50 مدال طلا بوده است.

فرهاد وارسته در اواخر سال 1360 از تهران به فرانسه و از آنجا به کانادا مهاجرت کرد و در هر دو کشور به تدریس کاراته مشغول می‌شود.

نسیم وارسته دختر استان وارسته نیز از قهرمانان کاراته کانادا محسوب می‌شود.

استاد فرهاد وارسته روز 10 اسفندماه پس از تحمل بیماری در گذشت و مراسم یادبودی برای آن مرحوم توسط فدراسیون کاراته روز جمعه 15 اسفندماه در خیابان سهروردی خیابان خرمشهر میدان نیلوفر مسجد امام رضا از ساعت 16:30 تا 18 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha